Page 212 - Amechanon_vol1_2016-18
P. 212
Amechanon, Vol. I / 2016-2018, ISSN: 2459-2846
«Καλλιτεχνικές & Φιλοσοφικές Πρακτικές για να
αλλάξουμε το σχολείο; (PHILARPE)»
Ι. Η καλλιτεχνική διαμονή και το «Πλοίο Φάντασμα»
17 Οκτωβρίου-6 Νοεμβρίου 2016
Παρουσίαση
Στο πλαίσιο του σχεδίου έρευνας «Οι Καλλιτεχνικές & Φιλοσοφικές Πρακτικές για να
αλλάξουμε το σχολείο; (PHILARPE)», με επιστημονικά και οργανωτικά υπεύθυνους το
Εργαστήριο «Εκπαίδευση, Πολιτισμοί, Πολιτικές» (EΠΠ, Παν/μιο Lumière Lyon2), το
«Εργαστήριο Έρευνας στην Πρακτική Φιλοσοφία» (Ε.Ε.Π.Φ.) / Παν/μιο Αιγαίου &
συνεργαζόμενο φορέα την Académie Royale des Beaux-Arts de Bruxelles, & σε μία
πρώτη διερευνητική & πειραματική φάση του project, προγραμματίστηκε φιλοσοφική
και καλλιτεχνική διαμονή, σε συνεργασία με την Διεύθυνση Β’ θμιας Εκπαίδευσης
Δωδ/σου και το Δήμο Λέρου (βλ. http://practphilab.aegean.gr/φιλοσοφικές-
διεπιστημονικές-πρακτικ/ )
Τα αντικείμενα και οι πρακτικές που προσδοκά το PΗΙLARPE να κάνει φανερές και να
αναλύσει, τοποθετούνται στις διασταυρώσεις της τέχνης, της φιλοσοφίας και της
εκπαίδευσης, όπως και της τέχνης και της φιλοσοφίας μέσα στην εκπαίδευση (και
αντίστροφα). Το PHILARPE προτείνει να συσχετίσει τις καλλιτεχνικές και τις
φιλοσοφικές πρακτικές υπό το φως του ερωτήματος περί των κοινών τους
διακυβευμάτων, της διαμορφωτικής τους επιρροής στον εκπαιδευτικό χώρο και της
ικανότητάς τους να εκπαιδεύουν διαφορετικά, κυρίως να «αλλάζουν το σχολείο». Αυτή
η προοπτική συστηματικά υποστηρίζεται από την εκπαίδευση για τις τέχνες – ο/η
παρεμβαλλόμενος/η καλλιτέχνης/ιδα αποτελεί εδώ μία κεντρική μορφή. Η ίδια
ανάλυση μπορεί να γίνει σε ό,τι αφορά στην ανάπτυξη της φιλοσοφικής πρακτικής ως
γενικευμένης εκπαιδευτικής πρακτικής, έστω και αν η μορφή του/της
«παρεμβαλλόμενου/νης φιλοσόφου» παραμένει πιο σπάνια και η παράδοση τείνει να
συνδέει τη φιλοσοφία με την ανάπτυξη των γνωστικών και ηθικο-πολιτικών
δεξιοτήτων και τη διαμόρφωση του ενεργού πολίτη. Τοποθετούμενο στην τομή αυτών
των δύο τομέων θεωρούμενων ως μοχλών εκπαιδευτικής αλλαγής, το PHILARPE
εγγράφεται σε μία ευρωπαϊκή και διεθνή τάση και προοπτική.
Πρόκειται, πιο συγκεκριμένα, για την εγκατάσταση ενός πρωτότυπου μηχανισμού
καλλιτεχνικής και φιλοσοφικής παρέμβασης στα νησιά της Δωδ/σου, ως μέρος της
έρευνας την οποία διεξάγουν τα δύο συνεργαζόμενα εργαστήρια, αρχής γενομένης από
212
τη Λέρο.