Page 434 - Amechanon_vol1_2016-18
P. 434

Amechanon, Vol. I / 2016-2018, ISSN: 2459-2846



                   συνεργασία  με  την  κα.  Θεοδωροπούλου)  και  κατέγραψα  τις  παρατηρήσεις  μου  (σε
                                              432
                   σχέση με τις γραμμές αυτές) .

                   Το υποθετικό σενάριο βασίστηκε στην υπόθεση, ότι ο/η εκπαιδευτικός, ακολουθώντας
                   το  σχεδιασμό  του  μαθήματος,  που  ο/η  ίδιος/α  έχει  διαμορφώσει,  θα  μπορούσε,

                   ενδεχομένως, να οδηγήσει τους μαθητές/τριες, (και χωρίς να του/της δοθεί καμιά άλλη
                   συγκεκριμένη κατεύθυνση ή χωρίς να έχει προηγηθεί καμία συζήτηση σχετικά με το τι

                   θα μπορούσε να έχει φιλοσοφικό ενδιαφέρον εντός του κειμένου)στο να συζητηθούν
                   στην τάξη ιδέες ή έννοιες που θα είχαν φιλοσοφικό ενδιαφέρον.


                   Στο  παρόν  άρθρο  επομένως,  καταγράφονται,  πρώτον  το  υποθετικό  σενάριο  που

                   αφορά σε μάθημα της Ν. Γλώσσας της Γ΄ τάξης ενός δημοτικού σχολείου και δεύτερον

                   οι παρατηρήσεις της γράφουσας. Το υποθετικό σενάριο (οι βασικές γραμμές του οποίου
                   μεταφέρονται  εδώ)  προσπαθεί  να  κρατήσει  τα  χαρακτηριστικά  μίας  συνηθισμένης
                   προσέγγισης  λογοτεχνικών  κειμένων  στην  τάξη,  δίχως  δηλαδή,  να  έχουν  τεθεί

                   ιδιαίτερες  προϋποθέσεις.  Επιλέγεται  επιπλέον,  να  συμπεριληφθούν  στο  υποθετικό

                   σενάριο, στοιχεία δασκαλοκεντρικής προσέγγισης.

                   Ο τίτλος του λογοτεχνικού κειμένου που αξιοποιήθηκε προς αυτό το σκοπό, είναι «Το
                   τραγούδι της φάλαινας». Ανασύρθηκε από το Ανθολόγιο Λογοτεχνικών Κειμένων της Γ-

                                                 η
                   Δ δημοτικού και ανήκει στην 1  ενότητα που τιτλοφορείται «Κείμενα για τη φύση και
                                                     433
                   την οικολογία» (σχολικό εγχειρίδιο) . Ακολουθεί η περίληψη από το οπισθόφυλλο του
                   βιβλίου.

                          «Ένα απόγευμα, η γιαγιά είπε στη Λίλη μια ιστορία: Πως, πολλά χρόνια πριν, ο
                          ωκεανός ήταν γεμάτος φάλαινες. Φάλαινες μεγάλες σαν τους λόφους και ήρεμες



                   432  Γραμμές που εδώ μπορούν να συνοψιστούν στα εξής: 1. Τα παιδιά να αφήνονται ελεύθερα να
                   θέτουν τα ερωτήματα που επιθυμούν δίχως συστηματική παρέμβαση του/της εκπαιδευτικού. 2.
                   Ο/η  εκπαιδευτικός  να  μην  καταρτίζει  εκ  των  προτέρων  κατάλογο  επιθυμητών/ορθών
                   απαντήσεων ή ακόμα περισσότερο να προεπιλέγει μία απάντηση ως τη μοναδική ορθή 3. Ο/Η
                   εκπαιδευτικός να ακολουθεί το ρυθμό των παιδιών στη συζήτηση μη επιμένοντας να την οδηγεί
                   εκεί όπου εκείνος/η επιλέγει.

                   434   Βασικός  στόχος  του  βιβλίου  είναι  η  καλλιέργεια  της  λογοτεχνικής  ευαισθησίας  και  της
                   φιλαναγνωσίας με τρόπους παιγνιώδεις και ευχάριστους, η σταδιακή εξοικείωση του μαθητή με
                   την εθνική αλλά και την παγκόσμια λογοτεχνία καθώς και με πιο επεξεργασμένες μορφές και
                   διευρυμένες δυνατότητες της γλώσσας .Βλ. Περιγραφή και στόχοι «Το τραγούδι της φάλαινας»
                   της Ντάιαν Σέλτνον, στο: Ανθολόγιο Λογοτεχνικών Κειμένων,  Γ ́ και Δ ́ Δημοτικού, Στο σχολειό του
                   κόσμου, Αθήνα: ΟΕΔΒ.




                                                           434
   429   430   431   432   433   434   435   436   437   438   439