Page 155 - Amechanon_vol1_2016-18
P. 155
Amechanon, Vol. I / 2016-2018, ISSN: 2459-2846
child body in relation with the childhood representations in the West, namely the observation of the
socially structured body of the child through the prism of an anthropology of education.
Keywords: anthropology of education, cultural anthropology, body experienced-social body,
childhood representations.
Η ανθρωπολογία της εκπαίδευσης δεν μπορεί να αναχθεί σε μια ανθρωπολογία εγγεγραμμένη
στη βιολογία, είναι εξίσου και, πάνω απ 'όλα, μια πολιτιστική ανθρωπολογία (αφιερωμένη στις
μορφές της κοινωνικής ζωής και στις ανθρώπινες πρακτικές) και μια φιλοσοφική ανθρωπολογία
(επικεντρωμένη στο νόημα της ανθρώπινης ζωής). Αν το «φυσικό» είναι αυτό που παράγεται
κατά την δική του τάξη, ο άνθρωπος είναι πολύ περισσότερο από ένα κομμάτι φύσης, επειδή
ακριβώς είναι ένα απόσπασμα φύσης που λέει τί είναι η φύση. Το ίδιο το σώμα, σώμα βιωμένο,
φαινομενολογικό, έρχεται να επαυξήσει το κοινωνικό σώμα, το οποίο με τη σειρά του έρχεται,
αυτό το ίδιο, να επαυξήσει το βιολογικό σώμα. Είναι από αυτόν τον αδέξιο και ημιτελή
εγκιβωτισμό που προκύπτει το ανθρωπολογικό μυστήριο του ανθρώπινου. Έτσι, προτείνουμε
τη μελέτη της αναπαράστασης του παιδικού σώματος σε σχέση με τις αναπαραστάσεις της
παιδικής ηλικίας στη Δύση, δηλαδή, την παρατήρηση του κοινωνικά κατασκευασμένου σώματος
του παιδιού μέσα στην οπτική μιας ανθρωπολογίας της εκπαίδευσης.
Λέξεις-κλειδιά: ανθρωπολογία της εκπαίδευσης, πολιτισμική ανθρωπολογία, βιωμένο σώμα-
κοινωνικό σώμα, αναπαραστάσεις παιδικής ηλικίας.
Introduction: le corps représenté
L’anthropologie de l’éducation n’est évidemment pas réductible à une anthropologie
inscrite dans la biologie et la neuro-physiologie; elle est aussi et surtout une anthropologie
culturelle (consacrée aux formes de vie sociale et aux pratiques humaines) et une
anthropologie philosophique (centrée sur le sens de la vie humaine). Le corps propre, vécu,
phénoménologique, vient donc redoubler le corps social, lequel vient lui-même redoubler le
corps biologique. C’est de cet emboîtement maladroit et inachevé que découle le mystère
anthropologique de l’humain.
Nous proposons ainsi d’étudier la représentation du corps de l’enfant en lien avec les
représentations de l’enfance en Occident, autrement dit d’observer le corps socialement
construit de l’enfant dans l’optique d’une anthropologie de l’éducation. «On ne connaît
155