Page 336 - Amechanon_vol1_2016-18
P. 336

Amechanon, Vol. I / 2016-2018, ISSN: 2459-2846

                                                    Project Oύ-τις


                                                       Παρουσίαση


                      Το project Ού-τις σκoπό έχει να αποτελέσει σημείο συνάντησης εκπαιδευτικών που

                      ενδιαφέρονται για την παρατήρηση, την αναγνώριση, τη δοκιμή και την ανάδειξη
                      των μορφών και των τρόπων μέσω των οποίων υπάρχει ή είναι δυνατόν να υπάρξει

                      (ή να μην υπάρξει) φιλοσοφία μέσα στο σχολείο, ιδιαίτερα εκεί όπου οι εκπαιδευτικοί
                      συνηθίζουν  να  χρησιμοποιούν  προκατασκευασμένες  πρακτικές  και  εκπαιδευτικά

                      υλικά,  προκειμένου  να  εξυπηρετήσουν  στόχους  αλλότριους  με  τη  φιλοσοφία  ή
                      στόχους ψευδο-φιλοσοφικούς. Στους στόχους συγκαταλέγονται, η αναγνώριση των

                      φιλοσοφικών ιχνών και η ανάσυρση των φιλοσοφικών θραυσμάτων, που κινούνται
                      άδηλα  ή  μετασχηματισμένα  ή  παραμορφωμένα  μέσα  στα  εκπαιδευτικά

                      περιβάλλοντα. Αντίστροφα, η αναγνώριση και διερεύνηση των παιδαγωγικών ιστών
                      στους φιλοσοφικούς λόγους, τρόπους και τόπους. Η διερεύνηση της δυνατότητας να

                      καλλιεργηθούν κοινές ή υβριδικές ή διασταυρωνόμενες μορφές ή τρόποι που δεν θα
                      κάνουν οικονομία των αναγκών και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών, όπως διέπουν

                      και τα δύο πεδία, διατρέχει τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες που οργανώνονται με
                      κέντρο ενδιαφέροντος τη σχολική τάξη.


                      Στο παραπάνω πλαίσιο, επιχειρείται μία διερεύνηση σε πρωτοβάθμιες τάξεις, που θα
                      ενδιαφερόταν να εντοπίσει σημεία συνάρθρωσης ανάμεσα στο φιλοσοφικό και το

                      παιδαγωγικό επίπεδο σε συνάρτηση με την αντίληψη που μπορεί να διαμορφώσει
                      ο/η εκπαιδευτικός, καθώς επιχειρεί να συντονίσει διαφορετικές αλλά συγκλίνουσες

                      μέσα  στην  τάξη  δυναμικές  μέσα  από  μία  αυξανόμενη  συνειδητοποίηση  της
                      διαπλοκής  τους:  του  λογοτεχνικού  κειμένου,  των  παιδιών  ως  συζητητών,  των

                      απαιτήσεων  του  αναλυτικού  προγράμματος,  των  εμπεδωμένων  τεχνικών  και
                      μεθόδων,  των  παιδαγωγικών-διδακτικών  συνηθειών  του/της  ίδιου/ας  του/της

                      εκπαιδευτικού,  της  φιλοσοφικής  οπτικής,  της  ισχύουσας  παιδαγωγικο-διδακτικής
                      κουλτούρας.


                      Στη  βάση  αυτή,  συζητήθηκε  η  δυνατότητα  ενεργοποίησης  δοκιμαστικών
                      κατευθυντήριων/κόκκινων γραμμών, τρόπον τινά δεσμεύσεων για μία διαδικασία
                      αυτο-παρατήρησης  και  άσκησης  μέσα  στην τάξη που  θα επιχειρούσε να ενταχθεί

                      ακριβώς  στη  δυναμική  του  πλαισίου.  Οι  κατευθυντήριες  αυτές  γραμμές  θα

                      υποστήριζαν  τις  ενδεχόμενες      επιλογές   των  εκπαιδευτικών,  δίχως  να
                      απομακρύνονται από τις βασικές δεσμεύσεις τόσο για τη φιλοσοφική εκπαίδευση

                      όσο και για την παιδαγωγική διαχείριση των όρων της συζήτησης μέσα στην τάξη,
                                                           336
   331   332   333   334   335   336   337   338   339   340   341