Page 436 - Amechanon_vol1_2016-18
P. 436
Amechanon, Vol. I / 2016-2018, ISSN: 2459-2846
ερώτηση αυτή είχε τεθεί και στην αρχή του μαθήματος, αλλά αν και δεν
απαντήθηκε από τους/τις μαθητές/τριες, ο/η δάσκαλος/α προτίμησε να ρωτήσει
πάλι στο τέλος.
Οι παραπάνω ερωτήσεις, κάθε φορά που οι μαθητές/τριες απαντούσαν «σωστά»,
επιβραβεύονται από τον/την εκπαιδευτικό. Η ροή του μαθήματος διακόπτεται μόνο για
435
λίγα λεπτά, όταν ένας/μία μαθητής/τρια «ενοχλήσει» το/τη συμμαθητή/τριά του/της .
Παρατηρήσεις
Στο προτεινόμενο υποθετικό σενάριο, το μάθημα βασίστηκε στη δομή ενός σχεδίου
διδασκαλίας που είχε προετοιμάσει ο/η εκπαιδευτικός. Οι στόχοι τους οποίους ο/η
ίδιος/α έθεσε, φαίνεται ότι επιτεύχθηκαν. Οι μαθητές και οι μαθήτριες ανταποκρίθηκαν
σε ό,τι τους/τις ζητήθηκε(χωρίς όμως να τους/τις δοθεί η ευκαιρία να θέσουν τα δικά
τους ερωτήματα). Τον έλεγχο τον είχε αποκλειστικά ο/η εκπαιδευτικός. Ακόμα και στις
περιπτώσεις που μαθητές-ελατήρια, μαθητές που συμμετέχουν με ολόκληρο το σώμα
436
τους , εκτόξευσαν πιθανά ερωτήματα, που ίσως οδηγούσαν σε διαδρομές
φιλοσοφικές, αυτό δεν συνέβη. Ο/Η εκπαιδευτικός δεν ξέφυγε από την αυστηρή(;) δομή
του σχεδίου διδασκαλίας και «άνοιγμα» συζήτησης δεν παρατηρήθηκε. Επομένως, η
υπόθεση στην οποία στηρίχθηκε η παρατήρηση, δεν ικανοποιήθηκε και δεν
αναδείχθηκαν σημεία, όπου η διδασκαλία της λογοτεχνίας ή η λογοτεχνική προσέγγιση
συναντιέται με/τέμνει πιθανή φιλοσοφική προσέγγιση. Η λογοτεχνική ανάλυση του
437
κειμένου κινήθηκε στο πλαίσιο της στοχοθεσίας του συγκεκριμένου μαθήματος .
Ακόμη και στις περιπτώσεις που οι μαθητές και οι μαθήτριες έθεσαν ερωτήματα, τα
οποία ενδεχομένως με τον κατάλληλο χειρισμό από μέρους της εκπαιδευτικού να
«άλλαζαν» την πορεία του μαθήματος, η επιφανειακή λογοτεχνική προσέγγιση δεν
435 Η συγκεκριμένη διακοπή του μαθήματος καταγράφηκε προκειμένου να τονιστεί το γεγονός
ότι η εκπαιδευτικός εφάρμοσε το σχέδιο διδασκαλίας, «κρατώντας» τους/τις μαθητές/τριες με
κάθε τρόπο απασχολημένους/ες.
436 Ως μαθητές-ελατήρια νοούνται οι μαθητές που «πετάγονται», οι μαθητές/τριες που δεν
«σηκώνουν το χέρι» προκειμένου να εκφράσουν τη γνώμη τους χωρίς να διακόπτουν τη στιγμή
που κάποιος/α μαθητής/τρια μιλάει. Σχετικά, βλ. Θεοδωροπούλου, Έ., «Η Φιλοσοφία, τα παιδιά
και η Φιλοσοφία της Παιδείας», Παιδαγωγικά ρεύματα στο Αιγαίο, τεύχ. 3, Iούλιος, 2018, σσ. 5-17,
(http://www.Rhodes.aegean.gr/ptde/revmata/new-issue.html), 2008.
437 Στο ίδιο, βλ. σχόλιο 4.
436