Page 212 - Amechanon_vol1_2016-18
P. 212

Amechanon, Vol. I / 2016-2018, ISSN: 2459-2846
                       «Καλλιτεχνικές & Φιλοσοφικές Πρακτικές για να

                                αλλάξουμε το σχολείο; (PHILARPE)»


                             Ι. Η καλλιτεχνική διαμονή και το «Πλοίο Φάντασμα»


                                            17 Οκτωβρίου-6 Νοεμβρίου 2016

                                                      Παρουσίαση


                   Στο πλαίσιο του σχεδίου έρευνας «Οι Καλλιτεχνικές & Φιλοσοφικές Πρακτικές για να

                   αλλάξουμε το σχολείο; (PHILARPE)», με επιστημονικά και οργανωτικά υπεύθυνους το
                   Εργαστήριο  «Εκπαίδευση,  Πολιτισμοί,  Πολιτικές»  (EΠΠ,  Παν/μιο  Lumière  Lyon2),  το
                   «Εργαστήριο  Έρευνας  στην  Πρακτική  Φιλοσοφία»  (Ε.Ε.Π.Φ.)  /  Παν/μιο  Αιγαίου  &

                   συνεργαζόμενο  φορέα  την  Académie  Royale  des  Beaux-Arts  de  Bruxelles,  &  σε  μία

                   πρώτη διερευνητική & πειραματική φάση του project, προγραμματίστηκε φιλοσοφική
                   και  καλλιτεχνική  διαμονή,  σε  συνεργασία  με  την  Διεύθυνση  Β’  θμιας  Εκπαίδευσης

                   Δωδ/σου  και  το  Δήμο  Λέρου  (βλ.  http://practphilab.aegean.gr/φιλοσοφικές-
                   διεπιστημονικές-πρακτικ/ )


                   Τα αντικείμενα και οι πρακτικές που προσδοκά το PΗΙLARPE να κάνει φανερές και να

                   αναλύσει,  τοποθετούνται  στις  διασταυρώσεις  της  τέχνης,  της  φιλοσοφίας  και  της
                   εκπαίδευσης,  όπως  και  της  τέχνης  και  της  φιλοσοφίας  μέσα  στην  εκπαίδευση  (και

                   αντίστροφα).  Το  PHILARPE  προτείνει  να  συσχετίσει  τις  καλλιτεχνικές  και  τις
                   φιλοσοφικές  πρακτικές  υπό  το  φως  του  ερωτήματος  περί  των  κοινών  τους

                   διακυβευμάτων, της διαμορφωτικής τους επιρροής στον εκπαιδευτικό χώρο και της
                   ικανότητάς τους να εκπαιδεύουν διαφορετικά, κυρίως να «αλλάζουν το σχολείο». Αυτή

                   η  προοπτική  συστηματικά  υποστηρίζεται  από  την  εκπαίδευση  για  τις  τέχνες  –  ο/η

                   παρεμβαλλόμενος/η  καλλιτέχνης/ιδα  αποτελεί  εδώ  μία  κεντρική  μορφή.  Η  ίδια
                   ανάλυση μπορεί να γίνει σε ό,τι αφορά στην ανάπτυξη της φιλοσοφικής πρακτικής ως
                   γενικευμένης  εκπαιδευτικής  πρακτικής,  έστω  και  αν  η  μορφή  του/της

                   «παρεμβαλλόμενου/νης φιλοσόφου» παραμένει πιο σπάνια και η παράδοση τείνει να

                   συνδέει  τη  φιλοσοφία  με  την  ανάπτυξη  των  γνωστικών  και  ηθικο-πολιτικών
                   δεξιοτήτων και τη διαμόρφωση του ενεργού πολίτη. Τοποθετούμενο στην τομή αυτών
                   των  δύο  τομέων  θεωρούμενων  ως  μοχλών  εκπαιδευτικής  αλλαγής,  το  PHILARPE

                   εγγράφεται σε μία ευρωπαϊκή και διεθνή τάση και προοπτική.


                   Πρόκειται,  πιο  συγκεκριμένα,  για  την  εγκατάσταση  ενός  πρωτότυπου  μηχανισμού

                   καλλιτεχνικής  και  φιλοσοφικής  παρέμβασης  στα  νησιά  της  Δωδ/σου,  ως  μέρος  της

                   έρευνας την οποία διεξάγουν τα δύο συνεργαζόμενα εργαστήρια, αρχής γενομένης από
                                                           212
                   τη Λέρο.
   207   208   209   210   211   212   213   214   215   216   217