Ελληνικά
Français
English
Ελληνικά
Σκοπός του Εργαστηρίου Έρευνας στην Πρακτική Φιλοσοφία (Ε.Ε.Π.Φ.) είναι η αναγνώριση και η επεξεργασία ζητημάτων που συνδέονται με την ανάδυση, ανασυγκρότηση, εξύφανση, επιτέλεση, (ανα)παράσταση μορφών φιλοσοφικής σκέψης και πράξης σε σχέση με τις πληθυντικές μορφές εκπαίδευσης.
Αντικείμενο του Εργαστηρίου είναι η έρευνα σχετικά με την έννοια & τις μορφές της Πρακτικής Φιλοσοφίας στα σύγχρονα ακαδημαϊκά και κοινωνικο-πολιτικά περιβάλλοντα σε μία εργαστηριακή-πειραματική, ερμηνευτική, κριτική & διαλογική προσέγγιση & με έμφαση σε πολύπλοκα ερωτήματα (ηθικά, πολιτικά, ανθρωπολογικά, αισθητικά, διαπολιτισμικά, οικολογικά, κ.ά).
Επιπλέον, το Ε.Ε.Π.Φ. στοχεύει στο σχεδιασμό και υλοποίηση διαδικασιών που ενισχύουν τη φιλοσοφική εκπαίδευση, παιδαγωγική, έρευνα και κουλτούρα στις ποικίλες εκφάνσεις τους. Καθώς η φιλοσοφία βρίσκεται σε ένα στάδιο αναψηλάφησης των όρων που συγκροτούν το ρόλο της στην ιστορία των ιδεών και στην εκπαίδευση του ανθρώπου, η έμφαση εδώ επιλέγεται να δοθεί στην πρακτική και εφαρμοσμένη διάσταση φέροντας τη φιλοσοφική μεθοδολογία, ανάλυση και κατανόηση στο κατώφλι και στη διασταύρωση ζωτικών διακυβευμάτων.
Βασική θεωρητική προϋπόθεση για μία τέτοια προσπάθεια και, συγχρόνως, δέσμευση ως προς τα επακόλουθά της, είναι η εκτίμηση ότι η Πρακτική Φιλοσοφία, ως φιλοσοφία επίσης της πράξης, συνδέεται με θεμελιώδη τρόπο αφενός με τα κρίσιμα ερωτήματα τα οποία καλούνται να αντιμετωπίσουν οι άνθρωποι όσο & με την ανάγκη άσκησης της κριτικής ικανότητας απέναντι στο διαβρωτικό/ναρκωτικό πολλαπλασιασμό τόσο των στερεοτυπικών αντιλήψεων όσο και των κριτικών προσομοιώσεων.
Στοχεύοντας στην ενίσχυση της φιλοσοφικής εκπαίδευσης και έρευνας σχετικά με τις ποικίλες μορφές, μέσα από τις οποίες είναι δυνατόν η φιλοσοφία να εμφανίζεται στα διαφορετικά, δυναμικά εκπαιδευτικά και κοινωνικά περιβάλλοντα αλλά και της ενίσχυσης της ίδιας της ερευνητικής στάσης και της φιλοσοφίας της, το Ε.Ε.Π.Φ. καλύπτει ερευνητικές και εκπαιδευτικές ανάγκες που σχετίζονται με:
Φιλοσοφικές πρακτικές & πρακτικές διαλόγου/συζήτησης στα πολλαπλά εκπαιδευτικά και κοινωνικά περιβάλλοντα
Τη φιλοσοφική εκπαίδευση και κουλτούρα
Τη σχέση της (πρακτικής) φιλοσοφίας με τα κείμενα (και το σώμα)
Τη σχέση της (πρακτικής) φιλοσοφίας με τις τέχνες και το σώμα (και τα κείμενα)
Τη συμ-βολή της (πρακτικής) φιλοσοφίας σε περιβάλλοντα εκπαίδευσης και στο δημόσιο λόγο
Τη σχέση της φιλοσοφίας και της performance
Την ηθική και τις αξίες ως θεωρία και πράξη. Εφαρμοσμένες ηθικές
Την παιδαγωγική και ηθική της σκέψης: πολυπλοκότητα / κριτική σκέψη / δημιουργική σκέψη/φροντίδα – Τη φιλοσοφία με παιδιά
Την ανθρωπολογική και διαπολιτισμική διάσταση της φιλοσοφίας. Μορφές ετερότητας
Τη μεθοδολογία της προβληματοποίησης
Την πρακτική φιλοσοφία ως κριτικό λόγο
Το Ε.Ε.Π.Φ. επενδύει στη διαπολιτισμική δυναμική, ως δυναμική της ίδιας της (πρακτικής) φιλοσοφίας, διακριτή σε όλα τα επίπεδα της ανάπτυξής του: από τα πρόσωπα που το απαρτίζουν (διδάσκοντες/σουσες, ερευνητές/τριες, εξωτερικοί/ές συνεργάτες/τριες), στις ερευνητικές συνεργασίες, τα ερευνητικά projects και τις διαφορετικές δράσεις (εργαστήρια, σεμινάρια/ομιλίες, ημερίδες, colloquia, συνέδρια, biennale, εκθέσεις, performances, εκδόσεις). Στο Ε.Ε.Π.Φ., η φιλοσοφική έρευνα αναπτύσσεται ως πρακτική διάβασης των συνόρων, ανατροπής των εγκαταστάσεων, δημιουργίας νέων αρμών & κατασκευών, ένας χωρόχρονος ζωτικής σκέψης, διαπολιτισμικής φροντίδας, πραξιακών ωθήσεων. Η φιλοσοφική έρευνα ως διαρκής κίνηση, μετατρέπει το Ε.Ε.Π.Φ. σε τόπο συνάντησης ερευνητών/τριών από διαφορετικές χώρες του κόσμου (Αγγλία, Αργεντινή, Αυστρία, Αφρική, Βέλγιο, Βραζιλία, Γαλλία, Γερμανία, Ελλάδα, Ενωμένες Πολιτείες, Ιαπωνία, Ισραήλ, Ιταλία, Καναδά, Κίνα, Κολομβία, Κύπρος, Μεξικό, Πορτογαλία, Taiwan, Τουρκία). Η συνεργατική αυτή κουλτούρα υποστηρίζεται και από τη σύναψη πρωτοκόλλων συνεργασίας με πανεπιστημιακές δομές του εξωτερικού.
Τα ερευνητικά projects του Ε.Ε.Π.Φ. εμπεριέχουν την εκπαιδευτική διάσταση, καθώς επιχειρούν να αναδείξουν, τη σύνδεση της έρευνας με την πράξη, μέσω της κριτικής ανάπτυξης της φιλοσοφικής έρευνας ως εκπαίδευσης και αντίστροφα. Στη βάση αυτής της δυναμικής σύνδεσης, διαμορφώνονται όλες οι δράσεις, όπως workshops, σεμινάρια, ημερίδες, συνέδρια, colloquia. Σύνθεση όλων των επιπέδων δραστηριοποίησης του Ε.Ε.Π.Φ. και ερευνητική αιχμή τους αποτελεί η διοργάνωση της Διεθνούς Biennale Πρακτικής Φιλοσοφίας, ενώ μία αποτύπωση των ερευνητικών και εκπαιδευτικών γεγονότων στο Ε.Ε.Π.Φ. βρίσκουμε στις διεθνείς εκδόσεις του.
Καθ. Έλενα Θεοδωροπούλου (Διευθύντρια του Ε.Ε.Π.Φ.)
Français
Le but du Laboratoire de Recherche en Philosophie Pratique (L.R.Ph.P.), est le dépistage et l’élaboration des issues associées avec l’émergence, la reconstruction, le tissage, la (ré)présentation, la performance, des formes de pensée et praxis philosophiques dans leur rencontre avec des environnements éducatifs pluriels.
Objet du Laboratoire est la recherche sur le concepts et les formes de philosophie pratique dans les espaces académiques et socio-politiques contemporains selon une approche expérimentale/de laboratoire, critique et dialogique avec emphase sur des issues complexes (éthiques, politiques, anthropologiques, esthétiques, interculturels, écoloqiques etc).
Or, le L.R.Ph.P. vise à la conception et réalisation des procédures renforçant l’éducation, pédagogie, recherche et culture philosophiques dans leurs aspects divers. Comme la philosophie se trouve à un stade de révision des termes constituant son rôle dans l’histoire des idée et l’éducation des personnes, l’emphase ici est placée sur la dimension pratique et appliquée emportant la méthodologie, analyse et compréhension philosophique au seuil et le carrefour des enjeux vitaux et complexes.
Présupposition de base pour un tel effort, et à la fois engagement par rapport à ses effets, est l’assomption que la philosophie pratique, en tant que philosophie de la praxis également, se relie fondamentalement d’une part avec les questions cruciales interpelant les gens et d’autre part avec le besoin d’exercer la capacité critique contre la multiplication corrosive/soporifique tant des perceptions stéréotypiques que des simulations critiques.
En visant au renforcement de l’éducation et recherche philosophiques relativement aux formes diverses, à travers lesquelles la philosophie peut apparaître dans des environnements éducatifs et sociaux divers mais respectivement au renforcement de l’attitude de recherche elle-même et de sa philosophie, le L.R.Ph.P. couvre des besoins éducatifs et de recherche relat à:
Des pratiques philosophiques et pratiques de dialogue/discussion dans des environnements éducatifs et sociaux pluriels
L’éducation et culture philosophiques
Le rapport de la philosophie (pratique) avec les textes (et le corps)
Le rapport de la philosophie (pratique) avec les arts et le corps
La confluence de la philosophie (pratique) dans des environnements éducatifs et au discours public
La relation entre philosophie et performance
L’éthique et les valeurs en tant que théorie et praxis
La pédagogie et l’éthique de la pensée: complexité/ pensée critique/ pensée créative/ care – Philosophie avec les enfants
La dimension anthropologique et interculturelle de la philosophie. Formes d’altérité
La méthodologie de la problématisation
La philosophie pratique en tant que discours critique
Le L.R.Ph.P. investit à la dynamique interculturelle, en tant que dynamique de la philosophie (pratique) elle-même, distincte sur tous les niveaux de son développement : des personnes qui le constituent (enseignants/tes, chercheurs/euses, collaborateurs/trices extérieurs/res), aux collaborations et projets de recherche ainsi qu’aux activités diverses (ateliers, séminaires/conférences, colloques, congrès, Biennale, expositions, performances, éditions). Dans L.R.Ph.P. la recherche philosophique est développée en tant que pratique de traversée des frontières, de renversement des installations, de création de nouvelles articulations et constructions, un spatiotemporel de pensée vitale, de soin interculturel, des poussées praxiques. La recherche philosophique en tant que mouvement incessant transforme le L.R.Ph.P. en un lieu de rencontre entre de chercheurs/ses venant des pays différents du monde (Afrique, Allemagne, Anglettere, Argentine, Autriche, Belgique, Brezil, Canada, Chine, Chypre, Colombie, Etats Unis, France, Grèce, Israel, Italie, Japon, Mexique, Portugal, Taiwan, Turquie).
Les projets de recherche du L.R.Ph.P. incluent la dimension pédagogique, alors qu’ils tentent de mettre en valeur le lien entre la recherche et la pratique, à travers le développement critique de la recherche philosophique comme éducation et vice versa. C’est sur la base de cette connexion dynamique, que toutes les activités prennent leur forme, voire les ateliers, séminaires, congrès, conférences, colloques. La synthèse de tous les niveaux d’activité du L.R.Ph.P. ainsi que fer de lance de la recherche est l’organisation de la Biennale Internationale de Philosophie Pratique, tandis qu’une cartographie des événements de recherche et d’éducation dans le L.R.Ph.P. peut également être repérée tout au long de ses publications internationales.
Prof. Elena Théodoropoulou (Directrice du L.R.Ph.P.)
English
The aim of the Laboratory of Research on Practical Philosophy (L.R.P.Ph.), is the recognition and processing of issues related to the emergence, reconstruction, weaving, performance/(re)presentation of forms of philosophical thinking and acting in their meeting with the plural environments of education.
The main interest of the Laboratory concerns the research about the concept & forms of Practical Philosophy within contemporary academic and socio-political environments in a laboratory-experimental, interpretive, critical & dialogical way & with emphasis on complex issues (ethical, political, anthropological, aesthetical, intercultural, ecological, etc.).
Thus, the L.R.P.Ph. aims to design and implement processes that reinforce philosophical education, pedagogy, research and culture in their various forms. As philosophy is working on the terms that constitute her role in the history of ideas and human education, the emphasis here is given to the practical and applied dimension bringing the philosophical methodology, analysis and understanding on the threshold and at the crossroads of vital stakes.
Basic theoretical presupposition for such an effort and, at the same time, commitment to its effects, is the assessment that Practical Philosophy, as a philosophy also of praxis, is fundamentally connected on the one hand to the critical questions that people are called upon to address as well as the need to exercise critical ability against corrosive /soporific proliferation of both stereotypical perceptions and critical simulations.
Aiming to reinforce the philosophical education and research in regard to the various forms, through which it is possible for philosophy to appear in different, dynamic educational and social environments but also for the reinforcement of research attitude itself and its philosophy, the L.R.P.Ph. covers research and educational needs related to:
Philosophical practices & practices of dialogue / discussion in multiple educational and social environments
Philosophical education and culture
The relationship of (practical) philosophy with the texts (and the body)
The relationship of (practical) philosophy with the arts and the body (and texts)
The confluence of (practical) philosophy to educational environments and public discourse
The relationship between philosophy and performance
Ethics and values as theory and practice. Applied ethics
Pedagogy and ethics of thinking: complexity / critical thinking / creative thinking / care – Philosophy with children
The anthropological and intercultural dimension of philosophy. Forms of alterity.
The methodology of problematization
The practical philosophy as a critical discourse