Page 290 - Amechanon_vol1_2016-18
P. 290
Amechanon, Vol. I / 2016-2018, ISSN: 2459-2846
προσπαθεί να ανοίξει ένα μονοπάτι ανάμεσα στους δύο κόσμους, του καλλιτέχνη και
του ασθενή, αλλά και τη θέση εκείνου που διακριτικά ενεργεί, αλλά παρόλα αυτά
παραμένει και «εντατικά θεατής, ενεργητικός θεατής, ‘επαγγελματίας’ θεατής, θεατής
αλλά φιλόσοφος»: Η έννοια του κόσμου βρίσκεται στο κέντρο της φιλοσοφίας,
ιδιαίτερα της φαινομενολογίας και ήταν αυτή η έννοια ακριβώς, η οποία
ενεργοποιούνταν φιλοσοφικά κατά τη διάρκεια αυτής της συνεργασίας μεταξύ
ασθενών και καλλιτέχνη. Στις διαδικασίες συμμετείχαν επίσης προσφυγόπουλα που
έφταναν συνοδευμένα από τα μέλη της ανθρωπιστικής οργάνωσης που τα υποστήριζε,
«στα σταυροδρόμια της τέχνης και της εκπαιδευτικής παρέμβασης, της οποίας η
πολιτική διάσταση δεν θα μπορούσε να έχει παραμεληθεί».
Στις 3 Νοεμβρίου του 2016, το γλυπτό του Πλοίου Φαντάσματος της Λέρου
εγκαινιάστηκε με την παρουσία όλων όσων συνεργάστηκαν στο εγχείρημα: γύρω από
τη σωληνοειδή δομή που υψώνονταν κάπου στα τέσσερα μέτρα, στραμμένο προς τη
θάλασσα και σε ένα σημείο δέκα μέτρων από τη βάση του, απρόσμενα, η ομάδα των
προσφυγόπουλων, κατέφθασε, με αγκαλιές φορτωμένες με τη συμβολή τους προς την
αρμάδα του Πλοίου φαντάσματος της Λέρου, την οποία αμέσως ακούμπησαν στη βάση
του γλυπτού. Όλα τα καραβάκια επρόκειτο να κατατεθούν στην αίθουσα της έκθεσης
του Δημοτικού σχολείου του Λακκιού, όπου εκείνο το απόγευμα ήταν ανοιχτή στο κοινό
φιλοξενώντας τα έργα μαθητών και μαθητριών που δημιουργήθηκαν στο πλαίσιο της
συνεργασίας τους με τον Alain Kerlan & τον Yves Henri. Στήθηκε παράλληλα, ένα
αυτοσχέδιο εργαστήριο, όπου θα κατασκευάζονταν χάρτινες βαρκούλες. Πριν λάβει
μορφή το φύλλο του χαρτιού, ή μετά, κάθε παιδί θα μπορούσε να σχεδιάσει ή να γράψει
επάνω τα λόγια της επιλογής του, αυτά που θα ευχόταν να εμπιστευθεί στη θάλασσα,
όπως κάποιος καταθέτει ένα μήνυμα μέσα σε ένα μπουκάλι που το μεταφέρουν τα
κύματα. Η καθέλκυση εκείνης της εύθραυστης χάρτινης αρμάδας στο νερό συνόψισε
την τελική τελετή. Μαζί, τα παιδιά έριχναν μία-μία τις βαρκούλες πάνω στο κύμα, αφού
προηγουμένως είχαν διαβάσει στην ελληνική, γαλλική, αγγλική, αραβική, ιταλική και
γερμανική γλώσσα τα λόγια που ήθελαν να ακουστούν.
Ο Gaston Bachelard, της ποιητικής των στοιχείων, συνόδευσε συστηματικά το όλο
εγχείρημα:
«Το νερό, ο αέρας, η γη, αλλά και η φωτιά αναβλύζοντας από την ορμητική ροή
των σπινθήρων στο έργο της συγκόλλησης, τα τέσσερα στοιχεία ήταν κάθε μέρα
290