Ελληνικά
Français
English
Ελληνικά
Ού-τις
Το project Ού-τις σκoπό έχει να αποτελέσει σημείο συνάντησης εκπαιδευτικών που ενδιαφέρονται για την παρατήρηση, την αναγνώριση, τη δοκιμή και την ανάδειξη των μορφών και των τρόπων μέσω των οποίων υπάρχει ή είναι δυνατόν να υπάρξει (ή να μην υπάρξει) φιλοσοφία μέσα στο σχολείο, ιδιαίτερα εκεί όπου οι εκπαιδευτικοί συνηθίζουν να χρησιμοποιούν προκατασκευασμένες πρακτικές και εκπαιδευτικά υλικά, προκειμένου να εξυπηρετήσουν στόχους αλλότριους με τη φιλοσοφία ή στόχους ψευδο-φιλοσοφικούς. Στους στόχους συγκαταλέγονται, η αναγνώριση των φιλοσοφικών ιχνών και η ανάσυρση των φιλοσοφικών θραυσμάτων, που κινούνται άδηλα ή μετασχηματισμένα ή παραμορφωμένα μέσα στα εκπαιδευτικά περιβάλλοντα. Αντίστροφα, η αναγνώριση και διερεύνηση των παιδαγωγικών ιστών στους φιλοσοφικούς λόγους, τρόπους και τόπους. Η διερεύνηση της δυνατότητας να καλλιεργηθούν κοινές ή υβριδικές ή διασταυρωνόμενες μορφές ή τρόποι που δεν θα κάνουν οικονομία των αναγκών και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών, όπως διέπουν και τα δύο πεδία, διατρέχει τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες που οργανώνονται με κέντρο ενδιαφέροντος τη σχολική τάξη.
Υποστηρίζεται, κατά περίπτωση, από όλους/ες τους ερευνητές/τριες & τα μέλη του Εργαστηρίου και παραμένει ανοιχτό σε ερευνητικές συνεργασίες με εκπαιδευτικούς εκτός Εργαστηρίου, στη βάση συγκεκριμένων ανά δράση θεωρητικών & πρακτικών επιλογών στο πλαίσιο της φιλοσοφίας του Εργαστηρίου.
Υπεύθυνη του project:
Καθηγήτρια Έλενα Θεοδωροπούλου
Η ομάδα έρευνας Ού-τις μέσα στο χρόνο
Δρ. Μανώλης Κυνηγάκης(2012-, M.Phil., Νηπιαγωγός) | Μαρία Δενδή(2014-2016, M.Ed., Νηπιαγωγός) |
Μυρτώ Βάλτου(2013-2014, Νηπιαγωγός) | Χριστίνα Κουφοπούλου(2014-2016, M.Phil., Φιλόλογος) |
Νεκταρία Καραγκιόζογλου(2013-2014) | Δρ. Σοφία Νικολιδάκη(2014-2016) |
Οζλέμ Μουμίν(2013-2014, Νηπιαγωγός) | Κωνσταντίνος Μαρδάς(2015-2016, M.Phil.) |
Ρεβέκκα Μπελιμπασάκη(2013-2014, Νηπιαγωγός) | Αλεξάνδρα Σιδερίδου(2015-2016, Υποψ. Διδ/σα, Université Rennes 2) |
Νεφέλη Δερδελάκου(2013-2015, Νηπιαγωγός) | Κωνσταντίνος Τσατταλιός(2015-2016, Υποψ. Διδ., Robert Gordon, Σκωτία) |
Αναστασία Καλαφάτη(2013-2015, M.Ed., Δασκάλα) | Πηνελόπη Κωνσταντελοπούλου(2015-2017, M.Phil.) |
Ελένη Λασπά(2013-2015, M.Ed., Δασκάλα) | Μαρία Φρονιμάδη(2016-2018, M. Ed., Νηπιαγωγός) |
Ελένη Νικηταρά(2013-2015, Φιλόλογος) | Κατερίνα Ρέντη(2015-2019, M.Ed., Υποψ. Διδ/σα, Παν/μιο Αιγαίου) |
Αγάπη Παπανίδου(2013-2015, Νηπιαγωγός) | Ελισσάβετ Γιαμακίδου(2016-2017) |
Τάνια Πασχάλη(2013-2015, Νηπιαγωγός) | Ιωάννα Μικρογιαννάκη(2016-2019, Μ.Ed., Δασκάλα) |
Νεφέλη Ρίζου(2013-2015, M.Ed., Δασκάλα) | Βασιλική Καλύβα(2018, Μ.Εd., Φιλόλογος) |
Ιωάννα Συρράκου(2013-2015, M.Ed., Νηπιαγωγός) | Βασιλική Πανταζή(2018, Μ.Phil.) |
Άγγελα Χούλη(2013-2015, Νηπιαγωγός) | Δρ. Μάνια Μονιούδη(2013-2021, MPhil., Δασκάλα) |
Έφη Γιαννιού(2013-2016, M.Ed., Δασκάλα) | Δρ. Mαίρη Βούκανου(2013-σήμερα, M.Ed.) |
Μαίρη Κουτσοπούλου(2013-2016, M.Ed., Θεολόγος) | Αργεντίνη Νομικού(2013-σήμερα, M.Ed., Νηπιαγωγός) |
Δρ. Φανή Παραφόρου(2013-2016) | Έλενα Νικολακοπούλου(2013-σήμερα, Μ.Phil., Υποψ. Διδ/σα, Παν/μιο Αιγαίου) |
Υακίνθη Παπαϊωάννου(2013-2017, M.Ed., Δασκάλα) | Ευγενία Πάττα(2016-σήμερα, M.Ed., Υποψ. Διδ., Παν/μιο Αιγαίου) |
Φάνης Λαλιώτης(2014-2015, M.Ed., Δάσκαλος) | Δρ. Μαρία Αργυρίου(2016-σήμερα, Ε.ΔΙ.Π., Παν/μιο Αιγαίου) |
Δρ. Χρύσα Παγκάλου(2014-2015) | Σωτήρης Μπάρδας(2017-2020, M.Ed.) |
Εύη Δημητροπούλου(2019-σήμερα, M.Ed.) |
Σχετικές Δραστηριότητες:
Εργαστήριο Καθ. Arie Kizel (Παν/μιο της Haifa, Ισραήλ) & Καθ. Έλενας Θεοδωροπούλου (Παν/μιο Αιγαίου, Ελλάδα), στις 21 Μαίου 2022, με τίτλο:
Εργαστήριο Πρακτικής Φιλοσοφίας Ι: Συζητώντας μέσα στην τάξη: μία αυτ-απάτη;Στο πλαίσιο του φοιτητικού Συνεδρίου EduTopia 2021-2022 & του project Ού-τις του Ε.Ε.Π.Φ. [Για περισσότερες πληροφορίες, βλ. εδώ]
Κεντρική ομιλία του Καθ. Arie Kizel (Παν/μιο της Haifa, Ισραήλ), στις 21 Μαίου 2022, με τίτλο:
Φιλοσοφία με παιδιά ως μία εκπαιδευτική πλατφόρμα για αυτό-καθοριζόμενη μάθησηΣτο πλαίσιο του φοιτητικού Συνεδρίου EduTopia 2021-2022 & του project Ού-τις του Ε.Ε.Π.Φ. [Για περισσότερες πληροφορίες, βλ. εδώ]
Σεμινάριο του Καθ. Arie Kizel (Παν/μιο της Haifa, Ισραήλ), στις 19 Μαίου 2022, με τίτλο:
Οι προκλήσεις των διαφορετικών ταυτοτήτων στον εκπαιδευτικό διάλογο και έρευναΣτο πλαίσιο του μαθήματος «Εκπαιδευτικός Σχεδιασμός & Επαγγελματική Επάρκεια: Γ’ Φάση Πρακτικών Ασκήσεων», με υπεύθυνη την Καθ. Έλενα Θεοδωροπούλου (Παν/μιο Αιγαίου, Ελλάδα) & του project Ού-τις του Ε.Ε.Π.Φ.
[αφίσα, περίληψη]
Επίσκεψη στο Ε.Ε.Π.Ε.Φ., στις 26. 02. 2015, από μαθητές/τριες της Β’ Τάξης Λυκείου των «Ιδιωτικών Εκπαιδευτηρίων Ρόδου», στο πλαίσιο του μαθήματος της Φιλοσοφίας και με τη συνοδεία της διδάσκουσας του μαθήματος κ. Μαίρης Κουτσοπούλου.
Περιεχόμενο της επίσκεψης:
1. Παρουσίαση της λειτουργίας ενός ερευνητικού, παν/κού εργαστηρίου
2. Παρουσίαση της λειτουργίας ενός εργαστηρίου έρευνας στη φιλοσοφία
3. Συζήτηση με φιλοσοφική στόχευση, με αφορμή ένα παιδικό βιβλίο και με άξονα προβληματισμού: «μπορούν τα μικρά παιδιά να θέσουν φιλοσοφικά ερωτήματα;»
EduDidactics2015, 6ο Διεθνές Συνέδριο για τις Εκπαιδευτικές Διδακτικές 2015 / «Συνδέοντας διδακτικές, ικανότητες και στάσεις απέναντι στην εκπαιδευτική πρακτική, μέσα από τις Τέχνες»:
http://www.pse.aegean.gr/labs/eerpreff?Language=EL&ReadArticle=120
Εργαστήριο: «Η φωτογραφία ως φιλ. αντικείμενο: παρέμβαση στη τάξη»:
http://www.pse.aegean.gr/labs/eerpreff?Language=EL&ReadArticle=184
Θερινό Σεμινάριο: «Διεύθυνσης Σχολικής Χορωδίας και εμβίωσης της φιλοσοφικής στάσης του παιδαγωγού»:
http://www.pse.aegean.gr/labs/eerpreff?Language=EL&ReadArticle=117
Επίσκεψη στο Ε.Ε.Π.Ε.Φ., στις 27. 04. 2017, από μαθητές/τριες της Γ’ Τάξης Γυμνασίου, του 1ου Γυμνασίου της Κω («Ιπποκράτειο»).
Συνοδοί Καθηγητές: Βάσω Καλύβα, Σπύρος Μπαλαλής
Περιεχόμενο της επίσκεψης:
1. Παρουσίαση της λειτουργίας ενός εργαστηρίου έρευνας στη φιλοσοφία
2. Συζήτηση: Ερωτήματα:
– «Τί θα μπορούσε να είναι η φιλοσοφία»
– «Εάν & πώς η φιλοσοφία συναντιέται με τη ζωή μας στην καθημερινότητα»
[φωτογραφίες]
Εκδόσεις: Σειρά ερευνητικών συμμετοχών στο πρώτο τεύχος (2016-2018) του Αμήχανον [Διεθνές Περιοδικό του «Εργαστηρίου Έρευνας στην Πρακτική Φιλοσοφία» (Ε.Ε.Π.Φ.)], στην ενότητα: «Project Ού-τις. Παρουσίαση», σσ. 336-439 [για περισσότερες πληροφορίες, βλ. εδώ: //practphilab.aegean.gr/amechanon-gr/ & https://drive.google.com/file/d/1JIg2Y1lcTIT6ceEMTYDV_xdsMy-6AjOH/view]
Εκθέσεις: Συνεργασία με μαθητές & μαθήτριες του Ιπποκρατείου Γυμνασίου της Κω (υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Βάσω Καλύβα), για την συμμετοχή τους στον 4ο κύκλο της έκθεσης των Φιλοσοφικών Αντικειμένων, Ρόδος, 27-29 Απριλίου 2018 [για περισσότερες πληροφορίες, βλ. εδώ: //practphilab.aegean.gr/philosophical-objects/]
Φιλοσοφία για/με Παιδιά
Το project Ού-τις, από τη φύση του, μπορεί να συνδεθεί oμαλά με τα ζητούμενα της Φιλοσοφίας για/με Παιδιά, τόσο διότι εμπεριέχει την αναφορά στο παιδί, όσο και διότι παραπέμπει με σθεναρό τρόπο στο εκπαιδευτικό περιβάλλον αλλά με μοχλό τις μορφές συζήτησης/διαλόγου. Η ισορροπία ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς και φιλοσοφικούς τρόπους και στόχους αντιμετωπίζεται εδώ ως εγχείρημα μη αυτονόητο, δύσκολο και, σε κάθε περίπτωση, κατ΄ουσίαν ερευνητικό. Η σύνδεση του project της Ού-τις με το πεδίο της Φιλοσοφίας για/με Παιδιά δεν αφορά κατεξοχήν στην επιλογή και εφαρμογή μεθόδων ή πρωτοκόλλων διδασκαλίας, αλλά στην ανάδειξη μιας δεξαμενής ερωτημάτων που μπορούν να λειτουργήσουν ως αφορμές και βατήρες για περαιτέρω σκέψη και επεξεργασία κατεστημένων παιδαγωγικο-διδακτικών σχημάτων. Με αυτό το σκεπτικό, το project Oύ-τις καλεί και επικαλείται την φιλοσοφία ως πρακτική φιλοσοφία να σκεφτεί τα όριά της, την προοπτική, τις συγγένειες και το ρόλο της, και, μελετώντας τις ανάγκες των παιδιών στην εκπαίδευση, τη σύνδεσή της με την πράξη και την πρακτική.
Pratiques de Philosophie avec les enfants: base éducative pour le dialogue interculturel et la transformation sociale / Πρακτικές Φιλοσοφίας με παιδιά: μία εκπαιδευτική βάση για τον διαπολιτισμικό διάλογο και την κοινωνική μεταμόρφωση
Programme UNITWIN / Chaires UNESCO
http://www.chaireunescophiloenfants.univ-nantes.fr/
Φορέας:
Πανεπιστήμιο της Nantes (με τη στήριξη του προγράμματος έρευνας EnJeu[x], Université d’Angers).
Συντονίστρια της νέας έδρας Unesco:
Edwige Chirouter, επίκουρη καθηγήτρια, Université de Nantes.
Yπεύθυνη της ελληνικής συμμετοχής στην έδρα:
Καθηγήτρια Έλενα Θεοδωροπούλου, Παν/μιο Αιγαίου
Ρόδος, 18-19 Νοεμβρίου 2017
Το Εργαστήριο Έρευνας στην Πρακτική Φιλοσοφία (Ε.Ε.Π.Φ.) & η Έδρα της UNESCO Πρακτικές φιλοσοφίας με παιδιά: μια εκπαιδευτική βάση διαπολιτισμικού διαλόγου και κοινωνικού μετασχηματισμού, συν-διοργάνωσαν στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Ημέρας Φιλοσοφίας της UNESCO τη: 16η Διεθνή Συνάντηση για τις Νέες Φιλοσοφικές Πρακτικές στο σχολείο και την πόλη.
Για περισσότερες πληροφορίες, πατήστε εδώ
PhileAct (Φιλοσοφία, Παιδική ηλικία, Δράση και Πολιτειότητα)
(KA220-HED –Cooperation partnerships in higher education/Erasmus+)
Μέσω ενός διεθνούς consortium 8 οργανισμών (πανεπιστημίων, ενώσεων, δημόσιων θεσμών), που εδρεύουν στη Γαλλία, το Βέλγιο, την Ελλάδα, την Πορτογαλία και το Λίβανο, το project PhileAct στοχεύει στην προώθηση μιας κουλτούρας ειρήνης και ανθρωπιστικών αξιών, λαμβάνοντας υπόψη την πολιτιστική πολυμορφία και την ευαισθητοποίηση απέναντι σε προκλήσεις αιχμής. Το project ιδρύθηκε στο πλαίσιο της έδρας της UNESCO «Πρακτικές για τη φιλοσοφία με παιδιά» (https://chaireunescophiloenfants.univ-nantes.fr/), συντονισμένο από το Πανεπιστήμιο της Νάντης και αποσκοπεί στην μακροπόθεσμη ανάπτυξη της πρακτικής της φιλοσοφίας στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο.
Συντονιστής:
Παν/μιο της Νάντης
Συνεργαζόμενες Δομές:
PhiloCité asbl Belgium Prov. Liège
Παν/μιο Αιγαίου / Εργαστήριο Έρευνας στην Πρακτική Φιλοσοφία (Ε.Ε.Π.Φ.)
Université de Guyane France Cayenne
Université Saint-Joseph-Lebanon
Université de Nouvelle Caledonie France
Université de la Polynésie française France
Gabinete de Estratégia, Planeamento e Avaliação Culturais Portugal Lisboa
Επιστημονικά υπεύθυνη για την ελληνική συμμετοχή:
Καθ. Έλενα Θεοδωροπούλου (Διευθύντρια του Ε.Ε.Π.Φ., Παν/μιο Αιγαίου)
Σχετικές Δραστηριότητες:
I. Ένταξη του PhileAct στην 3η Διεθνή Biennale Πρακτικής Φιλοσοφίας, που διοργάνωσε το Ε.Ε.Π.Φ. και η Διευθύντριά του Καθ. Έλενα Θεοδωροπούλου στη Ρόδο 19-23 Απριλίου 2024 (βλ. εδώ).
Το PhileAct συμμετείχε στην Biennale ως εξής (για το Πρόγραμμα βλ. εδώ):
1. Προφορικές ανακοινώσεις:
a) Filipucci Alexis, “L’anti-consultant: autour du travail philosophique dans les soins de santé”, στην: 3η Διεθνή Biennale Πρακτικής Φιλοσοφίας, Ρόδος, 19 Απριλίου.
b) Olivier Blond-Rzewuski, Dr. Alexis Filipucci, Rita Coutinho Afonso Mendes Pedro, Prof. Elena Theodoropoulou, “PHILEACT: PHILosphie. Enfance. Action. CitoyenneTé”, στην: 3η Διεθνή Biennale Πρακτικής Φιλοσοφίας, Ρόδος, 21 Απριλίου.
2. Εργαστήριο:
“La pratique de la philosophie avec les enfants: Séances de formation Philéact”, στην: 3η Διεθνή Biennale Πρακτικής Φιλοσοφίας, Ρόδος, 21 Απριλίου & με τη συμμετοχή των: Mentors: Olivier Blond-Rzewuski & Dr. Alexis Filipucci. Animators: Nicolas Frognet, François Mongis. Learners: Charlie Renard, Stanislas Brière, Céline Belloq, Lara Pierquin-Rifflet, Denis Pieret, Sophie Wiedemann, Evgenia Micho, Gaëlle Jeanmart, Irene Anagnostou, Eleni-Eirini Chronopoulou, Elena Nikolakopoulou, Eugenia Patta, Regina Velentza.
II. Στο πλαίσιο των δράσεων του project Phileact, το Ε.Ε.Π.Φ. οργάνωσε και υποστήριξε 2ήμερη επιμόρφωση επιμορφωτών/τριών στην εμψύχωση εργαστηρίων στο πεδίο της φιλοσοφίας με παιδιά. Οι διαδικασίες κατά τη διάρκεια της δράσης αυτής, στην οποία συμμετείχαν εκπρόσωποι (επιμορφωτές/τριες & επιμορφούμενοι/ες) από τη Γαλλία (Université de Nantes -συντον. Olivier Blond-Rzewuski), το Βέλγιο (Philocité – συντον. Alexis Filipucci) & την Ελλάδα (Ε.Ε.Π.Φ., συντον. Καθ. Έλενα Θεοδωροπούλου) διενεργήθηκαν από την Philocité.
III. To Ε.Ε.Π.Φ. συμμετείχε στη σύνταξη του συλλογικού παράγωγου: Livret pour la formation: “Concevoir et animer des modules Concevoir et animer des modules de formation aux ateliers philosophie avec les enfants et adolescents”. Συντάκτρια από τη μεριά του Ε.Ε.Π.Φ.: Καθ. Έλενα Θεοδωροπούλου (βλ. ειδικά το κεφάλαιο Gc. Des exemples de formation, σελ. 40-46)
IV. H Καθ. Έλενα Θεοδωροπούλου οργάνωσε, συντόνισε και εμψύχωσε εργαστήρια συζήτησης με παιδιά του 22ου Νηπιαγωγείου (πόλη της Ρόδου) κατά την περίοδο Ιανουάριου-Φεβρουαρίου 2024 (για το Επεξηγηματικό Σημείωμα, δείτε εδώ, για το video με τίτλο Tout autour, la mer, εδώ & για το video με τίτλο Où est la fin du monde?, εδώ).
Français
Ou-tis [Personne]
Le but du projet Ou-tis [Personne] est de se constituer comme le point de rencontre des pédagogues s’intéressant à l’observation, reconnaissance, essai et mise en valeur des formes et des modes à travers lesquelles la philosophie existe ou il est possible d’exister ou de n’exister pas dans l’école, particulièrement là où les éducateurs/trices ont l’habitude d’utiliser des pratiques et des matériaux éducatifs, afin de servir des objectifs étrangères à la philosophe ou des objectifs pseudo-philosophiques; en plus, la reconnaissance des traces philosophiques et le dégagement des fragments philosophiques, qui se meuvent latents ou modifiés ou déformés dans les environnements éducatifs. Inversement, la reconnaissance et l’investigation des tissus pédagogiques dans les discours, modes et lieux philosophiques. L’exploration de la possibilité de cultiver des formes ou modes communs ou hybrides ou croisés qui ne feront pas économie des besoins et de singularités caractérisant tous les deux champs traverse les activités pédagogiques à l’intérieur et à l’extérieur de l’école qui sont organisées en ayant comme centre d’intérêt la classe scolaire.
Il est soutenu selon le cas par tous/tes les chercheurs/ses et les membres du Laboratoire et il reste ouvert à des collaborations de recherche avec des enseignants/es hors du Laboratoire sur la base de choix théoriques et pratiques spécifiques par activité dans le cadre de la philosophie du Laboratoire.
Responsable du projet:
Professeure Elena Τhéodoropoulou
L’équipe de recherche Ou-tis [Personne] à travers le temps
Manolis Kinigakis, Docteur(2012-, M.Phil., Enseignant de maternelle) | Maria Dendi(2014-2016, M.Ed., Enseignante de maternelle) |
Mirto Valtou(2013-2014, Enseignante de maternelle) | Christina Koufopoulou(2014-2016, M.Phil., Philologue) |
Nektaria Karagiozoglou(2013-2014) | Sofia Nikolidaki, Docteure(2014-2016) |
Ozlem Moumin(2013-2014, Enseignante de maternelle) | Konstantinos Mardas(2015-2016, M.Phil.) |
Rebecca Belibasaki(2013-2014, Enseignante de maternelle) | Alexandra Sideridou(2015-2016, Doctorante, Université Rennes 2) |
Nefeli Derdelakou(2013-2015, Enseignante de maternelle) | Konstantinos Tsattalios(2015-2016, Doctorant, Robert Gordon, Écosse) |
Anastasia Kalafati(2013-2015, M.Ed., Enseignante du primaire) | Pinelopi Konstantelopoulou(2015-2017, M.Phil.) |
Eleni Laspa(2013-2015, M.Ed., Enseignante du primaire) | Maria Fronimadi(2016-2018, M.Ed., Enseignante de maternelle) |
Eleni Nikitara(2013-2015, Philologue) | Katerina Renti(2015-2019, M.Ed., Doctorante, Université d’Egée) |
Agapi Papanidou(2013-2015, Enseignante de maternelle) | Elisabeth Giamakidou(2016-2017) |
Tania Paschali(2013-2015, Enseignante de maternelle) | Ioanna Mikrogiannaki(2016-2019, Μ.Ed., Enseignante du primaire) |
Nefeli Rizou(2013-2015, M.Ed., Enseignante du primaire) | Vasiliki Kalyva(2018, Μ.Εd., Philologue) |
Ioanna Syrrakou(2013-2015, M.Ed., Enseignante de maternelle) | Vassiliki Pantazi(2018, Μ.Phil.) |
Aggela Xouli(2013-2015, Enseignante de maternelle) | Mania Monioudi, Docteure(2013-2021, MPhil., Enseignante du primaire) |
Efi Gianniou(2013-2016, M.Ed., Enseignante du primaire) | Marie Voukanou, Docteure(2013 jusqu’à aujourd’hui, M.Ed.) |
Marie Koutsopoulou(2013-2016, M.Ed., Professeure des écoles Théologien) | Argentini Nomikou(2013 jusqu’à aujourd’hui, M.Ed.,Enseignante de maternelle) |
Fani Paraforou, Docteure(2013-2016) | Elena Nikolakopoulou(2013 jusqu’à aujourd’hui, M.Phil., Doctorante, Université d’Egée) |
Yakinthie Papaioannou(2013-2017, M.Ed., Enseignante du primaire) | Eugenia Patta(2016 jusqu’à aujourd’hui, M.Ed., Doctorante, Université d’Egée) |
Fanis Laliotis(2014-2015, M.Ed., Enseignante du primaire) | Maria Argyriou, Docteure(2016 jusqu’à aujourd’hui, Personnel Scientifique de Laboratoire, Université d’Égée) |
Chrisa Pagalou(2014-2015) | Sotiris Bardas(2017-2020, M.Ed.) |
Evi Dimitropoulou(2019 jusqu’à aujourd’hui, M.Ed., Doctorant, Université d’Egée) |
Activités connexes:
Atelier du Prof. Arie Kizel (Univ/té de Haïfa, Israël) & de la Prof. Elena Théodoropoulou (Univ/té d’Égée, Grèce), le 21 Mai 2022, intitulé:
Atelier de Philosophie Pratique I: Discuter dans la salle de classe: une illusion?Dans le cadre de la Conférence étudiante d’EduTopia 2021-2022 & du projet Ou-tis [Personne] du L.R.Ph.P. [Pour plusieurs informations , voir ici]
Discours programmé du Prof. Arie Kizel (Univ/té de Haïfa, Israël), le 21 Mai 2022, intitulé:
Philosophie avec les enfants comme plate-forme éducative pour l’apprentissage auto-déterminéDans le cadre de la Conférence étudiante d’EduTopia 2021-2022 & du projet Ou-tis [Personne] du L.R.Ph.P. [Pour plusieurs informations , voir ici]
Séminaire du Prof. Arie Kizel (Univ/té de Haïfa, Israël), le 19 Mai 2022, intitulé:
Les défis des différentes identités dans le dialogue et la recherche éducatifsDans le cadre du cours «Ingénierie Educative & Compétence Professionnelle: Stages, Phase 3» (responsable, Prof. Elena Théodoropoulou, Univ/té d’Égée) & du projet Ou-tis [Personne] du L.R.Ph.P.
[affiche, résumé]
Visite du L.R.Ph.P.A., le 26.02.2015 de la part des élèves de Lycée des «Ecoles Privées de Rhodes» dans le cadre du cours de Philosophie les élèves étaient accompagné/es par l’enseignante, Mrs M. Koutsopoulou.
Contenu de la visite:
1. Présentation de la fonction d’un laboratoire de recherche universitaire
2. Présentation de la fonction d’un laboratoire de recherche en philosophie
3. Discussion à visée philosophique à l’occasion d’un livre pour enfants et sur la base de la question:«peuvent les petits enfants poser des questions philosophiques?»
EduDidactics2015, 6ème Congrès International pour les Didactiques Educatives 2015 / “Relier capacités et attitudes didactiques à l’égard de la pratique éducative à travers les Arts”:
http://www.pse.aegean.gr/labs/eerpreff?Language=FR&ReadArticle=37
Atelier: “La photographie comme objet philosophique: intervention dans la classe”:
http://www.pse.aegean.gr/labs/eerpreff?Language=FR&ReadArticle=96
École d’Été sur: “la Chorale Scolaire et l’attitude philosophique du pédagogue”:
http://www.pse.aegean.gr/labs/eerpreff?Language=FR&ReadArticle=33
Visite du L.R.Ph.P.A., le 27.04.2017 de la part des élèves du gymnase de 3e année, 1er Gymnase de Kos, “Ippokrateio”.
Enseignants: Vaso Kalyva, Spyros Balalis
Contenu de la visite:
1. Présentation de la fonction d’un laboratoire de recherche en philosophie
2. Discussion: Questions:
-“Qu’est-ce que la philosophie pourrait être?”
-“Si et comment la philosophie rencontre notre vie dans le quotidien”
[photos]
Publications: Série de participations de recherche dans le premier volume (2016-2018) d’Amechanon [Revue Internationale du «Laboratoire de Recherche en Philosophie Pratique» (L.R.Ph.P.)] et dans la section: «Projet Personne. Présentation», pp. 336-439 [pour plusieurs informations, voir ici: //practphilab.aegean.gr/amechanon-gr/ & https://drive.google.com/file/d/1JIg2Y1lcTIT6ceEMTYDV_xdsMy-6AjOH/view]
Expositions: Collaboration avec des élèves du Gymnase Ηippocration de Kos (enseignante responsable: Vaso Kalyva), pour leur participation au 4ème cycle de l’exposition Objets philosophiques, Rhodes, 27-29 Avril 2018 [pour plusieurs informations, voir ici: //practphilab.aegean.gr/philosophical-objects/]
Philosophie pour/avec les enfants
Le projet Personne, de par sa nature peut être normalement lié avec les demandes de la Philosophie pour/avec les enfants, tant parce qu’il contient la référence à l’enfant que parce qu’il renvoie vigoureusement à l’environnement éducatif le levier principal étant les formes de discussion/dialogue. L’équilibre entre les modes et les objectifs éducatifs et philosophiques est considéré comme une démarche non évidente, difficile et, en tout cas, en principe, de recherche. La liaison entre le projet de Personne et le champ de la Philosophie pour/avec les enfants ne renvoie pas au choix et à l’application de méthodes ou de protocoles d’enseignement, mais à la mise en valeur d’un réservoir de questionnements qui pourraient fonctionner en tant que motivations et tremplin pour une réflexion continue et une élaboration des schèmes pédagogiques et didactiques. Dans cette logique, elle invite et invoque la philosophie en tant que philosophie pratique afin que cette dernière pense ses limites, sa perspective, ses affinités et son rôle, qu’elle pense donc, en étudiant les besoins des enfants en éducation, son association avec la praxis et la pratique.
Pratiques de Philosophie avec les enfants:
base éducative pour le dialogue interculturel et la transformation sociale
Programmes UNITWUIN-Chaires Unesco
http://www.chaireunescophiloenfants.univ-nantes.fr/
proposé par:
l’Université de Nantes (avec l’appui du programme de recherche EnJeu[x] /Université d’Angers).
Coordinatrice de la nouvelle Chaire:
Edwige Chirouter, Maîtresse de conférences en Sciences de l’éducation, Université de Nantes.
Responsable du partenariat grec dans le cadre de la Chaire:
Prof. Elena Théodoropoulou, Université d’Égée
Rhodes, 18-19 Νovembre 2017
Le Laboratoire de Recherche en Philosophie Pratique (L.R.Ph.P.) & la Chaire UNESCO Pratiques de la philosophie avec les enfants: une base éducative pour le dialogue interculturel et la transformation sociale,co-organisé dans le cadre de la Journée mondiale de la philosophie à l’ UNESCO le: 16ème Rencontre Internationale sur les Nouvelles Pratiques Philosophiques à l’ école et dans la cité.
Pour plusieur d’informations, cliquez ici
PhileAct (Philosophie, Enfance, Action, Citoyenneté)
(KA220-HED – Cooperation partnerships in higher education/Erasmus+)
Construit autour d’un consortium international de 8 organisations (universités, association, institution publique) basées en France (dont outre-mer), Belgique, Grèce, Portugal et Liban, le projet PhileAct entend promouvoir une culture de la paix et des valeurs humanistes issues de la philosophie des Lumières, d’un idéal universaliste qui prendra en compte la diversité culturelle, et la sensibilisation aux enjeux environnementaux. En lien étroit avec la Chaire UNESCO «Pratiques de la philosophie avec les enfants» (https://chaireunescophiloenfants.univ-nantes.fr/), portée par l’Université de Nantes, il vise le développement de la pratique de la philosophie dans le secteur d’enseignement primaire et secondaire européen et international.
Institution Coordonnatrice:
Université de Nantes
Institutions partenaires:
PhiloCité asbl Belgium Prov. Liège
Université d’Égée / Laboratoire de Recherche en Philosophie Pratique (L.R.Ph.P.)
Université de Guyane France Cayenne
Université Saint-Joseph-Lebanon
Université de Nouvelle Caledonie France
Université de la Polynésie française France
Gabinete de Estratégia, Planeamento e Avaliação Culturais Portugal Lisboa
Scientifique responsable de la participation grecque:
Prof. Elena Théodoropoulou (Directrice du L.R.Ph.P., Université d’Égée)
Activités connexes:
I. Inclusion de PhileAct dans la 3ème Biennale Internationale de Philosophie Pratique, organisée par le L.R.Ph.P. et sa Directrice Prof. Elena Théodoropoulou à Rhodes du 19 au 23 Avril 2024 (voir ici).
PhileAct a participé à la Biennale comme suit (pour le programme, voir ici):
1. Communications orales:
a) Filipucci Alexis, “L’anti-consultant: autour du travail philosophique dans les soins de santé”, dans: 3ème Biennale Internationale de Philosophie Pratique, Rhodes, 19 Avril.
b) Olivier Blond-Rzewuski, Dr. Alexis Filipucci, Rita Coutinho Afonso Mendes Pedro, Prof. Elena Theodoropoulou, “PHILEACT: PHILosphie. Enfance. Action. CitoyenneTé”, dans: 3ème Biennale Internationale de Philosophie Pratique, Rhodes, 21 Avril.
2. Atelier:
“La pratique de la philosophie avec les enfants: Séances de formation Philéact”, dans: 3ème Biennale Internationale de Philosophie Pratique, Rhodes, 21 Avril & avec la participation de: Mentors: Olivier Blond-Rzewuski & Dr. Alexis Filipucci. Animateurs: Nicolas Frognet, François Mongis. Apprenants: Charlie Renard, Stanislas Brière, Céline Belloq, Lara Pierquin-Rifflet, Denis Pieret, Sophie Wiedemann, Evgenia Micho, Gaëlle Jeanmart, Irene Anagnostou, Eleni-Eirini Chronopoulou, Elena Nikolakopoulou, Eugenia Patta, Regina Velentza.
II. Dans le cadre du projet Phileact, le L.R.Ph.P. a organisé et soutenu une formation de formateurs/trices de 2 jours à l’animation d’ateliers dans le domaine de la philosophie avec les enfants. Les procédures de cet événement, qui a impliqué des représentant|es (formateurs|ices et stagiaires) de France (Université de Nantes – coordinateur Olivier Blond-Rzewuski), de Belgique (Philocité – coordinateur Alexis Filipucci) et de Grèce (L.R.Ph.P., coordinatrice Prof. Elena Théodoropoulou) ont été assurées par Philocité.
III. Le L.R.Ph.P. a participé à la compilation de la production collective du Livret pour la formation: ‘‘Concevoir et animer des modules Concevoir et animer des modules de formation aux ateliers philosophie avec les enfants et adolescents’’. Rédactrice et éditeure de la part du L.R.Ph.P.: Prof. Elena Théodoropoulou (voir notamment le chapitre Gc. Exemples de formation, pp. 40-46).
IV. Le Professeure Elena Théodoropoulou a organisé, coordonné et animé des ateliers de discussion avec les enfants de la 22ème école maternelle ( ville de Rhodes) pendant la période Janvier-Février 2024 (pour la Note Explicative, voir ici, pour la vidéo intitulée Tout autour, la mer, ici & pour la vidéo intitulée Où est la fin du monde?, ici).
English
Ou-tis [Nobody]
Τhe project Ou-tis [Nobody], aims to represent a meeting point for those educators who are interested in observation, identification, highlighting and trial of the forms and ways through which philosophy in school, exists or is likely to exist πwhere educators tend to use prefabricated “practices” and educational materials, in order to serve goals (didactic, pedagogical etc.) alien to philosophy or pseudo-philosophical goals. The recognition of philosophical traces and the excavation of philosophical debris, moving unseen or transformed or deformed within the educational environments are numbered among the goals. Conversely, the identification and examination of pedagogical tissues within philosophical speeches, ways and places. Exploring the possibility to cultivate common or hybrid or circularized forms or ways that will not skimp on the needs of both fields runs trough the pedagogical activities in and out the school which are organized around the school classroom as their center of interest.
It is supported depending on the case by all the researchers and members of the Laboratory & remains open to research collaborations with teachers outside the Laboratory on the basis of specific per activity theoretical & practical choices within the framework of the Laboratory philosophy.
Responsible for the project:
Professor Elena Theodoropoulou
The research team Ou-tis [Nobody] through time
Manolis Kinigakis, Ph.d.(2012-, M.Phil., kindergarten teacher) | Maria Dendi(2014-2016, M.Ed., kindergarten teacher) |
Mirto Valtou(2013-2014, kindergarten teacher) | Christina Koufopoulou(2014-2016, M.Phil., Philologist) |
Nektaria Karagiozoglou(2013-2014) | Sofia Nikolidaki, Ph.D(2014-2016) |
Ozlem Moumin(2013-2014, kindergarten teacher) | Konstantinos Mardas(2015-2016, M.Phil.) |
Rebecca Belibasaki(2013-2014, kindergarten teacher) | Alexandra Sideridou(2015-2016, Doctoral student, Université Rennes 2) |
Nefeli Derdelakou(2013-2015, kindergarten teacher) | Konstantinos Tsattalios(2015-2016, Doctoral student, Robert Gordon, Scotland) |
Anastasia Kalafati(2013-2015, M.Ed., Teacher) | Pinelopi Konstantelopoulou(2015-2017, M.Phil.) |
Eleni Laspa(2013-2015, M.Ed., Teacher) | Maria Fronimadi(2016-2018, M.Ed., kindergarten teacher) |
Eleni Nikitara(2013-2015, Philologist) | Katerina Renti(2015-2019, M.Ed., Doctoral student, University of the Aegean) |
Agapi Papanidou(2013-2015, kindergarten teacher) | Elisabeth Giamakidou(2016-2017) |
Tania Paschali(2013-2015, kindergarten teacher) | Ioanna Mikrogiannaki(2016-2019, Μ.Ed., Teacher) |
Nefeli Rizou(2013-2015, M.Ed., Teacher) | Vasiliki Kalyva(2018, Μ.Εd., Philologist) |
Ioanna Syrrakou(2013-2015, M.Ed., kindergarten teacher) | Vassiliki Pantazi(2018, Μ.Phil.) |
Aggela Xouli(2013-2015, kindergarten teacher) | Mania Monioudi, Ph.D(2013-2021, MPhil., Teacher) |
Efi Gianniou(2013-2016, M.Ed., Teacher) | Marie Voukanou, Ph.D(2013 until today, M.Ed.) |
Marie Koutsopoulou(2013-2016, M.Ed., Secondary school teacher) | Argentini Nomikou(2013 until today, M.Ed.,kindergarten teacher) |
Fani Paraforou, Ph.D(2013-2016) | Elena Nikolakopoulou(2013 until today, M.Phil., Doctoral student, University of the Aegean) |
Yakinthie Papaioannou(2013-2017, M.Ed., Teacher) | Eugenia Patta(2016 until today, M.Ed., Doctoral student, University of the Aegean) |
Fanis Laliotis(2014-2015, M.Ed., Teacher) | Maria Argyriou, Ph.d.(2016 until today, Laboratory Staff Research Scientist, University of the Aegean) |
Chrisa Pagalou(2014-2015) | Sotiris Bardas(2017-2020, M.Ed.) |
Evi Dimitropoulou(2019 until today, M.Ed. Doctoral student, University of the Aegean) |
Related Αctivities:
Workshop by Prof. Arie Kizel (Univ/ty of Haifa, Israel) & by Prof. Elena Theodoropoulou (Univ/ty of the Aegean. Greece), on May 21, 2022, entitled:
Workshop of Practical Philosophy I: Discussing in the classroom: a self-delusion?In the frame of the Student Conference EduTopia 2021-2022 & of the L.R.P.Ph.’s project Ou-tis [Nobody] [For more information, see here]
Keynote speech by Prof. Arie Kizel (Univ/ty of Haifa, Israel), on May 21, 2022, entitled:
Philosophy with children as an educational platform for self-determined learningIn the frame of the Student Conference EduTopia 2021-2022 & of the L.R.P.Ph.’s project Ou-tis [Nobody] [For more information, see here]
Prof. Arie Kizel’s (Univ/ty of Haifa, Israel) seminar, on May 19, 2022 entitled:
The challenges of different identities in educational dialogue and inquiryIn the frame of the Course «Educational Design & Professional Competency: Practicum, Phase 3» in which Prof. Elena Theodoropoulou (Univ/ty of the Aegean, Greece) is responsible & of the L.R.P.Ph.’s project Ou-tis [Nobody]
[poster, abstract]
Visit to L.R.P.A.Ph., on 26.02.2015, by students of High School of “Private Schools of Rhodes”, in the frame of the course of Philosophy the students were accompanied by their professor Mrs M. Koutsopoulou.
Content of the visit:
1. Presentation of the function of a university’s research laboratory
2. Presentation of the function of a research laboratory in philosophy
3. Discussion with philosophical aiming, on the occasion of a children´s book and on the basis of the question: “if young children can formulate philosophical questions”
6th International Conference Edu Didactics 2015 / “Connecting didactics, competences and attitudes towards educational practices through the Arts”:
http://www.pse.aegean.gr/labs/eerpreff?Language=EN&ReadArticle=36
Workshop: “Photography as a philosophical object: intervention in class”:
http://www.pse.aegean.gr/labs/eerpreff?Language=EN&ReadArticle=99
Summer School “Leading School Choir & the philosophical attitude of the pedagogue“:
http://www.pse.aegean.gr/labs/eerpreff?Language=EN&ReadArticle=34
Visit to L.R.P.A.Ph., on 27.04.2017, by students of 3rd grade of Junior High school, 1st Junior High school of Kos, “Ippokrateio”.
Teachers: Vaso Kalyva, Spyros Balalis
Content of the visit:
1. Presentation of the function of a research laboratory in philosophy
2. Discussion: Questions:
– “What philosophy could be”
– “If & how philosophy meets our life in everyday life”
[photos]
Publications: Series of research participations in the first volume (2016-2018) of Amechanon [International Journal of the «Laboratory of Research on Practical Philosophy» (L.R.P.Ph.)], in the section: «Project No-Body. Presentation», pp. 336-439 [for more information, see here: //practphilab.aegean.gr/amechanon-gr/& https://drive.google.com/file/d/1JIg2Y1lcTIT6ceEMTYDV_xdsMy-6AjOH/view]
Exhibition: Collaboration with students of the Hippokration High School of the island of Kos (responsible teacher: Vaso Kalyva), for their participation in the 4th cycle of the exhibition Philosophical Objects, Rhodes, April 27-29, 2018 [for more information, see here: //practphilab.aegean.gr/philosophical-objects/]
Philosophy for/with Children
The project No-body [Outis], by its nature, can be normally associated with the prerequisites of the Philosophy for/with Children, as long as it contains the reference to the child and leads strongly to the educational environment driven notably by discussion/dialogue. The balance between educational and philosophical ways and objectives is considered here a difficult, not evident undertaking which is mainly a research endeavour. The liaison of the “Nobody-Outis” project with the field of Philosophy for/with Children is not related par excellence to the selection and application of methods or teaching protocols, but to the emergence of a pool of questions capable to function as motives and springboard for further thinking and processing of established pedagogico-didactic schemes. On this basis, the project No-Body/Ou-tis invites and invokes the philosophy as practical philosophy to think about its role, boundaries, perspectives and affinities, and, studying the needs of the children within education, about its association with praxis and practices as well.
Practices of Philosophy with Children: un educational base for the intercultural dialogue & social transformation / Pratiques de Philosophie avec les enfants: base éducative pour le dialogue interculturel et la transformation sociale
UNITWUIN Programs – UNESCO Chairs
http://www.chaireunescophiloenfants.univ-nantes.fr/
proposed by:
the University of Nantes (supported by the research program EnJeu[x] / University of Angers.
Coordinator for the new Chair of Unesco:
Edwige Chirouter, senior Lecturer, University of Nantes.
Responsible for the Greek partnership:
Professor Elena Theodoropoulou
Rhodes, 18-19 Νovember 2017
The Laboratory of Research on Practical Philosophy (L.R.P.Ph.) & the UNESCO Chair Practices of philosophy with children: an educational base for intercultural dialogue and social transformation, co-organized in the framework of the World Philosophy Day at UNESCO the: 16th International Meeting on New Philosophical Practices at school and in the city.
For more information, see here
PhileAct (Philosophy, Childhood, Action and Citizenship)
(KA220-HED –Cooperation partnerships in higher education/Erasmus+)
Through an international consortium gathering 8 organisations (universities, association, public entity) based in France, Belgium, Greece, Portugal and Lebanon, the project PhileAct aims at promoting a culture of peace and humanist values, taking into account the cultural diversity and awareness towards key challenges. Established in the context of the UNESCO Chaire «Pratiques de la philosophie avec les enfants» (https://chaireunescophiloenfants.univ-nantes.fr/), coordinated by the University of Nantes, the project aims at developing in a long term perspective the practice of philosophy in the primary and secondary education sectors at EU and international level.
Coordinating Institution:
University of Nantes
Partner Institutions:
PhiloCité asbl Belgium Prov. Liège
University of the Aegean / Laboratory of Research on Practical Philosophy (L.R.P.Ph.)
Université de Guyane France Cayenne
Université Saint-Joseph-Lebanon
Université de Nouvelle Caledonie France
Université de la Polynésie française France
Gabinete de Estratégia, Planeamento e Avaliação Culturais Portugal Lisboa
Scientific responsible for the greek participation:
Prof. Elena Theodoropoulou (Directress of the L.R.P.Ph., University of the Aegean)