Ελληνικά
Français
English
Ελληνικά
Διαπανεπιστημιακό, διεπιστημονικό σχέδιο εργασίας:
“Le bien-être a l’école” / “Well-being in school” / “Το ευ ζην στο σχολείο”
Συνεργάτες: ESPE d’ Aquitaine: Benedicte Courty (κλινική ψυχολογία), Jean – Francois Dupeyron (φιλοσοφία), Christophe Miqueu (φιλοσοφία) / ESPE de Creteil-Paris-Versailles: Emilie Boujut (ψυχολογία) / Université de Strasbourg: Claire Metz (κλινική ψυχολογία), Anne Thevenot (κλινική ψυχολογία) / Université de Lyon 2: Christine Morin – Messabel, Marie Preau (κοινωνική ψυχολογία) / Université de Lyon 1: Muriel Salle (ιστορία της εκπαίδευσης) / Paris VII: Emmanuel Arlot (φιλοσοφία) [Γαλλία]. Université de Sherbrooke: Jacques Quintin (φιλοσοφία) [Καναδάς], Έλενα Θεοδωροπούλου (φιλοσοφία) [Ελλάδα].
Συντονισμός: Jean – Francois Dupeyron & Βenedicte Courty
Συνοπτική περιγραφή: Έρευνα επικεντρωμένη στην εμπειρία του ευ ζην αλλά και της δυσφορίας των μαθητών/τριών στο σχολείο, που προτίθεται να επανέλθει στο μοναδικό, στο εσώτατο, στην περίπτωση, στον Εαυτό, στην ποιότητα του είναι, στην ανθρώπινη ζωή και στη δύσκολη έρευνα νοήματος όχι μέσα από μία προσέγγιση ποσοτική και αντικειμενοποιητική αλλά πλησιέστερα προς την ζωντανή εμπειρία & την πραγματική δράση των υποκειμένων.
Στο πλαίσιο του σχεδίου, διοργανώθηκε Διεθνής Ημερίδα με τίτλο «Το ευ ζην στο σχολείο: φιλοσοφικές αναγνώσεις», με την επιστημονική επιμέλεια του “Εργαστηρίου Έρευνας στην Πρακτική & Εφαρμοσμένη Φιλοσοφία, (Ε.Ε.Π.Ε.Φ.) και σε συνδιοργάνωση με τη Διεύθυνση Β’/θμιας Εκπαίδευσης και τον Δήμο Λέρου (Λέρος, 16 Μαΐου 2015).
“O/H MAΘΗΤΗΣ/ΤΡΙΑ ΣΤΟ ΝΗΣΙ ΤΟΥ/ΤΗΣ”
Διεπιστημονικό, ευρωπαϊκό σχέδιο έρευνας
Το σχέδιο εργασίας στοχεύει να συγκρίνει το ελληνικό και γαλλικό εκπαιδευτικό σύστημα μέσα από το πρίσμα των εννοιών της μοναδικότητας, της ιδιαιτερότητας, της ατομικότητας και της διαφοράς στην κατάρτιση των εκπαιδευτικών, μέσα από τo παράδειγμα της «νησιωτικότητας του/της μαθητή/τριας», με στόχο την προετοιμασία του/της εκπαιδευτικού στο πλαίσιο μία προσαρμοσμένης παιδαγωγικής. H συμ-βολή και η νησιωτικότητα αποτελούν δύο κεντρικές έννοιες για την ανάλυση και την πρακτική. Συμβολή, διότι το σχέδιο είναι διεπιστημονικό (Εικαστικές Τέχνες, Γλώσσες και διάλεκτοι, Λογοτεχνία, Φιλοσοφία, Παιδαγωγική, Παιδαγωγική, Επιστήμες της Αγωγής), συγκεντρώνει επιστήμονες από δύο ευρωπαϊκές χώρες και διαφορετικά πεδία πρακτικής στη βάση κοινών παιδαγωγικών και διδακτικών ενασχολήσεων σε ερωτήματα πολιτισμικά, φιλοσοφικά και ιστορικά. Νησιωτικότητα, διότι το σχέδιο επικεντρώνεται στις θεματικές της νήσου, της νησιωτικότητας, του αρχιπελάγους, ως προσβάσεις στις έννοιες της μοναδικότητας, της ιδιαιτερότητας, της ατομικότητας και της διαφοράς.
Συνεργαζόμενοι φορείς:
ESPE d’Aquitaine et Université de Bordeaux
Ομάδες έρευνας CEMCC, LACES, LITT&ARTS, MICA et SPH
Εργαστήριο Ε.Ε.Π.Ε.Φ / Τ.Ε.Π.Α.Ε.Σ./Παν/μιο Αιγαίου
Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δωδεκανήσου
Παν/μιο της Bordeaux Montaigne
Η πλατφόρμα UBIC (Παν/μιο Bordeaux Montaigne).
Επιστημονικός Συντονισμός:
Christine Boutevin, Δρ στη Λογοτεχνία, ESPE d’Aquitaine, LITT&ARTS (Παν/μιο Grenoble)
Marianne Châteaureynaud, Επίκουρη Καθηγήτρια στη Διδακτική των Γλωσσών, ESPE d’Aquitaine, Εργαστήριο Ε3D (Παν/μιο της Bordeaux)
Jean-François Dupeyron, Αναπλ. Καθηγητής στη Φιλοσοφία, ESPE d’Aquitaine, SPH (Παν/μιο Bordeaux Montaigne)
Έλενα Κ. Θεοδωροπούλου, Καθηγήτρια Φιλοσοφίας της Παιδείας, Τ.Ε.Π.Α.Ε.Σ. (Παν/μιο Αιγαίου)
Sandra Métaux, Δρ στην Αισθητική και τη Θεωρία της Τέχνης, ESPE d’Aquitaine, MICA (Παν/μιο Bordeaux Montaigne)
Céline Piot, Δρ στην Ιστορία, ESPE d’Aquitaine, CEMCC (Παν/μιο Bordeaux Montaigne)
Πρώτη συνάντηση:
Σεμινάριο έρευνας: “Ο/Η μαθητής/τρια στο νησί του/της”
1η ημέρα
Άξονας: Μειονότητες και “ξενότητες”
Τετάρτη, 3 Φεβρουαρίου 2016
ΕSPE, Acquitaine
Έκδοση Συλλογικού Τόμου με τίτλο:
Το ευ ζην των μαθητών [Le bien-être des écoliers], σε επιμέλεια:
Courty Bénédicte & Dupeyron Jean-François, Editions Universitaires de Bordeaux, 2017
Δεύτερη συνάντηση:
H Ανώτερη Σχολή του Διδακτικού Επαγγέλματος & της Εκπαίδευσης (ESPE) της Aquitaine (περιοχή Landes) στο Παν/μιο της Bordeaux σας προσκαλεί στη διεθνή ημερίδα μελέτης:
“Ο/Η μαθητής/τρια στο νησί του/της”
που θα πραγματοποιηθεί στις 30 Ιουνίου 2017 (10H00-16H00) στο Mont de Marsan
Ομιλίες:
Έλενα Θεοδωροπούλου: “επεί δ’ανήλθε λαμπρόν ηλίου φάος”… Η ικανότητα μίας ορισμένης προσοχής”
Christine Boutevin: “Η μορφή του εξόριστου στην ποίηση & τη λογοτεχνία για νέους σήμερα”
M.A. Châteaureynaud: “Ένταξη ή αποκλεισμός του διακυβεύματος των γλωσσών στο σχολείο”
Rossella Di Maio: “Μία περίπτωση νησιωτικότητας: οι μαθητές/τριες στα αυτόχθονα σχολεία του Καναδά – παρελθόν & παρόν”
Είσοδος ελεύθερη
Πληροφορίες:
Espe 335 rue Saint Pierre 40000 Mont de Marsan
05 58 85 73 10
Έκδοση θεματικού τεύχους: “Οι νησιωτικότητες του χθες & του σήμερα. Στοχασμοί για τα ταυτοτικά αρχιπέλαγα της παγκοσμιοποίησης”, επιμ. Ch. Boutevin, M.-A. Châteaureynaud, J.-F. Dupeyron & C. Piot (coord.), ΚΛΗΣΙΣ/Klesis, Νο 35/2017, http://www.revue-klesis.org/
Français
Projet inter-universitaire, interdisciplinaire: “Le bien-être à l’école”
Collabarateurs: ESPE d’Aquitaine: Bénédicte Courty (psychologie clnique), Jean-François Dupeyron (philosophie), Christophe Miqueu (philosophie) / ESPE de Créteil-Paris-Versailles: Émilie Boujut (psychologie)/ Université de Strasbourg: Claire Metz ()psychologie clnique, Anne Thévenot (clinical psychology) / Université de Lyon 2: Christine Morin-Messabel, Marie Préau (psychologie sociale) / Université de Lyon 1: Muriel Salle (histoire de l’éducation) / Paris VII: Emmanuel Arlot (philosophie) [France]. Université de Sherbrooke: Jacques Quintin (philosophir) [Canada], Elena Théodoropoulou (philosophyie [Grèce].
Coordination: Jean-François Dupeyron & Βenedicte Courty
Description: Recherche ancrée dans les questions scolaires et éducatives et centrée sur l’expérience de bien-être et/ou de mal-être des élèves, propose de revenir au singulier, à l’intime, au cas, au Soi, à la qualité d’être, à la vie humaine et à sa difficile recherche de sens; une approche pas nécessairement quantifiante et objectivante, mais au plus près de leur expérience vive, de leur activité réelle.
Dans le cadre de ce projet, une Conférence Internationale est organisée: «Le bien-être à l’école: des lectures philosophiques», sous la coordination scientifique du «Laboratoire de Recherche en Philosophie Pratique et Appliquée» (L.R.Ph.P.A.) et en co-organisation avec la Direction de l’Education Secondaire de Dodécanèse et la Municipalité de Leros (Leros, 16 Mai 2015).
“L’ÉLÈVE EN SON ÎLE”
Projet interdisciplinaire et européen de recherche
Ce projet de recherche novateur tend à comparer les systèmes éducatifs grecs et français dans la perspective d’une meilleure prise en compte des notions de singularité, de particularité, d’individualité et de différence dans la formation des enseignants, à travers l’élaboration du paradigme de «l’insularité de l’élève» en vue de préparer les enseignants à la mise en place d’une pédagogie adaptée. La confluence et l’insularité sont ici deux concepts centraux pour l’analyse et la pratique.
La confluence, car ce projet réunit des chercheurs de différentes disciplines (Arts Visuels, Histoire, Langues vivantes étrangères et régionales, Littérature, Philosophie, Sciences de l’Éducation), de deux pays européens (France et Grèce) et dont les terrains d’exercice diffèrent et parce qu’il relie des préoccupations pédagogiques et didactiques à des questionnements culturels, historiques, philosophiques. Insularité, car ce projet vient se focaliser sur les thématiques de l’île, de l’insularité, de l’archipel, comme voies d’accès vers la singularité, la particularité, l’individualité ou encore la différence.
Institutions partenaires:
le site des Landes de l’ESPE d’Aquitaine
les équipes de recherche CEMCC, LACES, LITT&ARTS, MICA et SPH
Le laboratoire L.R.Ph.P du D.S.Ε. P.I.E. de l’Université d’Egée
Directorat de l’Education Primaire du Dodécanèse (Grèce)
l’Université de Bordeaux-Montaigne
la plateforme UBIC (Université de Bordeaux Montaigne).
Coordination scientifique:
Christine Boutevin, docteure en littérature, ESPE d’Aquitaine, LITT&ARTS (université de Grenoble)
Marianne Châteaureynaud, MCF en Didactique des Langues, ESPE d’Aquitaine, E3D (université de Bordeaux)
Jean-François Dupeyron, MCF HdR en Philosophie, ESPE d’Aquitaine, SPH (université de Bordeaux Montaigne)
Sandra Métaux, docteure en Esthétique et théorie de l’art, ESPE d’Aquitaine, MICA (université de Bordeaux Montaigne)
Céline Piot, docteure en Histoire, ESPE d’Aquitaine, CEMCC (université Bordeaux Montaigne)
Elena K. Thédoropoulou, professeure de première classe en philosophie de l’éducation et philosophie pratique, D. S.E.P.I.E. (université d’Égée, Grèce).
Première de Rencontre:
Séminaire de Recherche: “L’élève en son île”
1ère Journée
Axe: Minorités et “étrangetés”
Mercredi, 3 Février 2106
ΕSPE d’Acquitaine
Publication d’un Tome Collectif sous le titre:
Le bien-être des écoliers, dir.:
Courty Bénédicte & Dupeyron Jean-François, Editions Universitaires de Bordeaux, 2017
Deuxième de Rencontre:
Le site des Landes de l’Espe d’Aquitaine de l’Université de Bordeaux vous invite à la journée d’études internationale:
“L’élève en son île”
qui aura lieu le 30 juin 2017 de 10H00-16H00 au 335 rue Saint Pierre 40000 Mont de Marsan.
Communications:
Elena Théodoropoulou: “Quand se leva la radieuse lumière du matin”… La capacité d’une certaine attention”.
Christine Boutevin: “La figure de l’exilé dans la poésie pour l’enfance et la jeunesse aujourd’hui”.
M.A. Châteaureynaud: “Inclure ou exclure l’enjeu des langues à l’école”.
Rossella Di Maio: “Un cas d’insularité : les élèves dans les écoles autochtones au Canada passé et présent”.
ENTREE LIBRE SANS INSCRIPTION
Renseignements:
Espe 335 rue Saint Pierre 40000 Mont de Marsan
05 58 85 73 10
Publication d’un volume thématique: “Les insularités d’hier et d’aujourd’hui. Réflexions sur les archipels identitaires de la mondialisation”, coord. Ch. Boutevin, M.-A. Châteaureynaud, J.-F. Dupeyron & C. Piot (coord.), ΚΛΗΣΙΣ/Klesis, Νο 35/2017, http://www.revue-klesis.org/
English
Ιnter-universitary, interdisciplinary project: “Well-Being in school”
Collabarators: ESPE d’Aquitaine: Benedicte Courty (κλινική ψυχολογία), Jean-Francois Dupeyron (philosophy), Christophe Miqueu (philosophy) / ESPE de Creteil-Paris-Versailles: Emilie Boujut (psychology) / Universite de Strasbourg: Claire Metz (clinical psychology), Anne Thevenot (clinical psychology) / Universite de Lyon 2: Christine Morin-Messabel, Marie Preau (social psychology) / Universite de Lyon 1: Muriel Salle (history of education) / Paris VII: Emmanuel Arlot (philosophy) [France]. Universite de Sherbrooke: Jacques Quintin (philosophy) [Canada], Elena Theodoropoulou (philosophy) [Greece].
Coordinators: Jean-François Dupeyron & Βenedicte Courty
Description: Research focused on the experience of well being but also of the difficulty of being in school, which intends to return to the singularity, the intimate, the case, the Self, the quality of being, the human life and the difficult research of meaning not through an approach quantitative and objectifying but rather closer to the vivid experience and the real action of subjects.
In the frame of this project, an International Conference is organized: “The well being in the school: philosophical readings”, under the scientific coordination of the “Laboratory of Research on Practical & Applied Philosophy” (L.R.P.A.Ph.) and in co-organisation with the Direction of Secondary Education of Dodecanese and the Municipality of Leros (Leros, 16 May 2015).
THE SCHOOLCHILD IN HIS/HER ISLAND
Interdisciplinary European research project
The project plan aims at comparing the Greek and French educational system through the prism of the concepts of uniqueness, particularity, individuality and difference in teachers training, through the example of “insularity of the student”, with a view to teacher preparation within the framework of an adjusted, differentiate pedagogy. Contribution and insularity are two key concepts in analysis and practice. Contribution is a key concept, because the project is interdisciplinary (visual arts, Languages and dialects, Literature, Philosophy, Pedagogy, Educational Sciences), as it brings together scientists from two European countries and different fields of practice on the basis of common pedagogical and didactic engagement in cultural, philosophical and historical questions. Insularity is another key concept, because the project focuses on island, insularity and archipelago topics, as access to the concepts of uniqueness, particularity, individuality and difference.
Partners:
Websites, Landes de l’ESPE d’Aquitaine and the University of Bordeaux
Research teams, CEMCC, LACES, LITT&ARTS, MICA and SPH – Laboratory, L.R.P.A.Ph. ( T.E.P.A.E.S.), University of the Aegean)
Directorate of Primary Education of the Dodecanese
UBIC platform (Bordeaux Montaigne University)
Scientific Coordination:
Christine Boutevin, PH.D (Literature), ESPE d’Aquitaine, LITT&ARTS (University of Grenoble).
Marianne Châteaureynaud, Assistant Professor in Language Teaching, ESPE d’Aquitaine, Laboratoire E3D (Bordeaux Montaigne University).
Jean-François Dupeyron, Associate Professor in Philosophy, ESPE d’Aquitaine, SPH (Bordeaux Montaigne University).
Sandra Métaux, PH.D (Aesthetics and Theory of Art), ESPE d’Aquitaine, MICA (Bordeaux Montaigne University).
Céline Piot, PH.D (History), ESPE d’Aquitaine, CEMCC (Bordeaux Montaigne University).
Elena C. Theodoropoulou, Professor in Philosophy of Education, T.E.P.A.E.S. (University of the Aegean).
First Meeting:
Research Seminar: “The Schoolchild in his/her island”
1rst Day Axe: Monirities and “strangehoods”
Wendsday, 3 February, 2106
ΕSPE, Acquitaine
Publication of a Collective Volume under the title:
The well being of schoochildren [Le bien-être des écoliers], ed.:
Courty Bénédicte & Dupeyron Jean-François, Editions Universitaires de Bordeaux, 2017
Second Meeting:
The Ηigher School of Teaching Profession & Education (ESPE) of Aquitaine (site of Landes) of the University of Bordeaux invites you to the international Study day:
“The Schoolchild in his/her island”
Which will take place on 30 June 2017 (10H00-16H00) in Mont de Marsan.
Speeches:
Elena Theodoropoulou: “And when the bright light of the sun came”… The ability of some attention”.
Christine Boutevin: “The figure of the exiled in poetry and literature for childhood and youth today”.
M.A. Châteaureynaud: “Inclusion or exclusion of language stakes at school”.
Rossella Di Maio: “A case of insularity: students in indigenous schools in Canada – past & present”.