Page 311 - Amechanon_vol1_2016-18
P. 311

Amechanon, Vol. I / 2016-2018, ISSN: 2459-2846



                   Εισαγωγή

                   Στο  πλαίσιο  των  δραστηριοτήτων  του  «Εργαστηρίου  Έρευνας  στην  Πρακτική  &

                                                                                                    321
                                                        320
                   Εφαρμοσμένη Φιλοσοφία» (Ε.Ε.Π.Ε.Φ.)  οργανώθηκε, παρέμβαση σε σχολική τάξη ,
                                                                                   322
                   που  ακολουθήθηκε  από  συναφές  εργαστήριο  στο  πανεπιστήμιο .  H  όλη  εμπειρία
                   εντάχθηκε  στον  ερευνητικό  τόπο  που  έχει  διανοίξει  το  Ε.Ε.Π.Φ,  καθώς  επιχειρεί  να
                   διερευνήσει, με όρους που γι’ αυτό εμπεριέχουν θεμελιώδη ερωτηματική δυναμική, τα

                   σύνορα της πρακτικής φιλοσοφίας, όταν η φιλοσοφία έρχεται σε επαφή με άλλα πεδία

                   έκφρασης  της  ανθρώπινης  δημιουργικότητας  σε  ατομικό  κ’  συλλογικό  επίπεδο.
                   Προσεγγίζει  έτσι,  η  συγκεκριμένη  προσπάθεια,  εννοιολογικές  γραμμές,  έναντι  της
                   κίνησης  των  οποίων  το  Ε.Ε.Π.Φ.  ευαισθητοποιείται  (όπως  είναι  το  σταυροδρόμι

                   φιλοσοφίας και τέχνης, η παρατήρηση, η σχέση παιδιού και φιλοσοφίας, η ερμηνεία,


                   320  Μετονομασμένο σήμερα σε «Εργαστήριο Έρευνας στην Πρακτική Φιλοσοφία» (Ε.Ε.Π.Φ.), βλ.
                   http://practphilab.aegean.gr/   &   http://www.pse.aegean.gr/labs/eerpreff/media/ΦΕΚ_1737-Β-
                   17.05.2019.pdf

                                                             ου
                   321   19  Φεβρουαρίου,  2016,  στην  ΣT'  τάξη  του  1   Πειραματικού  Δημοτικού  σχολείου  Ρόδου.
                   Εισηγητές & οργανωτές της παρέμβασης: Alain Kerlan (ομότιμος καθηγητής του Παν/μίου της
                   Lyon,  συνεργαζόμενος  ερευνητής  στο  Ε.Ε.Π.Ε.Φ.)  [στο  εξής:  εισηγητής]  και  Έλενα
                   Θεοδωροπούλου  (καθηγήτρια  του  Παν/μίου  Αιγαίου,  διευθύντρια  του  Ε.Ε.Π.Φ.)  [στο  εξής:
                   εισηγήτρια].  Η  παρέμβαση  υλοποιήθηκε  με  την  ευγενική  υποστήριξη  του  διευθυντή  του
                   Σχολείου,  κ. Ηλία Βασιλειάδη-Άθενα, την  παιδαγωγική πλαισίωση της δασκάλας της  τάξης  κ.
                   Ματίνας Μακρή και την προπαρασκευαστική οργανωτική φροντίδα της κ. Φανής Παραφόρου,
                                           ο
                   τότε  εκπαιδευτικού  στο  1   Πειραματικό  Δημοτικό  Σχολείο  και  ειδικής  συνεργάτριας  του
                   Ε.Ε.Π.Ε.Φ.

                   322    Βλ.   http://www.pse.aegean.gr/labs/eerpreff/media/Drwmena/Workshops/19_Fevrouariou_
                   2016/περίληψη_Η_φωτογραφία_ως_ΦΑ_παρέμβαση_στην_τάξη.pdf  Κατά  τη  διάρκεια  του
                   εργαστηρίου,  δόθηκε  η  ευκαιρία  να  αναφανεί  το  θεωρητικό  πλαίσιο  εντός  του  οποίου  είναι
                   δυνατόν  να  ανακινηθούν  ζητήματα  φιλοσοφικής  πρόσληψης  της  φωτογραφίας.  Επίσης,
                   ανακινήθηκαν  ερωτήματα  που  αφορούν  στην  ίδια  τη  φύση  της  φωτογραφίας,  τη
                   φαινομενολογία  της  αλλά  και  την  παιδαγωγική  δυναμική  της.  Διαπιστώθηκε  ότι  η  θεματική
                   προσέγγιση  της  φωτογραφίας δεν εξαντλεί διόλου τη  πολυπλοκότητα που  η φιλοσοφία  της
                   φωτογραφίας μπορεί να φέρει στο φως, κάτι, το οποίο, σε κάθε περίπτωση, έχει επιπτώσεις στις
                   αντιλήψεις οι οποίες εμφορούνται στην παιδαγωγική αξιοποίηση του φωτογραφικού υλικού. Ο
                   διάλογος μεταξύ των ατόμων που συμμετείχαν, ανέδειξε σειρά φιλοσοφικών ζητημάτων και
                   εννοιών  που  σχετίζονται  όχι  μόνο  με  τις  δυνατές  αναγνώσεις  της  φωτογραφίας  (βλ.  για
                   παράδειγμα ζητήματα τα οποία τίθενται στο χώρο της Αισθητικής) αλλά και με την ιδιοσυστασία
                   της φωτογραφικής πράξης και των προϊόντων της. Θεωρείται σημαντικό, ότι το εργαστήριο
                   μπόρεσε να μεταφέρει τη φωτογραφία από το χώρο του αυτονόητου σε ένα χώρο σκέψης ως
                   προς το τί είναι φωτογραφία σε σχέση με τα υποκείμενα που φωτογραφίζουν, την κοιτούν, την
                   αναγιγνώσκουν, την ερμηνεύουν, την αξιοποιούν. Ο άνθρωπος φέρει μέσα του εικόνες ή φέρεται
                   από εικόνες. Αν ωστόσο η έννοια της εικόνας δεν εξαντλείται σε αυτό το οποίο γίνεται αντιληπτό
                   από την όραση, η έννοια της εσωτερικής εικόνας αναδύεται, για να μας οδηγήσει στη σχέση της
                   φωτογραφίας με τη φιλοσοφία.




                                                           311
   306   307   308   309   310   311   312   313   314   315   316