Page 332 - Amechanon_vol1_2016-18
P. 332
Amechanon, Vol. I / 2016-2018, ISSN: 2459-2846
339
της οποίας θα εντασσόταν και το συγκεκριμένο έργο, δηλαδή το «σώμα» . Ο τίτλος
που τελικά δόθηκε στο έργο, σχετίζεται με την κατάληξη των συζητήσεων, οι οποίες
μεσολάβησαν και στις οποίες αναδείχθηκε ότι ο εννοιολογικός άξονας στον τρόπο με
τον οποίο αντιλαμβάνονταν τις φωτογραφίες παρέπεμπε στην ισχυρή αίσθηση των
παιδιών, ότι υφίσταται μία σύνδεση ανάμεσα σε όλα όσα απαρτίζουν τον κόσμο,
οργανικά κ μη οργανικά. Το πέρασμα επομένως, στην έννοια του σώματος ήταν
αβίαστη, σχεδόν φυσική: υπολάνθανε και ανέμενε σε κάθε προσέγγισή τους του
φωτογραφικού υλικού. Οι φωτογραφίες που επέλεξαν για να τις συσχετίσουν με το
σώμα, ανέδειξαν περιέργως τις διαστάσεις της φωτογραφίας, οι οποίες είχαν αναδειχθεί
και στην αρχική συζήτηση στην τάξη: το σώμα ως συναίσθημα, ως ανάμνηση, ως
αφήγηση, ως τόπος νοσταλγίας, ως προβολή, ως φαντασιακό, ως στιγμή, ως
ταυτότητα. Κυρίως όμως: 1. ως αυτό που είναι δικό μου και, επειδή, 2. όλα είναι σώμα, 3.
το σώμα μου εκτείνεται παντού, σε όλα όσα θυμάμαι, αγαπώ, αγγίζω, φαντάζομαι.
Η σχέση αυτή ανάμεσα στο εγώ τους που είναι σώμα, με τα πράγματα, τα ζώα, τα τοπία,
τις εικόνες, υποστασιοποιεί όλα αυτά & τα νοηματοδοτεί εκ νέου, κάθε φορά μέσα από
τη συνεχή αναφορά της σχέσης στο υποκείμενο το οποίο και την κατανοεί: ο κόσμος
είναι «δικός τους», διότι τα παιδιά τον αντιλαμβάνονται μέσα από τα μάτια τους & το
φέρνουν προς τον εαυτό τους και τον τρόπο ζωής τους για να τον καταλάβουν και να
τον κατανοήσουν (εκ νέου). Έτσι λειτουργεί κ η ανάγνωση της φωτογραφίας:
απεικονίζει αυτήν την αμπώτιδα & την παλίρροια του κόσμου από το υποκείμενο που
την τραβά ή την κοιτάζει. Η φωτογραφία λέει /δείχνει αυτό που λέει /δείχνει, ακριβώς
διότι αυτό που λέει /δείχνει το ανα-γνωρίζει ως τέτοιο το υποκείμενο που την
τραβά/κοιτά. Ο κόσμος είμαι εγώ και είναι το σώμα μου: σαν ένα βρεγμένο σεντόνι που
339 Τα παράγωγα στα οποία κατέληξε η εργασία των μαθητών/τριών παρουσιάστηκαν στο
πλαίσιο της Έκθεσης «Φιλοσοφικά Αντικείμενα/2ος κύκλος» [http://practphilab.aegean.gr/
φιλοσοφalia-philosophalia/] την οποία οργάνωσε, το Ε.Ε.Π.Ε.Φ., κατά την τελευταία εβδομάδα
του Μαΐου 2016 στη Ρόδο, στο πλαίσιο των Hμερών Εργαστηρίων: «Φιλοσοφία της Παιδείας στην
Πράξη» [4η Διεθνής Συνάντηση] Σώμα Φιλοσοφικό / Σώμα στην Εκπαίδευση
[http://practphilab.aegean.gr/εργαστήρια-ημέρες-εργαστηρίων-ateliers-journees-dateli/].
Οι μαθητές & οι μαθήτριες που παρουσίασαν το έργο με τίτλο: «Δικό-μου»: Φωτογραφία, τόποι,
άνθρωποι, φύση, πράγματα, εγώ-εσύ-εμείς» ήταν οι: Χατζηπέτρου Αλέξανδρος, Ραχανιώτη
Φωτεινή, Πέτρου Παύλος, Χαρίτου Φαίδρα, Νιούκου Κατερίνα, Συντυχάκη Αναστασία, Μάνιου
Ειρήνη, Γεωργάς Στέργιος, Οικονομοπούλου Χριστίνα, Μαρτικός Γιάννης, Οικονομοπούλου
Σαββίνα, Μπελντέκος Γιώργος, Διακοκωσταντής Γιώργος, Πυρσόπουλος Άγγελος, Πυρσοπούλου
Μαρία, Σακκή Ναστάζια, Παπακυριακού Σάββας, Κουνεντελίδης Οδυσσέας, Χατζηκαλημέρης
Διαγόρας.
332