Page 155 - Amechanon_vol1_2016-18
P. 155

Amechanon, Vol. I / 2016-2018, ISSN: 2459-2846



                   child body in relation with the childhood representations in the West, namely the observation of the
                   socially structured body of the child through the prism of an anthropology of education.


                   Keywords:  anthropology  of  education,  cultural  anthropology,  body  experienced-social  body,
                   childhood representations.


                   Η ανθρωπολογία της εκπαίδευσης δεν μπορεί να αναχθεί σε μια ανθρωπολογία εγγεγραμμένη

                   στη βιολογία, είναι εξίσου και, πάνω απ 'όλα, μια πολιτιστική ανθρωπολογία (αφιερωμένη στις
                   μορφές της κοινωνικής ζωής και στις ανθρώπινες πρακτικές) και μια φιλοσοφική ανθρωπολογία
                   (επικεντρωμένη στο νόημα της ανθρώπινης ζωής). Αν το «φυσικό» είναι αυτό που παράγεται
                   κατά την δική του τάξη, ο άνθρωπος είναι πολύ περισσότερο από ένα κομμάτι φύσης, επειδή

                   ακριβώς είναι ένα απόσπασμα φύσης που λέει τί είναι η φύση. Το ίδιο το σώμα, σώμα βιωμένο,
                   φαινομενολογικό, έρχεται να επαυξήσει το κοινωνικό σώμα, το οποίο με τη σειρά του έρχεται,
                   αυτό  το  ίδιο,  να  επαυξήσει  το  βιολογικό  σώμα.  Είναι  από  αυτόν  τον  αδέξιο  και  ημιτελή

                   εγκιβωτισμό που προκύπτει το ανθρωπολογικό μυστήριο του ανθρώπινου. Έτσι, προτείνουμε
                   τη  μελέτη  της  αναπαράστασης  του  παιδικού  σώματος  σε  σχέση  με  τις  αναπαραστάσεις  της
                   παιδικής ηλικίας στη Δύση, δηλαδή, την παρατήρηση του κοινωνικά κατασκευασμένου σώματος
                   του παιδιού μέσα στην οπτική μιας ανθρωπολογίας της εκπαίδευσης.


                   Λέξεις-κλειδιά:  ανθρωπολογία  της  εκπαίδευσης,  πολιτισμική  ανθρωπολογία,  βιωμένο  σώμα-
                   κοινωνικό σώμα, αναπαραστάσεις παιδικής ηλικίας.


                   Introduction: le corps représenté

                   L’anthropologie  de  l’éducation  n’est  évidemment  pas  réductible  à  une  anthropologie

                   inscrite dans la biologie et la neuro-physiologie; elle est aussi et surtout une anthropologie
                   culturelle  (consacrée  aux  formes  de  vie  sociale  et  aux  pratiques  humaines)  et  une

                   anthropologie philosophique (centrée sur le sens de la vie humaine). Le corps propre, vécu,
                   phénoménologique, vient donc redoubler le corps social, lequel vient lui-même redoubler le

                   corps biologique. C’est de cet emboîtement maladroit et inachevé que découle le mystère
                   anthropologique de l’humain.


                   Nous  proposons  ainsi d’étudier  la représentation  du  corps  de l’enfant  en  lien  avec  les

                   représentations de l’enfance en Occident, autrement dit d’observer le corps socialement
                   construit de l’enfant dans l’optique d’une anthropologie de l’éducation. «On ne connaît







                                                           155
   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160