Page 342 - Amechanon_vol1_2016-18
P. 342
Amechanon, Vol. I / 2016-2018, ISSN: 2459-2846
Ανίχνευση στην τάξη: κείμενα, συζητήσεις και φιλοσοφικά
340
θραύσματα – η ανάδυση μιας έρευνας
Dépistage dans la classe: textes, discussions et fragments philosophiques –
l’émergence d’une recherche
Detection in classroom: texts, discussions and philosophical fragments – the
emergence of a research
Έλενα Θεοδωροπούλου
Πανεπιστήμιο Αιγαίου
Στην αρχή, να βρεθούν τρόποι να σώζονται οι πρώτες ύλες, τα κείμενα, τα σώματα.
341
Κι ύστερα, τρόποι να αποσύρονται…
C’est à travers les désaccords, les incompatibilités, les arythmies, les déviations, les reculs
transparaissant pendant la fonction mutuelle des dynamiques créées là où l’enseignement de la
littérature rencontre la philosophie et la discussion (οu la discussion rencontre la littérature et la
340
«Μία έξοδος λοιπόν κι ένα αδιέξοδο για τη φιλοσοφία με τα παιδιά: η αδυνατότητα της
σκέψης και η ανάδυση αυτού που εξαναγκάζει τη σκέψη. Μία έξοδος κι ένα αδιέξοδο για τη
φιλοσοφία με τα παιδιά: η κάθε φορά νέα είσοδος στον κόσμο, στην αθωότητα της κάθε
παιδικής ηλικίας. Μία έξοδος κι ένα αδιέξοδο για τη φιλοσοφία με τα παιδιά: το αισθητό. Το
σώμα, το έργο τέχνης, το κινούμενο, ο πίνακας: λίγο πριν, λίγο μετά από την αίσθηση και την
αντίληψη. To εκφεύγον και το εκειδά-να. Άπειρη ύλη για την έννοια. Μια έξοδος και ένα αδιέξοδο
για τη φιλοσοφία με τα παιδιά: η έννοια (ως η κατά Μerleau-Ponty βαθύτερη ζωή της συνείδησης
και η διπλή έγνοια, για το παιδί και τη φιλοσοφία. Στον τόπο της παιδικότητας, η φιλοσοφία έχει
την ευκαιρία, πράγματι, να πάψει να είναι φιλο-σοφία. Και με αυτήν την έννοια, εκφεύγει των
αναλυτικών προγραμμάτων, αλλά όχι της παιδείας. Στην ιδιαίτερη εκείνη στιγμή της ανάδυσης/
Ursprung της σκέψης, ως μιας χειρονομίας, δηλαδή, ως σκέψης που ανοίγει το δρόμο για την
εμφάνιση της πρώτης σκιάς της φιλοσοφικής έννοιας, αναγνωρίζουμε μια πολύπλοκη
συμπύκνωση και συνύφανση που υπερβαίνει την παθητική κατά το μάλλον ή ήττον και συνήθη
διαδρομή από το υλικό (sentiendum) στην έννοια (cogitandum), διαδρομή αυτή βεβιασμένη,
αποσπασματική και νωθρή» (Θεοδωροπούλου, Έ., «Κάτι στον κόσμο μας αναγκάζει να
σκεφτούμε», στο: Θεοδωροπούλου, Κ., Έ. (επιστημ. επιμ., εισαγ. μτφρ.), Φιλοσοφία, φιλοσοφία
είσαι εδώ; Κάνοντας φιλοσοφία με τα παιδιά, Αθήνα: Διάδραση,2013, σσ. 333-345/σ. 341).
341 Έλενα Θεοδωροπούλου: 23.11. 201, 1 συνάντηση, ιδρυτική της Ομάδας «Ούτις». Η Ού-τις (αρχικά,
η
ερευνητική ομάδα και στη συνέχεια, project στο πλαίσιο του «Εργαστηρίου Έρευνας στην
Πρακτική Φιλοσοφία» (Ε.Ε.Π.Φ.), βλ. http://practphilab.aegean.gr/φιλοσοφικές-διεπιστημονικές-
πρακτικ/) δεν είχε ποτέ ιδρυτικό κείμενο. Αλλά κατασκευάζεται εσαεί γι’αυτήν ένα «αφ-
ιδρυτικό» κείμενο που θα περιέχει εσαεί και τα νήματα της απόπλεξης/ξηλώματός του.
342