Page 342 - Amechanon_vol1_2016-18
P. 342

Amechanon, Vol. I / 2016-2018, ISSN: 2459-2846





                         Ανίχνευση στην τάξη: κείμενα, συζητήσεις και φιλοσοφικά
                                                                  340
                                    θραύσματα – η ανάδυση  μιας έρευνας

                      Dépistage dans la classe: textes, discussions et fragments philosophiques –
                                              l’émergence d’une recherche

                      Detection in classroom: texts, discussions and philosophical fragments – the
                                                emergence of a research



                                                                                                            Έλενα Θεοδωροπούλου
                                                                                    Πανεπιστήμιο Αιγαίου



                                        Στην αρχή, να βρεθούν τρόποι να σώζονται οι πρώτες ύλες, τα κείμενα, τα σώματα.
                                                                                                     341
                                                                         Κι ύστερα, τρόποι να αποσύρονται…


                   C’est  à  travers  les  désaccords,  les  incompatibilités,  les  arythmies,  les  déviations,  les  reculs
                   transparaissant pendant la fonction mutuelle des dynamiques créées là où l’enseignement de la
                   littérature rencontre la philosophie et la discussion (οu la discussion rencontre la littérature et la




                   340
                       «Μία  έξοδος  λοιπόν  κι  ένα  αδιέξοδο  για  τη  φιλοσοφία  με  τα  παιδιά:  η  αδυνατότητα  της
                   σκέψης και η ανάδυση αυτού που εξαναγκάζει τη σκέψη. Μία έξοδος κι ένα αδιέξοδο για τη
                   φιλοσοφία  με  τα  παιδιά:  η  κάθε  φορά  νέα  είσοδος  στον  κόσμο,  στην  αθωότητα  της  κάθε
                   παιδικής ηλικίας. Μία έξοδος κι ένα αδιέξοδο για τη φιλοσοφία με τα παιδιά: το αισθητό. Το
                   σώμα, το έργο τέχνης, το κινούμενο, ο πίνακας: λίγο πριν, λίγο μετά από την αίσθηση και την
                   αντίληψη. To εκφεύγον και το εκειδά-να. Άπειρη ύλη για την έννοια. Μια έξοδος και ένα αδιέξοδο
                   για τη φιλοσοφία με τα παιδιά: η έννοια (ως η κατά Μerleau-Ponty βαθύτερη ζωή της συνείδησης
                   και η διπλή έγνοια, για το παιδί και τη φιλοσοφία. Στον τόπο της παιδικότητας, η φιλοσοφία έχει
                   την ευκαιρία, πράγματι, να πάψει να είναι φιλο-σοφία. Και με αυτήν την έννοια, εκφεύγει των
                   αναλυτικών προγραμμάτων, αλλά όχι της παιδείας. Στην ιδιαίτερη εκείνη στιγμή της ανάδυσης/
                   Ursprung της σκέψης, ως μιας χειρονομίας, δηλαδή, ως σκέψης που ανοίγει το δρόμο για την
                   εμφάνιση  της  πρώτης  σκιάς  της  φιλοσοφικής  έννοιας,  αναγνωρίζουμε  μια  πολύπλοκη
                   συμπύκνωση και συνύφανση που υπερβαίνει την παθητική κατά το μάλλον ή ήττον και συνήθη
                   διαδρομή  από  το  υλικό  (sentiendum)  στην  έννοια  (cogitandum),  διαδρομή  αυτή  βεβιασμένη,
                   αποσπασματική  και  νωθρή»  (Θεοδωροπούλου,  Έ.,  «Κάτι  στον  κόσμο  μας  αναγκάζει  να
                   σκεφτούμε», στο: Θεοδωροπούλου, Κ., Έ. (επιστημ. επιμ., εισαγ. μτφρ.), Φιλοσοφία, φιλοσοφία
                   είσαι εδώ; Κάνοντας φιλοσοφία με τα παιδιά, Αθήνα: Διάδραση,2013, σσ. 333-345/σ. 341).

                   341  Έλενα Θεοδωροπούλου: 23.11. 201, 1  συνάντηση, ιδρυτική της Ομάδας «Ούτις». Η Ού-τις (αρχικά,
                                                   η
                   ερευνητική  ομάδα  και  στη  συνέχεια,  project  στο  πλαίσιο  του  «Εργαστηρίου  Έρευνας  στην
                   Πρακτική Φιλοσοφία» (Ε.Ε.Π.Φ.), βλ. http://practphilab.aegean.gr/φιλοσοφικές-διεπιστημονικές-
                   πρακτικ/)  δεν  είχε  ποτέ  ιδρυτικό  κείμενο.  Αλλά  κατασκευάζεται  εσαεί  γι’αυτήν  ένα  «αφ-
                   ιδρυτικό» κείμενο που θα περιέχει εσαεί και τα νήματα της απόπλεξης/ξηλώματός του.



                                                           342
   337   338   339   340   341   342   343   344   345   346   347