Page 433 - Amechanon_vol1_2016-18
P. 433

Amechanon, Vol. I / 2016-2018, ISSN: 2459-2846



                   Η παρατήρηση ενός μαθήματος στην τάξη, αποτελεί μια διαδικασία με την οποία οι

                   περισσότεροι εκπαιδευτικοί είναι εξοικειωμένοι, αφού αποτελεί μέρος της πρακτικής
                   τους  άσκησης  κατά  τη  διάρκεια  των  προπτυχιακών  σπουδών  στα  Παιδαγωγικά
                           428
                   τμήματα . Στην περίπτωση όμως που η παρατήρηση συνδέεται με /και στοχεύει (σ)την
                   «ανάδυση,  αναγνώριση  και  ενδυνάμωση  των  φιλοσοφικών  στοιχείων  κατά  την

                                                                                              429
                   προσέγγιση  υλικού  (βιβλίου  παιδικής  λογοτεχνίας  μέσα  στην  τάξη) ,  ο/η
                   εκπαιδευτικός  κατά τη  γνώμη  μας,  θα πρέπει  να  αφήσει  στην  άκρη  το  φύλλο  προς

                   συμπλήρωση  και  αξιολόγηση  της  διδασκαλίας  και  να  «μεταμορφωθεί».  Διότι  τότε,
                                                          430
                   μοιάζει  με  παρατηρητή/τρια  πουλιών .  «Με  τα  κυάλια»  και  διατηρώντας  την
                   κατάλληλη  απόσταση  (αν  καταφέρει  να  γλιτώσει  από  το  βλέμμα  των  παιδιών),
                   προσπαθεί  να  εντοπίσει  τις  έννοιες-πουλιά  που  άλλοτε  πετούν  και  άλλοτε

                   λαμνοκοπούν, αφήνοντας ίχνη εν δυνάμει φιλοσοφικά. Ίχνη εν δυνάμει φιλοσοφικά,
                   που  ανακαλύπτουν  και  εν  συνεχεία  ακολουθούν  όσοι/όσες  εκπαιδευτικοί

                                                                           431
                   «παιδεύονται» μέσα από οπές εργαστηριακών πλεγμάτων .

                   Στο πλαίσιο των ερευνητικών ασκήσεων που εξελίσσονται στο Ε.Ε.Π.Φ. και στη βάση
                   μίας  σειράς  βασικών  κατευθυντήριων  γραμμών  μέσα  από  τις  οποίες,  σε  μία  πρώτη

                   φάση, καλούμαστε να αντιληφθούμε τον δικό μας τρόπο διδασκαλίας (επιχειρώντας να

                   αναδείξουμε  εάν  η  διδασκαλία  αυτή  αρθρώνεται  με  βασικές  αρχές  φιλοσοφικής
                   προσέγγισης), μελέτησα ένα υποθετικό σενάριο διδασκαλίας που διαμορφώθηκε (σε


                   428   Αναλυτικές  πληροφορίες  που  αφορούν  την  πρακτική  άσκηση  των  φοιτητών/τριών,  στο
                   T.E.Π.Α.Ε.Σ., δείτε εδώ: http://www.pse.aegean.gr/?page_id=4509.

                   429  «’Κάτι μέσα του’: σημείωμα περί φιλοσοφικών ευρημάτων σε λογοτεχνικoύς τόπους», στο:
                   Αργυρίου,  M.,  Θεοδωροπούλου,  Έ., Πλήρη  Κείμενα  6ου  Διεθνούς  Συνεδρίου  /  Εκπαιδευτικές
                   Διδακτικές  2015.  Συνδέοντας  διδακτικές  μεθοδολογίες,  δεξιότητες  και  στάσεις  απέναντι  στην
                   εκπαιδευτική πρακτική μέσα από τις Τέχνες,Τόμος Α-Β. Αθήνα: ΕΕΜΑΠΕ – Εργαστήριο «Έρευνας
                   στην  Πρακτική  και  Εφαρμοσμένη  Φιλοσοφία»,  2019,  (Ε.Ε.Π.Ε.Φ.),  ΤΕΠΑΕΣ  –  Πανεπιστήμιο
                   Αιγαίου.

                   430  Αντίστοιχα, η Θεοδωροπούλου αναφέρει: «...τα πουλιά λένε οι φωτογράφοι, τους μαθαίνουν
                   την υπομονή, τους κάνουν να περιμένουν ώρες ατελείωτες στο κρύο για να καταγράψουν μία
                   κίνηση,  να  σκέφτονται  με  λογική,  σχεδιασμό  και  οργάνωση,  να  μην  ενοχλούν,  να  είναι
                   διακριτικοί, πώς να έρχονται και κυρίως πώς να φεύγουν, κυρίως τους μαθαίνουν την ελευθερία:
                   έρχονται  και  φεύγουν  όποτε  και  όπως  θέλουν,  κάνουν  πράγματα  κόντρα  σε  αυτά  που
                   περιμένεις,  ταξιδεύουν  απίστευτες  αποστάσεις.  Η  απλή  λοιπόν  και  δύσκολη  γνώση  (των
                   φωτογράφων  πουλιών):  ότι  τα  παιδιά  είναι  πλάσματα  της  ελευθερίας,  δυσκολεύουν  το
                   φωτογράφο και του μαθαίνουν το ήθος. Το I would prefer not του παιδιού συμπίπτει με την ίδια
                   του τη φύση...» στο: Επισημάνσεις της Κυριακής, 19/03/2017, σσ.10-12 (συνέντευξη).

                   431  Παράδειγμα «φιλοσοφικής παίδευσης» εκπαιδευτικών αποτελεί το Ε.Ε.Π.Φ. Για τις δράσεις,
                   δείτε εδώ: http://www.pse.aegean.gr/labs/eerpreff/default.aspx?ReadArticle=246.



                                                           433
   428   429   430   431   432   433   434   435   436   437   438