Page 138 - Amechanon_vol1_2016-18
P. 138

Amechanon, Vol. I / 2016-2018, ISSN: 2459-2846



                   Professor-researcher at the Federal University of Rio de Janeiro (Brazil), coordinator of the Research Group on
                   Contemporary  French  Philosophy  (NuFFC-CNPq)  and  of  the  Laboratory  of  Philosophical  Education  Gerd
                   Bornheim (LEFGB). Graduated in philosophy in 1993 at the National University of Brazil (UnB), he supported his
                   doctoral  thesis  which  was  entitled  "Philosophical  and  critical  formation.  Adorno  and  the  teaching  of
                   philosophy" under the direction of Leandro Konder at the Catholic University of Rio de Janeiro (PUC-Rio) in
                   2003. He received his post-doctoral studies at the University of Paris 8, in 2009, as part of the CAPES-COFECUB
                   research project «Learning Thought and Educational Policy: Contemporary Philosophy and Education». Since
                   2014,  he  participates  in  the  CAPES-COFECUB  research  project  entitled  «Difference,  pluralism  and  trust  in
                   education and training». His research interests include education and philosophy, the teaching of philosophy
                   around  the  concepts  of  emancipation  and  anthropophagy  in  the  interface  between  philosophy  and
                   anthropology.


                   Καθηγητής - ερευνητής στο Ομοσπονδιακό Πανεπιστήμιο του Ρίο ντε Τζανέιρο (Βραζιλία), συντονιστής της
                   Ομάδας  Έρευνας  Σύγχρονης  Γαλλικής  Φιλοσοφίας  (NuFFC-CNPq)  και  του  Εργαστηρίου  Διδασκαλίας  της
                   Φιλοσοφίας  Gerd  Bornheim  (LEFGB).  Απόφοιτος  Φιλοσοφίας  (1993)  από  το  Εθνικό  Πανεπιστήμιο  της
                   Βραζιλίας (UNB), υποστήριξε τη διδακτορική του διατριβή με τίτλο «Φιλοσοφική εκπαίδευση και κριτική. Ο
                   Αντόρνο  και  η  διδασκαλία  της  φιλοσοφίας»  υπό  την  επίβλεψη  του  Leandro  Konder  στο  Καθολικό
                   Πανεπιστήμιο του Ρίο ντε Τζανέιρο (PUC-Ρίο) το 2003. Έκανε μεταδιδακτορικές σπουδές στο Πανεπιστήμιο
                   Paris 8, το 2009, στο πλαίσιο του ερευνητικού έργου CAPES-COFECUB, με τίτλο «Εκμάθηση της σκέψης και
                   της  εκπαιδευτικής  πολιτικής:  σύγχρονη  φιλοσοφία  και  εκπαίδευση».  Συμμετέχει  από  το  2014  στο
                   πρόγραμμα CAPES-COFECUB με το ερευνητικό  έργο «Διαφορετικότητα, πλουραλισμός και εμπιστοσύνη
                   στην εκπαίδευση και την κατάρτιση». Η έρευνά του επικεντρώνεται στην εκπαίδευση και τη φιλοσοφία,
                   και  τη  διδασκαλία  της  φιλοσοφίας,  γύρω  από  τις  έννοιες  της  ενδυνάμωσης  και  της  ανθρωποφαγίας  -

                   κανιβαλισμού στη διασύνδεση μεταξύ της φιλοσοφίας και της ανθρωπολογίας.








































                                                           138
   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143