Ελληνικά
Français
English
Ελληνικά
Ού-τις
Το project Ού-τις σκoπό έχει να αποτελέσει σημείο συνάντησης εκπαιδευτικών που ενδιαφέρονται για την παρατήρηση, την αναγνώριση, τη δοκιμή και την ανάδειξη των μορφών και των τρόπων μέσω των οποίων υπάρχει ή είναι δυνατόν να υπάρξει (ή να μην υπάρξει) φιλοσοφία μέσα στο σχολείο, ιδιαίτερα εκεί όπου οι εκπαιδευτικοί συνηθίζουν να χρησιμοποιούν προκατασκευασμένες πρακτικές και εκπαιδευτικά υλικά, προκειμένου να εξυπηρετήσουν στόχους αλλότριους με τη φιλοσοφία ή στόχους ψευδο-φιλοσοφικούς. Στους στόχους συγκαταλέγονται, η αναγνώριση των φιλοσοφικών ιχνών και η ανάσυρση των φιλοσοφικών θραυσμάτων, που κινούνται άδηλα ή μετασχηματισμένα ή παραμορφωμένα μέσα στα εκπαιδευτικά περιβάλλοντα. Αντίστροφα, η αναγνώριση και διερεύνηση των παιδαγωγικών ιστών στους φιλοσοφικούς λόγους, τρόπους και τόπους. Η διερεύνηση της δυνατότητας να καλλιεργηθούν κοινές ή υβριδικές ή διασταυρωνόμενες μορφές ή τρόποι που δεν θα κάνουν οικονομία των αναγκών και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών, όπως διέπουν και τα δύο πεδία, διατρέχει τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες που οργανώνονται με κέντρο ενδιαφέροντος τη σχολική τάξη.
Υποστηρίζεται, κατά περίπτωση, από όλους/ες τους ερευνητές/τριες & τα μέλη του Εργαστηρίου και παραμένει ανοιχτό σε ερευνητικές συνεργασίες με εκπαιδευτικούς εκτός Εργαστηρίου, στη βάση συγκεκριμένων ανά δράση θεωρητικών & πρακτικών επιλογών στο πλαίσιο της φιλοσοφίας του Εργαστηρίου.
Υπεύθυνη του project:
Καθηγήτρια Έλενα Θεοδωροπούλου
Συνεργαζόμενες/οι Εκπαιδευτικοί σε εξελισσόμενες δράσεις:
Μάνια Μονιούδη. Β.Ed, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Ε.Κ.Π.Α. / BA, Tμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας, Παντείου Παν/μίου / ΜPhil, Ε.Κ.Π.Α. / Δρ. Παν/μίου Αιγαίου.
Mαίρη Βούκανου. Β.Εd, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης / ΒΑ, Θεολογικό Τμήμα, Ε.Κ.Π.Α. / M.Ed E.K.Π.Α. / Δρ., Παν/μίου Αιγαίου.
Αργεντίνη Νομικού. Β.Ed, Τμήμα Νηπιαγωγών, Παν/μίου Πατρών / Μ.Εd, Ε.Κ.Π.Α. / Μ.Εd, Χαροκόπειου Παν/μίου / Μ.Εd, Παν/μίου Αιγαίου / Υποψ. Διδ/σα Παν/μίου Αιγαίου.
Ευγενία Πάττα. BA, Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας, Α.Π.Θ. / M.Ed, Παν/μιο Αιγαίου / Υποψήφια Διδ/σα Παν/μίου Αιγαίου.
Μαρία Αργυρίου. Ε.ΔΙ.Π της Εφαρμοσμένης Μουσικής Παιδαγωγικής, Τ.E.Π.Α.Ε.Σ., Παν/μιο Αιγαίου. BΑ, Ελληνικός Πολιτισμός, Ε.Α.Π. / M.Ed, Ε.Α.Π. / M.Ed, Παν/μιο Αιγαίου / Διδ/σα, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Ιόνιο Παν/μιο / Μεταδ/σα, Τ.E.Π.Α.Ε.Σ., Παν/μιο Αιγαίου.
Βασιλική Καλύβα. Β.Α. Φιλοσοφική Σχολή Α.Π.Θ. / M.Ed., Παν/μιο Αιγαίου.
Σωτήριος Μπάρδας. Β.Α. Θεολογική Σχολή Α.Π.Θ. / M.Ed. , Παν/μιο Αιγαίου / Υποψήφιος Διδάκτορας Παν/μίου Αιγαίου.
Σχετικές Δραστηριότητες:
– Επίσκεψη στο Ε.Ε.Π.Ε.Φ., στις 26. 02. 2015, από μαθητές/τριες της Β’ Τάξης Λυκείου των «Ιδιωτικών Εκπαιδευτηρίων Ρόδου», στο πλαίσιο του μαθήματος της Φιλοσοφίας και με τη συνοδεία της διδάσκουσας του μαθήματος κ. Μαίρης Κουτσοπούλου.
Περιεχόμενο της επίσκεψης:
1. Παρουσίαση της λειτουργίας ενός ερευνητικού, παν/κού εργαστηρίου
2. Παρουσίαση της λειτουργίας ενός εργαστηρίου έρευνας στη φιλοσοφία
3. Συζήτηση με φιλοσοφική στόχευση, με αφορμή ένα παιδικό βιβλίο και με άξονα προβληματισμού: «μπορούν τα μικρά παιδιά να θέσουν φιλοσοφικά ερωτήματα;»
– EduDidactics2015, 6ο Διεθνές Συνέδριο για τις Εκπαιδευτικές Διδακτικές 2015 / «Συνδέοντας διδακτικές, ικανότητες και στάσεις απέναντι στην εκπαιδευτική πρακτική, μέσα από τις Τέχνες»:
http://www.pse.aegean.gr/labs/eerpreff?Language=EL&ReadArticle=120
– Εργαστήριο: «Η φωτογραφία ως φιλ. αντικείμενο: παρέμβαση στη τάξη»:
http://www.pse.aegean.gr/labs/eerpreff?Language=EL&ReadArticle=184
– Θερινό Σεμινάριο: «Διεύθυνσης Σχολικής Χορωδίας και εμβίωσης της φιλοσοφικής στάσης του παιδαγωγού»:
http://www.pse.aegean.gr/labs/eerpreff?Language=EL&ReadArticle=117
– Επίσκεψη στο Ε.Ε.Π.Ε.Φ., στις 27. 04. 2017, από μαθητές/τριες της Γ’ Τάξης Γυμνασίου, του 1ου Γυμνασίου της Κω («Ιπποκράτειο»).
Συνοδοί Καθηγητές: Βάσω Καλύβα, Σπύρος Μπαλαλής
Περιεχόμενο της επίσκεψης:
1. Παρουσίαση της λειτουργίας ενός εργαστηρίου έρευνας στη φιλοσοφία
2. Συζήτηση: Ερωτήματα:
«Τί θα μπορούσε να είναι η φιλοσοφία»
«Εάν & πώς η φιλοσοφία συναντιέται με τη ζωή μας στην καθημερινότητα»
[φωτογραφίες]
Καλλιτεχνικές & Φιλοσοφικές Πρακτικές για να αλλάξουμε το σχολείο; (PHILARPE)
Φορείς:
Εργαστήριο «Εκπαίδευση, Πολιτισμοί, Πολιτικές» (EΠΠ, Παν/μιο Lumière Lyon2) & «Εργαστήριο Έρευνας στην Πρακτική Φιλοσοφία» (Ε.Ε.Π.Φ.)/Παν/μιο Αιγαίου.
Επιστημονικά και οργανωτικά υπεύθυνοι:
Ομότ. Καθ. Alain Kerlan & Καθ. Έλενα Θεοδωροπούλου
Συνεργάτης: prof. Dirk Dehouck, Académie Royale des Beaux-Arts de Bruxelles.
Μία διπλή διαπίστωση που αφορά στη σχέση τέχνη/φιλοσοφία/παιδαγωγική κατά τη διάρκεια των τελευταίων δεκαετιών βρίσκεται στην καρδιά της προβληματικής η οποία τροφοδοτεί το project PHILARPE. Τα αντικείμενα και οι πρακτικές που προσδοκά να κάνει φανερές και να αναλύσει τοποθετούνται στις διασταυρώσεις της τέχνης, της φιλοσοφίας και της εκπαίδευσης όπως και της τέχνης και της φιλοσοφίας μέσα στην εκπαίδευση (και αντίστροφα). Το PHILARPE προτείνει να συσχετίσει τις καλλιτεχνικές και τις φιλοσοφικές πρακτικές υπό το φως του ερωτήματος περί των κοινών τους διακυβευμάτων, της διαμορφωτικής τους επιρροής στον εκπαιδευτικό χώρο και της ικανότητάς τους να εκπαιδεύουν διαφορετικά, κυρίως να «αλλάζουν το σχολείο». Αυτή η προοπτική συστηματικά υποστηρίζεται από την εκπαίδευση για τις τέχνες – ο/η παρεμβαλλόμενος/η καλλιτέχνης/ιδα αποτελεί εδώ μία κεντρική μορφή. Η ίδια ανάλυση μπορεί να γίνει σε ότι αφορά στην ανάπτυξη της φιλοσοφικής πρακτικής ως γενικευμένης εκπαιδευτικής πρακτικής, έστω και αν η μορφή του/της «παρεμβαλλόμενου/νης φιλοσόφου» παραμένει πιο σπάνια και η παράδοση τείνει να συνδέει τη φιλοσοφία με την ανάπτυξη των γνωστικών και ηθικο-πολιτικών δεξιοτήτων και τη διαμόρφωση του ενεργού πολίτη. Τοποθετούμενο στην τομή αυτών των δύο τομέων θεωρούμενων ως μοχλών εκπαιδευτικής αλλαγής, το PHILARPE εγγράφεται σε μία ευρωπαϊκή και διεθνή τάση και προοπτική.
To PHILARPE εγκρίθηκε από το Παν/μιο της Lyon 2 στο πλαίσιο της εσωτερικής πρόσκλησης για κατάθεση σχεδίων και με την υποστήριξη του Εργαστηρίου ΕΠΠ, εισέρχεται στην διερευνητική του φάση και στη δέσμευση άλλων συνεργασιών και εταίρων. ‘Ηδη δρομολογείται η συνεργασία με την Βασιλική Ακαδημία Καλών Τεχνών στις Βρυξέλλες και με τον Κέντρο Ερευνών του Παν/μίου της Nantes.
Φεβρουάριος 2016 – Φεβρουάριος 2017: Διερευνητική & Πειραματική Φάση
1) Φιλοσοφική και καλλιτεχνική διαμονή
Σε συνεργασία με την Διεύθυνση Β’θμιας Εκπαίδευσης Δωδ/σου και το Δήμο Λέρου, θα εγκατασταθεί ένα πρωτότυπος μηχανισμός καλλιτεχνικής και φιλοσοφικής παρέμβασης στα νησιά της Δωδ/σου, ως μέρος της έρευνας την οποία διεξάγουν τα δύο συνεργαζόμενα εργαστήρια, αρχής γενομένης από τη Λέρο. Ο προσκεκλημένος καλλιτέχνης, ο Γάλλος γλύπτης Yves Henri θα προτείνει σε κατοίκους και μαθητές/τριες του νησιού να δεσμευθούν μαζί του σε μία περιπέτεια κοινής δημιουργίας. Θα τους προσκαλέσει να σκεφτούν και να δώσουν μαζί μορφή σε έναν από τους πιο διαδεδομένους μύθους που εξάπτουν το νησιωτικό φαντασιακό: το μύθο του πλοίου φαντάσματος. Με το πέρας της καλλιτεχνικής και φιλοσοφικής διαμονής, ένα πρωτότυπο έργο, μία συλλογική δημιουργία, που θα την έχουν σκεφτεί και υλοποιήσει οι εμπλεκόμενες ομάδες με την καθοδήγηση του καλλιτέχνη, θα εγκατασταθεί στον εμβληματικό τόπο που θα έχει επιλεγεί ως το ίχνος από το πέρασμα του πλοίου φαντάσματος. Η φάση αυτή εντάσσεται στο πλαίσιο των εργασιών του 4ου κύκλου των «Ημερών Εργαστηρίων» (26-29 Μαΐου 2016) τις οποίες διοργανώνει το «Εργαστήριο Έρευνας στην Πρακτική & Εφαρμοσμένη Φιλοσοφία» (Ε.Ε.Π.Ε.Φ.) και το Διεθνές Δίκτυο «Φιλοσοφία της Παιδείας στην Πράξη» (ΔιΦιΠραξ).
Το «πλοίο–φάντασμα» στη Λέρο
Λέρος, 17 Οκτωβρίου – 6 Νοεμβρίου 2016
[ανακοίνωση, report, φωτογραφίες]
2) Το παιδί, η φωτογραφία, η φιλοσοφία
Οργάνωση: Ε.Ε.Π.Ε.Φ.
Η δεύτερη διαδικασία καλλιτεχνικής και φιλοσοφικής παρέμβασης αφορά στη φωτογραφία. Εγκαινιάστηκε στις 19 & 20 Φεβρουαρίου 2016 και εντάχθηκε στο πλαίσιο των εργαστηρίων φιλοσοφίας που οργανώνονται από το Ε.Ε.Π.Ε.Φ.. Στο 1ο από αυτά τα εργαστήρια με θέμα «Η φωτογραφία ως «φιλοσοφικό αντικείμενο» συμμετείχαν μαθητές/τριες του 1ου Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου της Ρόδου. Το συλλογικό προϊόν της συνεργασίας με τα παιδιά και με τη συνέργεια φοιτητριών του Τμήματος Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (Τ.Ε.Π.Α.Ε.Σ.) εντάχθηκε στο πλαίσιο της 2ης έκθεσης «Φιλοσοφικά Αντικείμενα» την οποία διοργάνωσε το Ε.Ε.Π.Ε.Φ. (25 Μαΐου 2016).
Pratiques de Philosophie avec les enfants: base éducative pour le dialogue interculturel et la transformation sociale / Πρακτικές Φιλοσοφίας με παιδιά: μία εκπαιδευτική βάση για τον διαπολιτισμικό διάλογο και την κοινωνική μεταμόρφωση
Programme UNITWIN / Chaires UNESCO
http://www.chaireunescophiloenfants.univ-nantes.fr/
Φορέας:
Πανεπιστήμιο της Nantes (με τη στήριξη του προγράμματος έρευνας EnJeu[x], Université d’Angers).
Συντονίστρια της νέας έδρας Unesco:
Edwige Chirouter, επίκουρη καθηγήτρια, Université de Nantes.
Yπεύθυνη της ελληνικής συμμετοχής στην έδρα:
Καθηγήτρια Έλενα Θεοδωροπούλου, Παν/μιο Αιγαίου
Ρόδος, 18-19 Νοεμβρίου 2017
Το Εργαστήριο Έρευνας στην Πρακτική Φιλοσοφία (Ε.Ε.Π.Φ.) & η Έδρα της UNESCO Πρακτικές φιλοσοφίας με παιδιά: μια εκπαιδευτική βάση διαπολιτισμικού διαλόγου και κοινωνικού μετασχηματισμού, συν-διοργάνωσαν στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Ημέρας Φιλοσοφίας της UNESCO τη: 16η Διεθνή Συνάντηση για τις Νέες Φιλοσοφικές Πρακτικές στο σχολείο και την πόλη.
Για περισσότερες πληροφορίες, πατήστε εδώ
Français
Ou-tis [Personne]
Le but du projet Ou-tis [Personne] est de se constituer comme le point de rencontre des pédagogues s’intéressant à l’observation, reconnaissance, essai et mise en valeur des formes et des modes à travers lesquelles la philosophie existe ou il est possible d’exister ou de n’exister pas dans l’école, particulièrement là où les éducateurs/trices ont l’habitude d’utiliser des pratiques et des matériaux éducatifs, afin de servir des objectifs étrangères à la philosophe ou des objectifs pseudo-philosophiques; en plus, la reconnaissance des traces philosophiques et le dégagement des fragments philosophiques, qui se meuvent latents ou modifiés ou déformés dans les environnements éducatifs. Inversement, la reconnaissance et l’investigation des tissus pédagogiques dans les discours, modes et lieux philosophiques. L’exploration de la possibilité de cultiver des formes ou modes communs ou hybrides ou croisés qui ne feront pas économie des besoins et de singularités caractérisant tous les deux champs traverse les activités pédagogiques à l’intérieur et à l’extérieur de l’école qui sont organisées en ayant comme centre d’intérêt la classe scolaire.
Il est soutenu selon le cas par tous/tes les chercheurs/ses et les membres du Laboratoire et il reste ouvert à des collaborations de recherche avec des enseignants/es hors du Laboratoire sur la base de choix théoriques et pratiques spécifiques par activité dans le cadre de la philosophie du Laboratoire.
Responsable du projet:
Professeure Elena Τhéodoropoulou
Collaborateurs/trices Enseignants/es dans le cadre d’activités en évolution:
Mania Monioudi. Β.Ed, Département de l’Éducation Primaire, Université Nationale et Kapodistrienne d’Athènes / BA, Département de Science Politique et d’Histoire, Université Panteion / ΜPhil, Université Nationale et Kapodistrienne d’Athènes /Docteur Université d’Egée.
Mairie Voukanou. Β.Εd, Département de l’Éducation Primaire / ΒΑ, Département de Théologie, Université Nationale et Kapodistrienne d’Athènes / M.Ed Université Nationale et Kapodistrienne d’Athènes /Docteur, Université d’Egée.
Argentini Nomikou. Β.Ed Département de l’Education Préscolaire, Université de Patras / Μ.Εd, Université Nationale et Kapodistrienne d’Athènes / Μ.Εd, Université Harokopeion / Μ.Εd, Université d’Egée / Doctorante Université d’Egée.
Eugenia Patta. ΒΑ, Dpt d’Histoire et Archéologie, Université Aristote de Thessaloniki / M.Ed., Univ/té d’Egée / Doctorante Université d’Egée.
Maria Argyriou. Personnel Scientifique de Laboratoire pour la Pédagogie Musicale Appliquée, D.S.E.P.I.E., Université d’Égée. BΑ, Université Οuverte Grecque / M.Ed, U.O.G. / M.Ed, Université d’Égée / PhD, Département d’Études Musicales, Université Ionienne / Post-doctorat, D.S.E.P.I.E., Université d’Égée.
Vasiliki Kalyva. B.A. École de Philosophie, Université Aristote de Thessalonique / Μ.Εd, Université d’Egée.
Sotirios Bardas. B.A. École de Théologie, Université Aristote de Thessalonique / Μ.Εd, Université d’Egée / Doctorant Université d’Egée.
Activités connexes:
– Visite du L.R.Ph.P.A., le 26.02.2015 de la part des élèves de Lycée des «Ecoles Privées de Rhodes» dans le cadre du cours de Philosophie les élèves étaient accompagné/es par l’enseignante, Mrs M. Koutsopoulou.
Contenu de la visite:
1. Présentation de la fonction d’un laboratoire de recherche universitaire
2. Présentation de la fonction d’un laboratoire de recherche en philosophie
3. Discussion à visée philosophique à l’occasion d’un livre pour enfants et sur la base de la question:«peuvent les petits enfants poser des questions philosophiques?»
– EduDidactics2015, 6ème Congrès International pour les Didactiques Educatives 2015 / “Relier capacités et attitudes didactiques à l’égard de la pratique éducative à travers les Arts”:
http://www.pse.aegean.gr/labs/eerpreff?Language=FR&ReadArticle=37
– Atelier: “La photographie comme objet philosophique: intervention dans la classe”:
http://www.pse.aegean.gr/labs/eerpreff?Language=FR&ReadArticle=96
– École d’Été sur: “la Chorale Scolaire et l’attitude philosophique du pédagogue”:
http://www.pse.aegean.gr/labs/eerpreff?Language=FR&ReadArticle=33
– Visite du L.R.Ph.P.A., le 27.04.2017 de la part des élèves du gymnase de 3e année, 1er Gymnase de Kos, “Ippokrateio”.
Enseignants: Vaso Kalyva, Spyros Balalis
Contenu de la visite:
1. Présentation de la fonction d’un laboratoire de recherche en philosophie
2. Discussion: Questions:
“Qu’est-ce que la philosophie pourrait être?”
“Si et comment la philosophie rencontre notre vie dans le quotidien”
[photos]
Pratiques Artistiques et Philosophiques pour changer l’Ecole? (PHILARPE)
porté conjointement par:
le Laboratoire Education Cultures Politiques (ECP, université Lumière Lyon2) et le L.R.Ph.P. (Université d’Egée).
Responsables scientifiques:
Prof. Emérite: Alain Kerlan, prof. Elena Théodoropoulou.
Collaborateur: prof. Dirk Dehouck, Académie Royale des Beaux-Arts de Bruxelles.
Un double constat concernant le rapport art/philosophie/pédagogie au cours des dernières décennies est au c?ur de la problématique dont se nourrit le projet PHILARPE. Les objets et les pratiques qu’il entend rendre manifestes et analyser se situent aux croisements de l’art, de la philosophie et de l’éducation ainsi que de l’art et de la philosophie dans l’éducation (et vice versa). PHILARPE se propose de procéder à la confrontation et la mise en relation des pratiques artistiques et des pratiques philosophiques avec, en arrière fond, la question de leurs enjeux communs, de leur portée modélisante dans le champ éducatif et leur capacité présumée à éduquer autrement, voire à «changer l’école». Cette perspective est constamment mise en avant pour l’éducation artistique; l’artiste intervenant en est une figure centrale. La même analyse peut être faite pour ce qui concerne le développement de la pratique philosophique comme pratique éducative généralisée, même si la figure du «philosophe intervenant» reste plus rare, et si la tradition tend à associer la philosophie au développement des compétences cognitives et éthico-politiques et la formation de la personne et du citoyen actif). En se situant à l’intersection de ces deux domaines considérés comme les leviers du changement éducatif, le projet PHILARPE, s’inscrit ainsi dans une perspective européenne et internationale fortement affirmée, et entend y apporter une contribution originale.
Retenue par l’université Lyon2 dans le cadre de son Appel Interne à Projets, ce projet entre désormais, grâce au soutien ainsi apporté au laboratoire ECP, dans sa phase exploratoire, et permet d’amplifier la collaboration des deux laboratoires, d’élargir leur collaboration à d’autres partenaires. Un premier élargissement est d’ores-et-déjà engagé par un partenariat avec l’Académie royale des Beaux-Arts de Bruxelles et le Centre de Recherche de l’Université de Nantes.
Février 2016 – Février 2017: Phase exploratoire et expérimentale
1) Une résidence artistique internationale
Εn collaboration avec la Direction de l’Education Secondaire du Dodécanèse et la Municipalité de Leros, un dispositif original d’intervention artistique et philosophique sera installé dans les îles du Dodécanèse et sera partie prenante de la recherche conduite par les deux laboratoires. L’artiste invité, le sculpteur Yves Henri proposera aux habitants et aux élèves de l’île de s’engager avec lui dans une aventure de création partagée. Il invitera habitants et élèves à penser et donner forme ensemble à l’une des légendes les plus répandues, et qui ne peut manquer de solliciter l’imaginaire insulaire: la légende du bateau fantôme. Au terme de la résidence artistique et philosophique, une ?uvre originale, une création collective pensée et créée sous la conduite de l’artiste au sein des groupes qui se seront engagés dans l’aventure, sera édifiée et demeurera dans le lieu emblématique choisi comme la trace laissée par le passage du vaisseau fantôme.
Cette phase va être lancée à l’occasion et dans le cadre des «Journées d’Ateliers/4ème cycle»: «Corps philosophique/Corps en éducation» qui sera organisée du 26 à 29 Mai 2016 par le «Laboratoire de Recherche en Philosophie Pratique et Appliquée» (L.R.PH.P.A.) et le Réseau International «Philosophie de l’Education en Praxis» (RePhedenPrax).
Le “vaisseau – fantôme” à Leros
Leros, 17 Octobre – 6 Νοvembre, 2016
[annonce, rapport, photos]
2) L’enfant, la photographie, la philosophie
Organisation: L.R.Ph.P.A.
Le second dispositif d’intervention artistique et philosophique mis en place et partie prenante de la recherche entreprise par les deux laboratoires concerne la photographie. Il a été lancé à la mi-février 2016 (19/2 & 20/2) dans le cadre des ateliers de philosophie organisés par le L.R.Ph.P.A. Au premier de ces ateliers sur le thème «La photographie en tant qu’objet philosophique» ont participé les élèves du 1er Ecole Primaire Expérimental de Rhodes. Le produit collectif avec les enfants et en collaboration avec des étudiantes du Département des Sciences de l’Education Préscolaire et de l’Ingénierie Educative (D.S.E.P.I.E.), était intégré dans le cadre de la 2ème Exposition «Objets Philosophiques» organisée par le L.R.Ph.P.A. (25 Mai 2016).
Pratiques de Philosophie avec les enfants:
base éducative pour le dialogue interculturel et la transformation sociale
Programmes UNITWUIN-Chaires Unesco
http://www.chaireunescophiloenfants.univ-nantes.fr/
proposé par:
l’Université de Nantes (avec l’appui du programme de recherche EnJeu[x] /Université d’Angers).
Coordinatrice de la nouvelle Chaire:
Edwige Chirouter, Maîtresse de conférences en Sciences de l’éducation, Université de Nantes.
Responsable du partenariat grec dans le cadre de la Chaire:
Prof. Elena Théodoropoulou, Université d’Égée
Rhodes, 18-19 Νovembre 2017
Le Laboratoire de Recherche en Philosophie Pratique (L.R.Ph.P.) & la Chaire UNESCO Pratiques de la philosophie avec les enfants: une base éducative pour le dialogue interculturel et la transformation sociale,co-organisé dans le cadre de la Journée mondiale de la philosophie à l’ UNESCO le: 16ème Rencontre Internationale sur les Nouvelles Pratiques Philosophiques à l’ école et dans la cité.
Pour plusieur d’informations, cliquez ici
English
Ou-tis [Nobody]
Τhe project Ou-tis [Nobody], aims to represent a meeting point for those educators who are interested in observation, identification, highlighting and trial of the forms and ways through which philosophy in school, exists or is likely to exist πwhere educators tend to use prefabricated “practices” and educational materials, in order to serve goals (didactic, pedagogical etc.) alien to philosophy or pseudo-philosophical goals. The recognition of philosophical traces and the excavation of philosophical debris, moving unseen or transformed or deformed within the educational environments are numbered among the goals. Conversely, the identification and examination of pedagogical tissues within philosophical speeches, ways and places. Exploring the possibility to cultivate common or hybrid or circularized forms or ways that will not skimp on the needs of both fields runs trough the pedagogical activities in and out the school which are organized around the school classroom as their center of interest.
It is supported depending on the case by all the researchers and members of the Laboratory & remains open to research collaborations with teachers outside the Laboratory on the basis of specific per activity theoretical & practical choices within the framework of the Laboratory philosophy.
Responsible for the project:
Professor Elena Theodoropoulou
Collaborating Teachers in the frame of evolving activities:
Mania Monioudi. Β.Ed, Department of Primary Education, National and Kapodistrian University of Athens / BA, Department of Political Science and History, Panteion University / ΜPhil, National and Kapodistrian University of Athens / Ph.D, University of the Aegean.
Mary Voukanou. Β.Εd, Department of Primary Education, National and Kapodistrian University of Athens / ΒΑ, Department of Theology, National and Kapodistrian University of Athens / M.Ed National and Kapodistrian University of Athens / Ph.D, University of the Aegean.
Argentini Nomikou. Β.Ed Department of Early Childhood Education, University of Patras / Μ.Εd, National and Kapodistrian University of Athens / Μ.Εd, Harokopeion University / Μ.Εd, University of the Aegean / Ph.D Candidate of University of the Aegean.
Eugenia Patta. BA, Department of History and Archeology, Aristotle University οf Thessaloniki / M.Ed., Univ/ty of the Aegean / Ph.D Candidate of University of the Aegean.
Maria Argyriou. Laboratory Staff Research Scientist for Applied Music Pedagogy, Department of Preschool Education Sciences & Educational Design, Univ/ty of the Aegean. ΒΑ, Greek Civilization, Greek Open Univ/ty / M.Ed, Greek Open Univ/ty / M.Ed., Univ/ty of the Aegean / Phd, Department of Music Studies, Ιοnion Univ/ty / Post-doc, D.P.E.S.E.D, Univ/ty of the Aegean.
Vasiliki Kalyva. B.A. School of Philosophy, Aristotle University of Thessaloniki / M.Ed., Univ/ty of the Aegean.
Sotirios Bardas. B.A. School of Theology, Aristotle University of Thessaloniki / M.Ed., Univ/ty of the Aegean /Ph.D. Candidate of University of the Aegean.
Related Αctivities:
– Visit to L.R.P.A.Ph., on 26.02.2015, by students of High School of “Private Schools of Rhodes”, in the frame of the course of Philosophy the students were accompanied by their professor Mrs M. Koutsopoulou.
Content of the visit:
1. Presentation of the function of a university’s research laboratory
2. Presentation of the function of a research laboratory in philosophy
3. Discussion with philosophical aiming, on the occasion of a children´s book and on the basis of the question: “if young children can formulate philosophical questions”
– 6th International Conference Edu Didactics 2015 / “Connecting didactics, competences and attitudes towards educational practices through the Arts”:
http://www.pse.aegean.gr/labs/eerpreff?Language=EN&ReadArticle=36
– Workshop: “Photography as a philosophical object: intervention in class”:
http://www.pse.aegean.gr/labs/eerpreff?Language=EN&ReadArticle=99
– Summer School “Leading School Choir & the philosophical attitude of the pedagogue“:
http://www.pse.aegean.gr/labs/eerpreff?Language=EN&ReadArticle=34
– Visit to L.R.P.A.Ph., on 27.04.2017, by students of 3rd grade of Junior High school, 1st Junior High school of Kos, “Ippokrateio”.
Teachers: Vaso Kalyva, Spyros Balalis
Content of the visit:
1. Presentation of the function of a research laboratory in philosophy
2. Discussion: Questions:
“What philosophy could be”
“If & how philosophy meets our life in everyday life”
[photos]
Art & Philosophical Practices in order to change school? (PHILARPE)
Partners:
Laboratory “Education, Cultures, Politics” (ECP, University of Lumière Lyon2) and “Laboratory of Research on Practical Philosophy” (L.R.P.Ph.)/ University of the Aegean.
Scientific and organizational responsibility:
Professor Emeritus Alain Kerlan & Professor Elena Theodoropoulou
Collaborator: prof. Dirk Dehouck, Royal Academy of Fine Arts of Brussels.
A double finding regarding the relationship art/philosophy/pedagogy during the last decades lies in the heart of the rationale which reinforces the PHILARPE project. It aspires to make obvious and analyze the objects and practices which are placed at the intersections of art, philosophy and education, as well as of art and philosophy in education (and vice versa). PHILARPE recommends correlating artistic and philosophical practices under the light of the question about their common stakes of their formative influence in the educational field and their ability to educate differently, mainly to “change the school”. This perspective is systematically supported by art education – the interposed artist is a central form here. The same analysis can be made with regard to the development of philosophical practice as generalized educational practice, even if the form of “interposed philosopher” remains rarer and tradition tends to associate philosophy with the development of cognitive and moral-political skills and the formation of active citizenship. Situated at the intersection of these two fields which are considered as levers of educational change, PHILARPE is entered in a European and international trend and perspective.
PHILARPE was approved by the University of Lyon 2 under the internal call for projects submission and enters its inquiry phase and the commitment for other cooperations and partners with the support of ECP Laboratory. Cooperation with Royal Academy of Fine Arts of Brussels and with Research Center of the University of Nantes is already scheduled.
February 2016 – February 2017: Inquiry & Experimental Phase
1) International Artist Residency
In cooperation with Directorate of Secondary Education of the Dodecanese and Leros Municipality, a novel mechanism of artistic and philosophical intervention will be installed at the Dodecanese islands, as part of the research, which is conducted by the two collaborating laboratories, starting from Leros. The guest artist, French sculptor Yves Henri, will propose to residents and students of the island to engage with him in an adventure of common creation. He will invite them to think together and give form to one of the most widespread myths that excite the island imaginary: the myth of the ghost ship. At the end of the artistic and philosophical residency, an original work, a collective creation, which will have been implemented by the groups involved with the guidance of the artist, will be installed at the emblematic place, which will have been selected as the trace left by the passage of the ship ghost.
This phase falls within the framework of the work of the 4th Cycle of “Workshop Days” (26-29 May 2016) which is organized by the “Laboratory of Research on Practical and Applied Philosophy” (L.R.P.A.Ph.) and the international network “Philosophy of Education in Praxis” (NePhedinPrax).
The “ship – ghost” in Leros
Leros, 17 October – 6 Νοvember, 2016
[announce, report, photos]
2) Child, photography, philosophy
Organization: L.R.P.A.Ph.
The second procedure of artistic and philosophical intervention concerns photography. It was launched on 19 & 20 February 2016 and was incorporated into the framework of the philosophical workshops which are organized by L.R.P.A.Ph. Students of 1st Experimental Primary School of Rhodes participated in the first of these workshops on “The photograph as a philosophical object”. The collective product of collaboration with children and in synergy with students of the Department of Preschool Education Sciences and Educational Design (D.P.E.S.E.D.) was incorporated under the 2nd Exhibition “Philosophical Objects”, organized by L.R.P.A.Ph. (25 May 2016).
Practices of Philosophy with Children: un educational base for the intercultural dialogue & social transformation / Pratiques de Philosophie avec les enfants: base éducative pour le dialogue interculturel et la transformation sociale
UNITWUIN Programs – UNESCO Chairs
http://www.chaireunescophiloenfants.univ-nantes.fr/
proposed by:
the University of Nantes (supported by the research program EnJeu[x] / University of Angers.
Coordinator for the new Chair of Unesco:
Edwige Chirouter, senior Lecturer, University of Nantes.
Responsible for the Greek partnership:
Professor Elena Theodoropoulou
Rhodes, 18-19 Νovember 2017