Page 442 - Amechanon_vol1_2016-18
P. 442
Amechanon, Vol. I / 2016-2018, ISSN: 2459-2846
Que peut un enfant?
What a child can?
Τι μπορεί ένα παιδί;
Rita Pedro
Centre Κairos, Lisbonne
This article is about a philosophical reflection on a Portuguese artist's work, a choreographer, during
a specific creative process that was culminated in a show titled, «What if everything was yellow?».
This show was developed by the artist, from the scratch, in co-creation with a group of children. The
article intends to analyze the way in which the artist departed from the usual conception about
childhood, according to which children's ideas must be judged as right or wrong (depending on the
adult-centered perspective), in order to, progressively, arrive to a conception open to the new, the
unpredictable, the unexpected - in that way, a new creative potential recognized in children’s
thinking. This work developed, not only within an artistic plane, but also a philosophical one,
through the introduction of philosophical encounters - the artist continued to participate as a
screenwriter, always in co-creation with the children involved in the process. Consequently, this
article aims to show this very connection between these two levels, inasmuch the contamination
that occurred between the artistic work and the philosophical one.
Αυτό το άρθρο αναπτύσσει ένα φιλοσοφικό στοχασμό με αφορμή το έργο ενός Πορτογάλου
καλλιτέχνη και χορογράφου, και συγκεκριμένα, μέσα από μια δημιουργική διαδικασία, η οποία
εξελίχθηκε, εξ αρχής, από τον ίδιο τον καλλιτέχνη σε συνεργασία με μια ομάδα παιδιών, για να
κορυφωθεί σε ένα show, με τίτλο «Τι θα γινόταν, εάν όλα ήταν κίτρινα;» Ειδικότερα, το άρθρο
αποσκοπεί στην ανάλυση του τρόπου με τον οποίο ο καλλιτέχνης, ξεκινώντας από τη συνήθη
αντίληψη για την παιδική ηλικία, σύμφωνα με την οποία οι ιδέες των παιδιών κρίνονται ως
σωστές ή λανθασμένες, ανάλογα με την οπτική των ενηλίκων, φτάνει, προοδευτικά, σε μια νέα
ιδέα, ανοικτή στο απρόβλεπτο και στο απροσδόκητο. Με αυτόν τον τρόπο, ένα νέο δημιουργικό
δυναμικό αναγνωρίζεται πλέον στη σκέψη των παιδιών. Επομένως, το έργο αυτό αναπτύχθηκε,
όχι μόνο σε καλλιτεχνικό επίπεδο αλλά και σε φιλοσοφικό, με την εισαγωγή φιλοσοφικών
συναντήσεων, σε συνδυασμό με τη συμμετοχή του καλλιτέχνη ως σεναριογράφου, και πάντα σε
συν-δημιουργία με τα παιδιά που εμπλέκονταν στη διαδικασία. Αυτό το άρθρο στοχεύει να
442