Page 437 - Amechanon_vol1_2016-18
P. 437
Amechanon, Vol. I / 2016-2018, ISSN: 2459-2846
438
επέτρεψε σε καμιά περίπτωση στη «μύγα να βγει από το μπουκάλι» . Παραδείγματα
τέτοιων ερωτημάτων μπορούν να θεωρηθούν τα εξής (όπως περιλαμβάνονται στο
υποθετικό σενάριο):
- Μαθητής/τρια: Κυρία, όλα αυτά ήταν όνειρο;
Εκπ/κός: Προφανώς.
- Μαθητής/τρια :Γιατί οι άνθρωποι σκοτώνουν τα ζώα ενώ δεν θα έπρεπε;
Σ’αυτήν την ερώτηση, ο/ η εκπαιδευτικός δεν απάντησε.
Τέλος, ως (παρένθετο σχόλιο) επί του λογοτεχνικού κειμένου, παρατηρήθηκε στο
υποθετικό σενάριο, ότι οι μαθητές/τριες εξέφρασαν τη δυσαρέσκειά τους ως προς τη
μικρή έκταση της ιστορίας λέγοντας «Αυτό ήταν όλο;» 439 .
Με βάση λοιπόν την παραπάνω υποθετική καταγραφή της παρατήρησης στην τάξη,
δημιουργήθηκε προβληματισμός σχετικά με τη «φιλοσοφική παίδευση» των
εκπαιδευτικών. Με ποιον τρόπο μπορεί να καλλιεργηθεί η «ευστροφία του
βλέμματος» 440 του/της εκπαιδευτικού; Με ποιον τρόπο μπορεί να επιτευχθεί η
441
συνάντηση μαθητών/τριών και εκπαιδευτικών χωρίς «προγραμματισμένο
442
ραντεβού ;»
Προτείνουμε εδώ μία πιθανή σύνδεση αυτών των ερωτημάτων με την παρακάτω
διατύπωση του Prigogine:
438 Βίτγκενσταϊν, Λ. ,Φιλοσοφικές έρευνες, μτφρ. Χριστοδουλίδη, Π., Αθήνα: Παπαζήση, 1977,σ.
309.
439
Οι μαθητές και οι μαθήτριες νόμιζαν ότι η ιστορία θα είχε μεγαλύτερη έκταση και δεν
ευχαριστήθηκαν ίσως λόγω και της γρήγορης ανάγνωσης από μέρους της δασκάλας. Το πέρασμα
από την ανάγνωση της ιστορίας στην ανάλυσή του ήταν πολύ σύντομο.
440
Μπομπέν, Κρ., «Κίσσα», Αθήνα: εκδόσεις του εικοστού πρώτου,2000,σ. 58.
441
Σύμφωνα με τον Bollnow: «Συνάντηση είναι, λοιπόν, ένα συμβάν, κατά το οποίο ο άνθρωπος
βρίσκεται μπροστά σε μια οξεία και συνταρακτική κατάσταση, που επιβάλλει τη ριζική αλλαγή
του. Η αλλαγή μπορεί να διαλαμβάνει τον εμπλουτισμό και τη ραγδαία βελτίωση του ανθρώπου»
στο: «Η έννοια της συνάντησης (Begegnung) στον O. F. Bollonow», Θεοδωρόπουλος, Ι., Ε., Μεταξύ
φιλοσοφίας και παιδαγωγικής, Αθήνα: εκδ.Γρηγόρη,1999 ,σ. 269.
442 Ως «προγραμματισμένο ραντεβού», νοείται η πιστή - χωρίς ελιγμούς – εφαρμογή ενός σχεδίου
διδασκαλίας.
437