Page 431 - Amechanon_vol1_2016-18
P. 431

Amechanon, Vol. I / 2016-2018, ISSN: 2459-2846



                          διαδικασία  αποτελεί  ισχυρό  αξιολογικό  χαρακτηριστικό  της  κουλτούρας  της

                          τάξης.

                          Σημαντικό, επίσης, χαρακτηριστικό της σχολικής κουλτούρας αφορά στη σχέση
                          μαθητών/τριών με την/τον εκπαιδευτικό. Η εμπιστοσύνη η οποία φαίνεται να

                          χαρακτηρίζει  τη  σχέση  δεν  φανερώνεται  μέσα  από  ένα  πλέγμα  φανερής  ή
                          υπόκρυφης  εξουσιαστικής  δυναμικής.  Αντίθετα,  οι  μαθητές  και  οι  μαθήτριες

                          κατανοούν  τη  συμμετοχή  της  δασκάλας  στη  συζήτηση,  ως  μια  παρουσία
                          υποστηρικτική της ερευνητικής διαδικασίας, ένα ισότιμο μέλος, το οποίο συχνά

                          προβληματίζεται το ίδιο έντονα και αντιμετωπίζει διλλήματα παρόμοια με τα
                          δικά τους. Δεν ενδιαφέρονται ωστόσο για την δική της άποψη. Ξέρουν ότι αυτό

                          που έχει σημασία είναι να διαμορφώσουν τη δική τους. Η παρουσία της είναι
                          ταυτόχρονα και απουσία. Συχνά την ξεχνούν… είναι απορροφημένοι/ες από τη

                          συζήτηση  μεταξύ  τους.  Την  αναζητούν,  όταν  βρίσκονται  στα  δύσκολα,  όταν
                          νιώθουν ότι χρειάζονται ένα σπρώξιμο για να πάνε παρακάτω. Και το σπρώξιμο

                          είναι  τόσο  όσο  πρέπει  να  είναι.  Αυτό  ακριβώς  εμπιστεύονται…  και  αυτή  η
                          ποιότητα  της  εμπιστοσύνης  είναι  που  αποσοβεί  εξουσιαστικές  παιδαγωγικές

                          συνήθειες.


                   Η  εμπειρία  μου  από  την  «παρατήρηση»  στην  τελευταία  τάξη  έχει  κυρίως  θετικές

                   απορροές…  Αυτό  που  κυριαρχεί  στην  αναστοχαστική  μου  αναδρομή  πέρα  από  το
                   αίσθημα ευθύνης για την διαδικασία είναι η ικανοποίηση της συμμετοχής μου σε μια
                   παιδαγωγική  πρακτική,  στην  οποία  χωρίς  να  κατέχω  την  εξουσία  της  καθοδήγησης

                   βρέθηκα συχνά να διερωτώμαι μαζί με τα παιδιά για ζητήματα τα οποία είχαν θέσει τα

                   παιδιά, ψηλαφώντας κι εγώ μαζί τους, άγνωστες, ως τότε, παραμέτρους γνώσεων και
                   στάσεων οι οποίες περνούσαν από την διαδικασία της αμφισβήτησης.

























                                                           431
   426   427   428   429   430   431   432   433   434   435   436