Page 294 - Amechanon_vol1_2016-18
P. 294
«Καλλιτεχνικές & Φιλοσοφικές Πρακτικές για να
Amechanon, Vol. I / 2016-2018, ISSN: 2459-2846
αλλάξουμε το σχολείο; (PHILARPE)»
ΙΙ. Το παιδί, η φωτογραφία, η φιλοσοφία
19, 20 Φεβρουαρίου & 25 Μαΐου 2016
Παρουσίαση
Στο πλαίσιο του σχεδίου έρευνας «Οι Καλλιτεχνικές & Φιλοσοφικές Πρακτικές για να
αλλάξουμε το σχολείο; (PHILARPE)», οργανώθηκαν, στις 19 & 20 Φεβρουαρίου 2016, με
την ευθύνη του «Εργαστηρίου Έρευνας στην Πρακτική & Εφαρμοσμένη Φιλοσοφία»
(Ε.Ε.Π.Ε.Φ.)/Παν/μιο Αιγαίου, αφενός διαδικασία καλλιτεχνικής και φιλοσοφικής
παρέμβασης (με τη συμμετοχή μαθητών/τριών του 1ου Πειραματικού Δημοτικού
Σχολείου της Ρόδου), αφετέρου εργαστήριο στο πανεπιστήμιο σε σχέση με το
φωτογραφικό υλικό.
Η αναγνώριση της φωτογραφίας ως φιλοσοφικού αντικειμένου προτείνεται εδώ, ως
διαδικασία που επιχειρεί να κατανοήσει και εν μέρει να άρει τα εμπόδια, συγχρόνως,
τόσο από τη μεριά της φωτογραφίας, στο να ιδωθεί ως τέτοιας λογής αντικείμενο,
όσο και από τη μεριά της φιλοσοφίας, στο να διαβλέψει, να συγκροτήσει και να
ανασυγκροτήσει τη σχέση της με τη φωτογραφία. Στη βάση του παραπάνω
συλλογισμού, επιχειρήθηκε η οργάνωση ενός δεύτερου εργαστηρίου, αυτή τη φορά
ο
σε περιβάλλον σχολικής τάξης (ΣΤ’ τάξη/ 1 Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Ρόδου).
Tα παιδιά & οι συμμετέχοντες/ουσες είχαν την ευκαιρία να σκεφτούν, να εκφραστούν
και να συζητήσουν σχετικά με φωτογραφίες, τις οποίες είχαν κληθεί να επιλέξουν με
βάση διαφορετικούς άξονες ενδιαφέροντος. Οι λόγοι επιλογής των φωτογραφιών και
η σχετική συζήτηση θα μπορέσουν να αναδείξουν ακριβώς τη «φιλοσοφία της
εικόνας» που υπόκειται σε αυτές, καθώς και τις βασικές φιλοσοφικές έννοιες που
«ενυπάρχουν» αναδεικνύοντας συγχρόνως την ιδιαιτερότητα του μέσου μέσα από
την οπτική των παιδιών. Τί κάνει τη φωτογραφία να είναι αυτό που είναι αλλά και
αυτό που δεν είναι και τί την κάνει να γίνεται φιλοσοφικό αντικείμενο;
Στο πλαίσιο αυτό, αναπτύχθηκαν περαιτέρω ζητήματα που προκύπτουν, όταν
θέλουμε να σκεφτούμε την φωτογραφία στη βάση μίας «φιλοσοφίας της εικόνας»
στην ανθρωπολογική, φιλοσοφική και αισθητική δυναμική της. [Η πρώτη φάση των
εργαστηρίων αυτών είχε πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο του Διεθνούς Συμποσίου, «Η
Ηθική στην εκπαίδευση. Φιλοσοφικές ανιχνεύσεις και φιλοσοφικά ξέφωτα» και των
Ημερών εργαστηρίων, «Φιλοσοφία της Παιδείας στην Πράξη»/Τρίτη Διεθνής
Συνάντηση (Ρόδος, 12-13-14 Μαΐου 2015, http://practphilab.aegean.gr/συνέδρια-
294
συμπόσια-ημερίδες-congres-colloques-journees-congresses-colloquia-c/).