Page 437 - Amechanon_vol1_2016-18
P. 437

Amechanon, Vol. I / 2016-2018, ISSN: 2459-2846



                                                                                     438
                   επέτρεψε σε καμιά περίπτωση στη «μύγα να βγει από το μπουκάλι» . Παραδείγματα
                   τέτοιων  ερωτημάτων  μπορούν  να  θεωρηθούν  τα  εξής  (όπως  περιλαμβάνονται  στο
                   υποθετικό σενάριο):

                      -   Μαθητής/τρια: Κυρία, όλα αυτά ήταν όνειρο;
                          Εκπ/κός: Προφανώς.

                      -   Μαθητής/τρια :Γιατί οι άνθρωποι σκοτώνουν τα ζώα ενώ δεν θα έπρεπε;
                          Σ’αυτήν την ερώτηση, ο/ η εκπαιδευτικός δεν απάντησε.

                   Τέλος,  ως  (παρένθετο  σχόλιο)  επί  του  λογοτεχνικού  κειμένου,  παρατηρήθηκε  στο

                   υποθετικό σενάριο, ότι οι μαθητές/τριες εξέφρασαν τη δυσαρέσκειά τους ως προς τη
                   μικρή έκταση της ιστορίας λέγοντας «Αυτό ήταν όλο;» 439 .


                   Με βάση λοιπόν την παραπάνω υποθετική καταγραφή της παρατήρησης στην τάξη,

                   δημιουργήθηκε  προβληματισμός  σχετικά  με  τη  «φιλοσοφική  παίδευση»  των
                   εκπαιδευτικών.  Με  ποιον  τρόπο  μπορεί  να  καλλιεργηθεί  η  «ευστροφία  του

                   βλέμματος» 440   του/της  εκπαιδευτικού;  Με  ποιον  τρόπο  μπορεί  να  επιτευχθεί  η
                              441
                   συνάντηση   μαθητών/τριών  και  εκπαιδευτικών  χωρίς  «προγραμματισμένο
                            442
                   ραντεβού ;»

                   Προτείνουμε  εδώ  μία  πιθανή  σύνδεση  αυτών  των  ερωτημάτων  με  την  παρακάτω

                   διατύπωση του Prigogine:






                   438  Βίτγκενσταϊν, Λ. ,Φιλοσοφικές έρευνες, μτφρ. Χριστοδουλίδη, Π., Αθήνα: Παπαζήση, 1977,σ.
                   309.

                   439
                       Οι  μαθητές  και  οι  μαθήτριες  νόμιζαν  ότι  η  ιστορία  θα  είχε  μεγαλύτερη  έκταση  και  δεν
                   ευχαριστήθηκαν ίσως λόγω και της γρήγορης ανάγνωσης από μέρους της δασκάλας. Το πέρασμα
                   από την ανάγνωση της ιστορίας στην ανάλυσή του ήταν πολύ σύντομο.

                   440
                      Μπομπέν, Κρ., «Κίσσα», Αθήνα: εκδόσεις του εικοστού πρώτου,2000,σ. 58.

                   441
                      Σύμφωνα με τον Bollnow: «Συνάντηση είναι, λοιπόν, ένα συμβάν, κατά το οποίο ο άνθρωπος
                   βρίσκεται μπροστά σε μια οξεία και συνταρακτική κατάσταση, που επιβάλλει τη ριζική αλλαγή
                   του. Η αλλαγή μπορεί να διαλαμβάνει τον εμπλουτισμό και τη ραγδαία βελτίωση του ανθρώπου»
                   στο: «Η έννοια της συνάντησης (Begegnung) στον O. F. Bollonow», Θεοδωρόπουλος, Ι., Ε., Μεταξύ
                   φιλοσοφίας και παιδαγωγικής, Αθήνα: εκδ.Γρηγόρη,1999 ,σ. 269.

                   442  Ως «προγραμματισμένο ραντεβού», νοείται η πιστή - χωρίς ελιγμούς – εφαρμογή ενός σχεδίου
                   διδασκαλίας.



                                                           437
   432   433   434   435   436   437   438   439   440   441   442