Page 474 - Amechanon_vol1_2016-18
P. 474
Amechanon, Vol. I / 2016-2018, ISSN: 2459-2846
κοινωνικών τάξεων. Ο στόχος της επίσκεψης θα ήταν η προσπάθεια μιας από κοινού
σκέψης, ένα πείραμα φιλοσοφικής εμπειρίας σε χώρο ξένο για τα παιδιά, που
ενσαρκώνει μάλιστα όρους αυθεντίας και εξουσίας, δηλαδή στον χώρο του Εργαστηρίου
της Παιδικής Ηλικίας και Φιλοσοφίας, «Dr. Matthew Lipman» (Αteliê de Infância e Filosofia
«Dr. Matthew Lipman»).
Μέσα από τρεις ντελεζιανές εννοιολογικές γραμμές που διασχίζουν τη φιλοσοφία, την
πολιτική και την εκπαίδευση και τη σχέση τους, την εφεύρεση (ως είδος αντι-παράδοσης
που χτίστηκε με αφετηρία την αλληγορία του σπηλαίου του Πλάτωνα), την αντοχή και
τη μοναξιά [invenção, resistência e solidão], προσπαθούμε να σταματήσουμε να
σκεφτόμαστε, όσον αφορά σε μία πιθανή πολιτική για την εκπαίδευση, «νέες»
στρατηγικές για έναν «παλιό» τρόπο σκέψης και να αρχίσουμε να σκεφτόμαστε πώς
ένας/μία φωτισμένος/η δάσκαλος/α θα απαλλάξει τους/τις μαθητές/τριες του από τις
σκιές και θα μετατρέψει το σχέδιο της εκπαίδευσης σε ένα σχέδιο δημιουργίας,
εφεύρεσης. Στο πλαίσιο του κλασσικού τρόπου σκέψης, η εκπαίδευση είναι η πολιτική
που επιτρέπει στη δυνατότητα να γίνει πραγματικότητα, σε αυτό που είναι, να
προσεγγίσει αυτό που πρέπει να είναι, στην ουτοπία να πραγματοποιηθεί μέσω του
μετασχηματισμού των νέων γενεών. Αλλά, αν δεν υπάρχει ένας άλλος κόσμος πέρα από
αυτόν τον κόσμο, αν υπάρχει μόνο η εμμένεια, τότε, η δυνατότητα μπορεί να προέλθει
μόνο από τη δημιουργική δύναμη του ίδιου αυτού του κόσμου. Αντί να σκεφτόμαστε
την εκπαίδευση ως πέρασμα από το πραγματικό στο δυνατόν, μια άλλη πολιτική για
την εκπαίδευση, θα φρόντιζε να διαπιστώσει, πώς, με εφευρετικό τρόπο, θα
ενεργοποιούνταν οι ήδη (πρακτικά) πραγματικές δυνατότητες.
Αναφορικά με το ρόλο της αντίστασης στην εκπαίδευση, όπως και στην τέχνη και τη
φιλοσοφία, αν πράγματι ο ρόλος της τέχνης είναι να αντισταθούμε, προκειμένου να
αντισταθμιστεί η ντροπή του να είσαι άνθρωπος (όπως προτείνεται αρχικά από τον
Primo Levi, και στη συνέχεια από τον Deleuze), ποια είναι πράγματι η θέση της
αντίστασης στην εκπαιδευτική ζωή; Τι καταφατικές δυνάμεις πρέπει να βρει ένας/μία
εκπαιδευτικός για να αντιστέκεται; Ποιους πολλαπλασιασμούς της ζωής απαιτούν οι
πράξεις της μάθησης και της διδασκαλίας; Τι δημιουργεί, τι εφευρίσκει, ένας/μία
εκπαιδευτικός, εκεί που ένας/μία φιλόσοφος δημιουργεί έννοιες, ένας/μία
καλλιτέχνης/ιδα αντιλήψεις και ένας/μία επιστήμονας/ισσα λειτουργίες; Τι θα σήμαινε
να αντιστέκεσαι σθεναρά από τη θέση του/της εκπαιδευτικού;
474