Page 473 - Amechanon_vol1_2016-18
P. 473

Amechanon, Vol. I / 2016-2018, ISSN: 2459-2846



                           Εμπειρίες και γητειές σε μια σχολική εκδρομή στο πανεπιστήμιο

                                                        Σύνοψη


                   Μετάφραση  αρχικού  πορτογαλικού  κειμένου:  Πατρίσια  Οίκουτα  Μάζζα,  Υποψ.  Διδ.,

                   Παν/μιο Αιγαίου.
                   Επιμέλεια  μετάφρασης  και  διαμόρφωση  της  σύνοψης  στα  ελληνικά:  καθ.  Έλενα
                   Θεοδωροπούλου.



                   Αυτό το κείμενο αφηγείται μια εμπειρία στο πλαίσιο του project «Xωρά η Φιλοσοφία σε
                   κουτιά;» (σε συνεργασία του Προγράμματος Σπουδών Φιλοσοφίας και Παιδικής ηλικίας
                   του Κρατικού Πανεπιστημίου του Ρίο ντε Τζανέιρο (NEFI/UERJ) με δύο δημόσια σχολεία

                   κοντά  στην  πόλη  του  Ρίο  ντε  Τζανέιρο).  Στο  συγκεκριμένο  πανεπιστήμιο,

                   πραγματοποιούνται  συστηματικά  εργαστήρια  με  μαθητές/τριες  και  εκπαιδευτικούς
                   από σχολεία τόσο της προσχολικής όσο και της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, αλλά και
                                                                                 461
                   με νέους/ες και ενήλικες που παρακολουθούν εσπερινό σχολείο . Στη συγκεκριμένη
                   περίπτωση,  πρόκειται  για  την  επίσκεψη  25  παιδιών  ηλικίας  9  μέχρι  12  ετών  από  το

                   Δημοτικό  σχολείο  Pedro  Rodrigues  do  Carmo,  τα  οποία  είναι  ήδη  εξοικειωμένα  με
                   φιλοσοφικές συζητήσεις στο χώρο του σχολείου. Είναι ενδιαφέρον να επισημανθεί ότι,

                   για τα παιδιά, η εμπειρία της επίσκεψης στο πανεπιστήμιο, προκειμένου να εξελιχθεί η
                   συνεργασία σχολείου-πανεπιστημίου εντός του πλαισίου του παραπάνω ερευνητικού

                   προγράμματος,  υπερβαίνει  τα  όρια  της  καθημερινότητάς  τους  δημιουργώντας  τους
                   ανάμικτα συναισθήματα προσδοκίας & αγωνίας (καθώς επιπλέον η ίδια η μετάβαση

                   αποτελεί γι’αυτά μία σπάνια εμπειρία, που ακριβώς τα βγάζει με ξεχωριστό τρόπο έξω
                   από την καθημερινότητά τους). Το ταξίδι μέχρι το πανεπιστήμιο, με την ανακάλυψη

                   ενός κόσμου άγνωστου στα περισσότερα παιδιά (τοπία & δραστηριότητες στην πόλη)
                   αλλά  κ  η  περιήγηση  στους  ίδιους  τους  χώρους  του  πανεπιστημίου  (όπου  θα

                   ανακάλυπταν την ακαδημαϊκή ζωή) ήταν ήδη κομμάτι αυτής της εμπειρίας. Ακόμα κ΄ η
                   χρήση των ανελκυστήρων του πανεπιστημίου, για να ανέβουν στον δωδέκατο όροφο,

                   αποτέλεσε γι’ αυτά μία ριζοσπαστική εμπειρία – περίπου όπως σαν μια επίσκεψη σε
                   πάρκο ψυχαγωγίας, όπως έχουν την δυνατότητα να την απολαμβάνουν παιδιά άλλων


                   461  Βλ. και: Olarieta, F., B., Gaivota, D., Gomes, D., V., Kohan, O., W., «Πού είναι η παιδική ηλικία; Πού
                   είναι  το  σχολείο;  Πού  είναι  το  σχολείο  της  παιδικής  ηλικίας;  Πού  είναι  η  παιδική  ηλικία  του
                   σχολείου;»,  στο:  Θεοδωροπούλου,  Κ.,  Έ.,  Moreau,  D.,  Gohier,  C.  (επιστ.  επιμ.),  Η  ηθική  στην
                   Εκπαίδευση. Φιλοσοφικές ανιχνεύσεις και φιλοσοφικά ξέφωτα, Ρόδος: Εργαστήριο Έρευνας στην
                   Πρακτική & Εφαρμοσμένη Φιλοσοφία (Ε.Ε.Π.Ε.Φ.), 2018.



                                                           473
   468   469   470   471   472   473   474   475   476   477   478