Page 138 - Amechanon_vol1_2016-18
P. 138
Amechanon, Vol. I / 2016-2018, ISSN: 2459-2846
Professor-researcher at the Federal University of Rio de Janeiro (Brazil), coordinator of the Research Group on
Contemporary French Philosophy (NuFFC-CNPq) and of the Laboratory of Philosophical Education Gerd
Bornheim (LEFGB). Graduated in philosophy in 1993 at the National University of Brazil (UnB), he supported his
doctoral thesis which was entitled "Philosophical and critical formation. Adorno and the teaching of
philosophy" under the direction of Leandro Konder at the Catholic University of Rio de Janeiro (PUC-Rio) in
2003. He received his post-doctoral studies at the University of Paris 8, in 2009, as part of the CAPES-COFECUB
research project «Learning Thought and Educational Policy: Contemporary Philosophy and Education». Since
2014, he participates in the CAPES-COFECUB research project entitled «Difference, pluralism and trust in
education and training». His research interests include education and philosophy, the teaching of philosophy
around the concepts of emancipation and anthropophagy in the interface between philosophy and
anthropology.
Καθηγητής - ερευνητής στο Ομοσπονδιακό Πανεπιστήμιο του Ρίο ντε Τζανέιρο (Βραζιλία), συντονιστής της
Ομάδας Έρευνας Σύγχρονης Γαλλικής Φιλοσοφίας (NuFFC-CNPq) και του Εργαστηρίου Διδασκαλίας της
Φιλοσοφίας Gerd Bornheim (LEFGB). Απόφοιτος Φιλοσοφίας (1993) από το Εθνικό Πανεπιστήμιο της
Βραζιλίας (UNB), υποστήριξε τη διδακτορική του διατριβή με τίτλο «Φιλοσοφική εκπαίδευση και κριτική. Ο
Αντόρνο και η διδασκαλία της φιλοσοφίας» υπό την επίβλεψη του Leandro Konder στο Καθολικό
Πανεπιστήμιο του Ρίο ντε Τζανέιρο (PUC-Ρίο) το 2003. Έκανε μεταδιδακτορικές σπουδές στο Πανεπιστήμιο
Paris 8, το 2009, στο πλαίσιο του ερευνητικού έργου CAPES-COFECUB, με τίτλο «Εκμάθηση της σκέψης και
της εκπαιδευτικής πολιτικής: σύγχρονη φιλοσοφία και εκπαίδευση». Συμμετέχει από το 2014 στο
πρόγραμμα CAPES-COFECUB με το ερευνητικό έργο «Διαφορετικότητα, πλουραλισμός και εμπιστοσύνη
στην εκπαίδευση και την κατάρτιση». Η έρευνά του επικεντρώνεται στην εκπαίδευση και τη φιλοσοφία,
και τη διδασκαλία της φιλοσοφίας, γύρω από τις έννοιες της ενδυνάμωσης και της ανθρωποφαγίας -
κανιβαλισμού στη διασύνδεση μεταξύ της φιλοσοφίας και της ανθρωπολογίας.
138