Ελληνικά
Français
English
Ελληνικά
Μέσα από την έρευνα και τις δράσεις του, το Εργαστήριο Έρευνας στην Πρακτική Φιλοσοφία (Ε.Ε.Π.Φ.) θέτει εν γένει το ερώτημα των διαφορετικών εκφάνσεων, ‘‘εμφανίσεων’’ της φιλοσοφίας σε πολλαπλούς χώρους & επίπεδα: εκπαίδευση, τέχνη/ες, ηθική, κ.ο.κ.ε.. Το διακύβευμα αφορά στην ανάγκη να προσδιοριστεί τί αντιλαμβανόμαστε ότι είναι φιλοσοφία σε χώρους εφαρμογής στους οποίους εν πολλοίς δραστηριοποιείται το Ε.Ε.Π.Φ.
Μέσα από ένα πλήθος σημασιολογήσεων που τείνουν να θεωρούν ότι η φιλοσοφία είναι παντού (;) & τα πάντα, ή ότι η φιλοσοφία συμπίπτει με ποικίλες διαδικασίες, πρακτικές, τρόπους, μορφές, λόγους, που κατά βούληση ή αυθαίρετα φέρουν το πρόσημο της φιλοσοφίας, και δη στην πρακτική της διάσταση, επιχειρείται να διακριθούν ενδεχόμενες παγίδες, προκαταλήψεις, στερεότυπα, απομιμήσεις. Έρευνα και δράσεις στοχεύουν στην αποκωδικοποίηση & κατανόηση τέτοιων προσπαθειών & στην αποδόμηση μίας «Why not» στάσης & τάσης και με αυτήν την έννοια, μπορεί να αποτελέσουν άσκηση, προκειμένου το ζήτημα του ρόλου της πρακτικής φιλοσοφίας σήμερα αλλά και της ίδιας της εμπλοκής των προσώπων σε αυτήν να γίνει αντικείμενο σκέψης.
Σε κάθε περίπτωση, το «Why not… » εμπεριέχει στο σχεδιασμό του μία παγίδα: γεννημένο μέσα σε μία περιρρέουσα why not κουλτούρα (επί του προκειμένου αναφορικά με τη φιλοσοφία) δεν μπορεί παρά να παρέχει την ελευθερία τοποθέτησης απέναντι στα ερωτήματα που τίθενται. Ωστόσο, την ίδια στιγμή, καθώς οι τοποθετήσεις αναπτύσσονται ελεύθερα αναδεικνύουν τα αδιέξοδα: χρειάζονται ολοένα & περισσότερο την πειθαρχία, τη στόχευση, τη φιλοσοφία παρά την παραφιλοσοφία, το κοντύτερα στο ακριβώς παρά μία περιπλάνηση στο περίπου, την ίδια στιγμή που, συχνά, καλούνται να απορρίψουν αυτήν την πειθαρχία. Ενάντια στη naiveté ως αδιαφορία ή αμέλεια, το «Why not», ίσως επιδιώκει τη naiveté ή την ειρωνεία ως τέχνη ή φιλοσοφία.
Στη βάση αυτή, τα ερευνητικά projects (όπως το Διεθνές Δίκτυο Φιλοσοφίας της Παιδείας στην Πράξη, τα ΦιλοσοφAlia ή το project Ού-τις κ. ά.), οι κύκλοι εργαστηρίων, η Biennale Πρακτικής Φιλοσοφίας, τα Σεμινάρια των υποψηφίων διδακτόρων/ισσών & μεταπτυχιακών φοιτητών/τριών: Θεματικές Έρευνας, θέτουν κι αναμοχλεύουν, στο πλαίσιο των θεματικών τους, το ερώτημα «Why not», για την (πρακτική) φιλοσοφία, όταν νομίζουμε ότι υπάρχει και όταν νομίζουμε ότι δεν υπάρχει. Γιατί να (μην) είναι; Γιατί (δεν) είναι;
Καθ. Έλενα Θεοδωροπούλου (Διευθύντρια του Ε.Ε.Π.Φ.)
Français
Par ses recherches et ses actions, le Laboratoire de Recherche en Philosophie Pratique (L.R.Ph.P.) pose la question des différentes manifestations de la philosophie dans de multiples domaines et niveaux : éducation, art, éthique, etc. Les enjeux sont liés à la nécessité de déterminer ce que nous percevons comme étant de la philosophie dans les domaines dans lesquels le L.R.Ph.P. est largement actif.
A travers une multitude de significations qui tendent à supposer que la philosophie est partout (?) & tout, ou que la philosophie coïncide avec une variété de processus, de pratiques, de manières, de formes, de discours, qui portent à volonté ou arbitrairement le signe de la philosophie, notamment dans sa dimension pratique, on tente de discerner d’éventuels pièges, préjugés, stéréotypes, imitations. La recherche et les actions visent à décoder et à comprendre de telles tentatives et à déconstruire une attitude et une tendance au « Why not? » et, en ce sens, elles peuvent constituer un exercice, de sorte que la question du rôle de la philosophie pratique aujourd’hui et de l’implication même des personnes dans celle-ci puisse devenir un objet de réflexion.
En tout état de cause, le « Why not » contient dans sa conception un piège : né dans une culture ambiante du pourquoi-pas (en particulier en ce qui concerne la philosophie), il ne peut qu’offrir une liberté de positionnement par rapport aux questions posées. Mais en même temps que les positionnements se développent librement, ils mettent en évidence les impasses : ils ont de plus en plus besoin de discipline, de but, de philosophie plutôt que de paraphilosophie, de plus près de l’exact plutôt que d’errance, en même temps qu’ils sont souvent appelés à rejeter cette discipline. Contre la naïveté comme indifférence ou négligence, le « Why not », peut-être, poursuit la naïveté ou l’ironie comme art ou philosophie.
Sur cette base, les projets de recherche (comme le Réseau de Philosophie de l’Éducation en Praxis, PhilosophAlia ou le projet Ou-tis/Personne, etc. ), les ateliers, la Biennale de Philosophie Pratique, les Séminaires Internationaux des Doctorants/tes & Étudiants/tes Master: Thématiques de Recherche), dans le cadre de leurs thématiques, la question du ” Why Not ? “, à propos de la philosophie (pratique), quand on pense qu’elle existe et quand on pense qu’elle n’existe pas. Pourquoi devrait philosophie (ne pas) l’être ? Pourquoi cela (n’) est pas philosophie ?
Prof. Elena Théodoropoulou (Directrice du L.R.Ph.P.)
English