Ελληνικά
Français
English
Ελληνικά
Φιλοσοφία και Επαγγελματική Ηθική στην Εκπαίδευση
Το ερώτημα περί της ηθικής στην εκπαίδευση αναδεικνύει με ζωτικό τρόπο την ανάγκη να ιδωθεί και από αυτήν την πλευρά το ζήτημα της σχέσης της εκπαίδευσης με τη φιλοσοφία, ιδιαίτερα όταν η ηθική, ως φιλοσοφικός κλάδος, προσεγγίζεται παράδοξα μάλλον, μέσα από τη σύνδεσή της με τις ειδικές απαιτήσεις ενός επαγγέλματος και την ανάγκη τα εμπλεκόμενα πρόσωπα να αναπτύξουν επαγγελματική ηθική επίγνωση. Αναδεικνύεται έτσι, σε έναν πρώτο χρόνο, η ιδιόμορφη, μέσω της επαγγελματικής ηθικής, σύνδεση ανάμεσα στα παρακάτω επίπεδα: της Εκπαίδευσης ως συστήματος, της πολύμορφης διδακτικο-παιδαγωγικής πράξης εντός του συγκεκριμένου συστήματος, της ηθικής και αξιακής παραμέτρου ως παραμέτρων ζωτικών για την αιτιολόγηση και νομιμοποίηση (ή την από-νομιμοποίηση) των λειτουργιών του συστήματος, της φιλοσοφίας και της φιλοσοφικής ανάλυσης, ιδιαίτερα όπως αναπτύσσονται μέσα από το πεδίο της Φιλοσοφίας της Παιδείας. Σκοπός της σύνδεσης είναι η κριτική ανάλυση και κατανόηση πολύπλοκων προβλημάτων που διασχίζουν την καθημερινή πρακτική καθώς και να θέσει υπό ερώτηση την έννοια της εφαρμογής που συνοδεύει τις προσεγγίσεις στην επαγγελματική ηθική: από τις αρχές στους σκοπούς, από την κριτηριολογία στην αξιολογία, από τις θεωρίες στους συλλογισμούς, τα επιχειρήματα, τις έννοιες, από το μικροεπίπεδο της τάξης στο μακροεπίπεδο του θεσμού.
Σε έναν δεύτερο χρόνο, η έρευνα μπορεί να επεκταθεί σε διαφορετικούς επαγγελματικούς χώρους, συνεχίζοντας να επαναπροσδιορίζει τη φιλοσοφική προσέγγιση της ηθικής εξειδικεύοντας και πολλαπλασιάζοντας τα διακυβεύματα.
Συντονισμός:
-Έλενα Θεοδωροπούλου, Παν/μιο Αιγαίου,
-Didier Moreau, University Paris VIII, Vincennes-Saint Denis
Σχετικές Δραστηριότητες:
Εργαστήριο: Καθ. Adalberto Dias de Carvalho (Παν/μιο του Porto) & Καθ. Έλενα Θεοδωροπούλου, «Ζητήματα επαγγελματικής ηθικής στην εκπαίδευση II», Ε.Ε.Π.Φ., Ρόδος, 22 Μαΐου 2019 (για περισσ. πληροφ., βλ. εδώ: //practphilab.aegean.gr/εργαστήρια-ημέρες-εργαστηρίων-ateliers-journees-dateli/).
Εργαστήριο: Καθ. Έλενα Θεοδωροπούλου, «Εισαγωγή στην επαγγελματική ηθική στο σχολείο», Ε.Ε.Π.Φ., Ρόδος, 7 Μαΐου 2019 (για περισσ. πληροφ., βλ. εδώ: //practphilab.aegean.gr/εργαστήρια-ημέρες-εργαστηρίων-ateliers-journees-dateli/).
Εργαστήριο: Καθ. Jean-François Dupeyron (Παν/μιο του Bordeaux) & Καθ. Έλενα Θεοδωροπούλου, «Ζητήματα επαγγελματικής ηθικής στην εκπαίδευση», Ε.Ε.Π.Φ., Ρόδος, 7 Μαΐου 2019 (για περισσ. πληροφ., βλ. εδώ: //practphilab.aegean.gr/εργαστήρια-ημέρες-εργαστηρίων-ateliers-journees-dateli/).
Φροντιστηριακό μάθημα: Καθ. Didier Moreau (Παν/μιο Paris 8 Saint-Denis), «Μορφές χειραφέτησης στην τάξη», Ε.Ε.Π.Φ., Ρόδος, 18 Μαρτίου 2017 (για περισσ. πληροφ., βλ. εδώ: //practphilab.aegean.gr/φροντιστηριακά-μαθήματα-cours-de-tutoriel-tutorial-courses/).
Εργαστήριο: Καθ. Didier Moreau (Παν/μιο Paris 8 Saint-Denis), «Ο/Η εκπαιδευτικός, το επάγγελμα και η ηθική: ερωτήματα», Ε.Ε.Π.Φ., Ρόδος, 24 Μαρτίου 2015 (για περισσ. πληροφ., βλ. εδώ: //practphilab.aegean.gr/εργαστήρια-ημέρες-εργαστηρίων-ateliers-journees-dateli/).
Διεθνές Συμπόσιο: «Η Ηθική στην εκπαίδευση. Φιλοσοφικές ανιχνεύσεις και φιλοσοφικά ξέφωτα», Ε.Ε.Π.Φ., Ρόδος, 12-14 Μαΐου 2015 (για περισσ. πληροφ., βλ. εδώ: //practphilab.aegean.gr/συνέδρια-συμπόσια-ημερίδες-congres-colloques-journees-congresses-colloquia-c/).
Ημέρες Εργαστηρίων: Φιλοσοφία της Παιδείας στην Πράξη [Τρίτη Συνάντηση] στο πλαίσιο των εργασιών του Διεθνούς Συμποσίου: «Η Ηθική στην εκπαίδευση. Φιλοσοφικές ανιχνεύσεις και φιλοσοφικά ξέφωτα», Ε.Ε.Π.Φ., Ρόδος, 12-14 Μαΐου 2015 (για περισσ. πληροφ., βλ. εδώ: //practphilab.aegean.gr/εργαστήρια-ημέρες-εργαστηρίων-ateliers-journees-dateli/).
Φροντιστηριακό μάθημα: Καθ. Έλενα Θεοδωροπούλου & Καθ. Jean-François Dupeyron (Παν/μιο του Bordeaux), «Τί είναι επαγγελματική ηθική & ποια η σημασία της;», Ε.Ε.Π.Φ., Ρόδος, 11 Μαΐου 2015 (για περισσ. πληροφ., βλ. εδώ: //practphilab.aegean.gr/φροντιστηριακά-μαθήματα-cours-de-tutoriel-tutorial-courses/).
Φροντιστηριακό μάθημα: Καθ. Jean-François Dupeyron (Παν/μιο του Bordeaux), «Μορφές εκπειθάρχησης στην τάξη», Ε.Ε.Π.Φ., Ρόδος,16 Σεπτεμβρίου 2014 (για περισσ. πληροφ., βλ. εδώ: //practphilab.aegean.gr/φροντιστηριακά-μαθήματα-cours-de-tutoriel-tutorial-courses/).
Εκδόσεις:
Epistrophe. International Journal of Professional Ethics in Philosophy and Education. Studies and Practices [EPREPE] of the «Laboratory of Research on Practical Philosophy» (L.R.P.Ph.) (for more information, see here: http://eprepe.pse.aegean.gr/index.php/en/ & //practphilab.aegean.gr/εκδόσεις-ε-ε-π-ε-φ-editions-l-r-ph-p-a-editions-l-r-p-a-ph/).
Θεοδωροπούλου, Έ., Moreau, D., Gohier, C., (επιστ. επιμ.), «Η ηθική στην Εκπαίδευση. Φιλοσοφικές ανιχνεύσεις και φιλοσοφικά ξέφωτα / L’éthique en éducation. Dépistages et clairières philosophiques / Ethics in Education. Philosophical tracings and clearings», Εργαστήριο Έρευνας στην Πρακτική & Εφαρμοσμένη Φιλοσοφία (Ε.Ε.Π.Ε.Φ.), Ρόδος, 2018 (για περισσ. πληρ. βλ. εδώ: //practphilab.aegean.gr/εκδόσεις-ε-ε-π-ε-φ-editions-l-r-ph-p-a-editions-l-r-p-a-ph/).
Français
Philosophie & Éthique Professionnelle en Éducation
La question relativement à l’éthique en éducation met en valeur d’une manière vitale le besoin de considérer l’issue du rapport entre l’éducation et la philosophie sous cet angle, particulièrement si l’éthique, en tant que secteur philosophique, est approchée, paradoxalement peut-être, à travers son association avec les exigences spécifiques d’une profession et le besoin que les personnes impliquées développent une conscience professionnelle éthique. C’est ainsi que, dans un premier temps, c’est la connexion singulière, à travers l’éthique professionnelle, entre les niveaux suivants qui est mise en avant : ceux de l’éducation en tant que système, de la praxis didactique et pédagogique polymorphe au sein de ce système, des valeurs en tant que paramètres vitaux pour la justification et l’institutionnalisation ou désinstitutionnalisation des fonctions du système, de la philosophie, de l’analyse philosophique, particulièrement comme développée à travers le champ de la philosophie de l’éducation. Le but de cette association est l’analyse critique et la compréhension des problèmes complexes et compliqués traversant la pratique quotidienne ainsi que de mettre en doute la notion de l’application accompagnant les approches d’éthique professionnelle: des principes aux objectifs, de la critériologie à l’axiologie, des théories aux raisonnements, les arguments, les concepts, du micro-niveau de la classe au macro-niveau de l’institution.
A un deuxième temps, la recherche peut s’étendre à des espaces professionnels différents, en continuant de redéterminer l’approche philosophique de l’éthique en spécifiant et multipliant les enjeux.
Coordination:
-Elena Theodoropoulou, Université d’Egée, Grèce
-Didier Moreau, Université Paris VIII, Vincennes-Saint Denis
Activités:
Atelier: Prof. Adalberto Dias de Carvalho (Université de Porto) & Prof. Elena Théodoropoulou, «Questions d’éthique professionnelle en éducation II», L.R.Ph.P., Rhodes, 22 Μai 2019 (pour plusieurs informations, voir ici: //practphilab.aegean.gr/εργαστήρια-ημέρες-εργαστηρίων-ateliers-journees-dateli/).
Atelier: Prof. Elena Théodoropoulou, «Introduction à l’éthique professionnelle à l’école», L.R.Ph.P., Rhodes, 7 Μai 2019 (pour plusieurs informations, voir ici: //practphilab.aegean.gr/εργαστήρια-ημέρες-εργαστηρίων-ateliers-journees-dateli/).
Atelier: Prof. Jean-François Dupeyron (Université de Bordeaux) & Prof. Elena Théodoropoulou, «Questions d’éthique professionnelle en éducation», L.R.Ph.P., Rhodes, 7 Μai 2019 (pour plusieurs informations, voir ici: //practphilab.aegean.gr/εργαστήρια-ημέρες-εργαστηρίων-ateliers-journees-dateli/).
Cours de tutorat: Prof. Didier Moreau (Université Paris 8 Saint-Denis), «Formes d’émancipation en classe», L.R.Ph.P., Rhodes, 18 Μars 2017 (pour plusieurs informations, voir ici: //practphilab.aegean.gr/φροντιστηριακά-μαθήματα-cours-de-tutoriel-tutorial-courses/).
Atelier: Prof. Didier Moreau (Université Paris 8 Saint-Denis), «L’enseignant, la profession et l’éthique: questionnements», L.R.Ph.P., Rhodes, 24 Mars 2015 (pour plusieurs informations, voir ici: //practphilab.aegean.gr/εργαστήρια-ημέρες-εργαστηρίων-ateliers-journees-dateli/).
Symposium International: «Éthique en éducation. Dépistages et clairières philosophiques», L.R.Ph.P., Rhodes, 12-14 Μai 2015 (pour plusieurs informations, voir ici: //practphilab.aegean.gr/συνέδρια-
Journées d’Ateliers: Philosophie de l’Éducation en Praxis [Troisième Rencontre Internationale], Symposium International: «Éthique en éducation. Dépistages et clairières philosophiques», L.R.Ph.P., Rhodes, 12-14 Μai 2015 (pour plusieurs informations, voir ici: //practphilab.aegean.gr/εργαστήρια-ημέρες-εργαστηρίων-ateliers-journees-dateli/).
Cours de tutorat: Prof. Elena Théodoropoulou & Prof. Jean-François Dupeyron (Université de Bordeaux), «Qu’est-ce que l’éthique professionnelle & quelle est sa signification?», L.R.Ph.P., Rhodes, 11 Mai 2015 (pour plusieurs informations, voir ici: //practphilab.aegean.gr/φροντιστηριακά-μαθήματα-cours-de-tutoriel-tutorial-courses/).
Cours de tutorat: Prof. Jean-François Dupeyron (Université de Bordeaux), «Forms de disciplinarisation dans la classe», L.R.Ph.P., Rhodes, 16 Septembre 2014 (pour plusieurs informations, voir ici: //practphilab.aegean.gr/φροντιστηριακά-μαθήματα-cours-de-tutoriel-tutorial-courses/).
Éditions:
Epistrophè. Revue Internationale d’Éthique Professionnelle en Philosophie et en Éducation. Études et Pratiques [EPREPE] du «Laboratoire de Recherche en Philosophie Pratique» (L.R.Ph.P.) (pour plusieurs informations, voir ici: http://eprepe.pse.aegean.gr/index.php/fr/ & //practphilab.aegean.gr/εκδόσεις-ε-ε-π-ε-φ-editions-l-r-ph-p-a-editions-l-r-p-a-ph/).
Théodoropoulou, E., Moreau, D., Gohier, C., (dir.) «Η ηθική στην Εκπαίδευση. Φιλοσοφικές ανιχνεύσεις και φιλοσοφικά ξέφωτα / L’éthique en éducation. Dépistages et clairières philosophiques / Ethics in Education. Philosophical tracings and clearings», Laboratoire de Recherche en Philosophie Pratique & Appliquée (L.R.Ph.P.A.), Rhodes, 2018 (pour plusieurs informations, voir ici: //practphilab.aegean.gr/εκδόσεις-ε-ε-π-ε-φ-editions-l-r-ph-p-a-editions-l-r-p-a-ph/).
English