Page 113 - Amechanon_vol1_2016-18
P. 113
Amechanon, Vol. I / 2016-2018, ISSN: 2459-2846
Εάν σκεφτούμε το σχολείο όχι ως τόπο μάθησης ή κοινωνικοποίησης, όχι ως τόπο για να
εντάσσουμε ανθρώπους σε μια κοινωνία ή σε μια πολιτισμική λογική, αλλά περισσότερο ως ένα
μέρος για να εντυπωσιάσουμε, να εκπλήξουμε - και εάν πράγματι πιστεύουμε ότι η σκέψη
προκύπτει από μια συνάντηση με τη διαφορά, όπως επεσήμανε ο Deleuze, μιλάμε λοιπόν για το
σχολείο ως ένα συγκεκριμένο τόπο για σκέψη - υπό αυτή την άποψη μπορούμε να συσχετίσουμε
τι συμβαίνει στο σχολείο με αυτό που συμβαίνει σε ένα ταξίδι. Σε αυτό το άρθρο, δεν είναι η
συνάφεια αυτής της δυνατότητας ταξιδιού - σχολείου που τίθεται υπό συζήτηση, αλλά πιο
συγκεκριμένα ο τόπος του σώματος μέσα σε αυτό το σχολείο της σκέψης. Πώς είναι δυνατόν να
σκεφτούμε σε μετατόπιση; Πώς μπορούμε να εντυπωσιάσουμε ή να εκπλήξουμε το σώμα μας;
Μπορεί το σώμα να σκεφτεί;
Λέξεις-κλειδιά: σώμα, ταξίδι, χαρτογραφία, διαφορά.
Deleuze and Guattari, at the beginning (if it is possible to call a «beginning» of a text written
in Plateaus) of Mille Plateaux say that a book is an assemblage, that it is a rhizome. To write
means not to create significances, but to create difference. Those who write to explain the
world are imitating, making root-writings. «Writing has nothing to do with signifying. It has
150
to do with surveying, mapping, even realms that are yet to come» . Write, therefore, is
more linked to the experience of bringing out, conducting outside (ex-ducere) than
introducing (intra-ducere) something or someone. The authors say, about this:
«We will never ask what a book means, as signified or signifier; we will not look for
anything to understand in it. We will ask what it functions with, in connection with
what other things it does or does not transmit intensities, in which other
multiplicities its own are inserted and metamorphosed […] A book exists only
151
through the outside and on the outside» .
Writing, thus, is a kind of dislocation, a kind of movement, is the act of creating lines of
flight, ways to leave a state. It is the experience of turning to something different from
what we were being that characterize writing – and reading. A text in this sense is a
becoming-travel, and by that we want to say that to write or to read (and furthermore, as
we are going to say through the text, also to think and to educate) is necessary to become
a traveler.
150
Deleuze, G. & Guattari, F., A thousand plateaus: Capitalism and schizophrenia, trans. by Massumi,
B., London: Continuum, 2004, p. 4.
151 Ibid, pp. 4, 5.
113