Page 436 - Amechanon_vol1_2016-18
P. 436

Amechanon, Vol. I / 2016-2018, ISSN: 2459-2846



                          ερώτηση  αυτή  είχε  τεθεί  και  στην  αρχή  του  μαθήματος,  αλλά  αν  και  δεν
                          απαντήθηκε από τους/τις μαθητές/τριες, ο/η δάσκαλος/α προτίμησε να ρωτήσει

                          πάλι στο τέλος.

                   Οι  παραπάνω  ερωτήσεις,  κάθε  φορά  που  οι  μαθητές/τριες  απαντούσαν  «σωστά»,
                   επιβραβεύονται από τον/την εκπαιδευτικό. Η ροή του μαθήματος διακόπτεται μόνο για
                                                                                                   435
                   λίγα λεπτά, όταν ένας/μία μαθητής/τρια «ενοχλήσει» το/τη συμμαθητή/τριά του/της .


                   Παρατηρήσεις



                   Στο προτεινόμενο υποθετικό σενάριο, το μάθημα βασίστηκε στη δομή ενός σχεδίου
                   διδασκαλίας  που  είχε  προετοιμάσει  ο/η  εκπαιδευτικός.  Οι  στόχοι  τους  οποίους  ο/η
                   ίδιος/α έθεσε, φαίνεται ότι επιτεύχθηκαν. Οι μαθητές και οι μαθήτριες ανταποκρίθηκαν

                   σε ό,τι τους/τις ζητήθηκε(χωρίς όμως να τους/τις δοθεί η ευκαιρία να θέσουν τα δικά

                   τους ερωτήματα). Τον έλεγχο τον είχε αποκλειστικά ο/η εκπαιδευτικός. Ακόμα και στις
                   περιπτώσεις που μαθητές-ελατήρια, μαθητές που συμμετέχουν με ολόκληρο το σώμα
                       436
                   τους ,  εκτόξευσαν  πιθανά  ερωτήματα,  που  ίσως  οδηγούσαν  σε  διαδρομές
                   φιλοσοφικές, αυτό δεν συνέβη. Ο/Η εκπαιδευτικός δεν ξέφυγε από την αυστηρή(;) δομή

                   του σχεδίου διδασκαλίας  και  «άνοιγμα»  συζήτησης  δεν  παρατηρήθηκε.  Επομένως, η
                   υπόθεση  στην  οποία  στηρίχθηκε  η  παρατήρηση,  δεν  ικανοποιήθηκε  και  δεν

                   αναδείχθηκαν σημεία, όπου η διδασκαλία της λογοτεχνίας ή η λογοτεχνική προσέγγιση
                   συναντιέται  με/τέμνει  πιθανή  φιλοσοφική  προσέγγιση.  Η  λογοτεχνική  ανάλυση  του

                                                                                                   437
                   κειμένου  κινήθηκε  στο  πλαίσιο  της  στοχοθεσίας  του  συγκεκριμένου  μαθήματος .
                   Ακόμη και στις περιπτώσεις που οι μαθητές και οι μαθήτριες έθεσαν ερωτήματα, τα

                   οποία  ενδεχομένως  με  τον  κατάλληλο  χειρισμό  από  μέρους  της  εκπαιδευτικού  να
                   «άλλαζαν»  την  πορεία  του  μαθήματος,  η  επιφανειακή  λογοτεχνική  προσέγγιση  δεν




                   435  Η συγκεκριμένη διακοπή του μαθήματος καταγράφηκε προκειμένου να τονιστεί το γεγονός
                   ότι η εκπαιδευτικός εφάρμοσε το σχέδιο διδασκαλίας, «κρατώντας» τους/τις μαθητές/τριες με
                   κάθε τρόπο απασχολημένους/ες.

                   436   Ως  μαθητές-ελατήρια  νοούνται  οι  μαθητές  που  «πετάγονται»,  οι  μαθητές/τριες  που  δεν
                   «σηκώνουν το χέρι» προκειμένου να εκφράσουν τη γνώμη τους χωρίς να διακόπτουν τη στιγμή
                   που κάποιος/α μαθητής/τρια μιλάει. Σχετικά, βλ. Θεοδωροπούλου, Έ., «Η Φιλοσοφία, τα παιδιά
                   και η Φιλοσοφία της Παιδείας», Παιδαγωγικά ρεύματα στο Αιγαίο, τεύχ. 3, Iούλιος, 2018, σσ. 5-17,
                   (http://www.Rhodes.aegean.gr/ptde/revmata/new-issue.html), 2008.

                   437  Στο ίδιο, βλ. σχόλιο 4.



                                                           436
   431   432   433   434   435   436   437   438   439   440   441