Page 313 - Amechanon_vol1_2016-18
P. 313

Amechanon, Vol. I / 2016-2018, ISSN: 2459-2846



                   να αναδύονται ερωτήματα που ενεργοποιούν τη σκέψη των παιδιών και πέραν των

                   εξηγήσεων,  να  στρέφεται  το  βλέμμα  τους  σε  μια  εσωτερική  αναζήτηση,  σε  ένα
                   (φιλοσοφικό;)  διάλογο  με  τον  εαυτό  και  με  τους  άλλους.  Εάν  πάντως  η  θεματική
                   προσέγγιση, ως η κατεξοχήν προσέγγιση στο πλαίσιο της εκπαίδευσης (ακόμα κι όταν

                   ανασύρονται έννοιες εμφανώς συνδεόμενες με το φωτογραφικό θέμα και επιχειρείται

                   μία  τρόπον  τινά  προσπέλασή  τους),  δεν  εξαντλεί  την  πολυπλοκότητα  του
                   φωτογραφικού  αντικειμένου  (ή  οποιουδήποτε  αντικειμένου  τέχνης),  αντίστροφα,

                   καμία πτυχή του αντικειμένου που θα μπορούσε να έρθει στο φως (σχετικά με την
                   ιδιοσυστασία  της  φωτογραφικής  πράξης)  δεν  είναι  αδιάφορη  για  την  παιδαγωγική

                   διαχείρισή της. Προέκυψαν έτσι, στην διελκυστίνδα αυτή, ανάμεσα σε μία εξημερωμένη
                   και  μία  απρόβλεπτη/ατίθαση  φωτογραφία,  νοητικές  αναταράξεις,  εσωτερικές

                   συγκρούσεις, ανταλλαγές σκέψεων και επιχειρημάτων μεταξύ των μαθητών/τριών και,
                   τελικά,  φιλοσοφικά  ερωτήματα  που  φανέρωσαν  αφενός  την  ικανότητά  τους  να

                   αρθρώνουν  τέτοιας  λογής  ερωτήματα,  όταν  δημιουργούνται  οι  κατάλληλες
                   προϋποθέσεις  (ενώ,  παράλληλα  αναδεικνύεται  ο  κομβικός  ρόλος  του/της

                   εκπαιδευτικού  στο  να  τα  αναγνωρίζει),  αφετέρου,  την  ικανότητα  της  ίδιας  της
                   φωτογραφίας,  ως  μορφής  τέχνης,  να  λειτουργεί  και  ως  φιλοσοφικό  και  όχι  μόνο

                   παιδαγωγικό  αντικείμενο,  να  διεγείρει,  δηλαδή,  τη  σκέψη  των  παιδιών  μέσα  από
                   ερωτηματικές  διαδικασίες  που  άπτονται  της  φιλοσοφικής  προσέγγισης  –  έτσι,  το

                   βλέμμα και η σκέψη τους γίνονται επίμονα, προσκαλούν και ρωτούν τη φωτογραφία
                   μετατρέποντάς την σε αντικείμενο ανταποκριτικό και ενεργό που αντιστέκεται στην

                   οριοθέτησή  του.  Το  αποτέλεσμα  της  εμπειρίας  αυτής  ήταν  ενθαρρυντικό  και  η
                   συμμετοχή  των  παιδιών  θαυμαστή,  εάν  λάβει  κανείς  υπόψη  ότι  οι  φιλοσοφικές

                   εμπειρίες μέσα στην τάξη προκαλούνται, αποτυπώνονται και μελετώνται σπάνια στο
                   ελληνικό σχολείο.


                   Δεδομένου ότι ήδη οι μαθητές και οι μαθήτριες είχαν εμπειρία στην τάξη σχετικά με τη
                   θεματική της φωτογραφίας (μέσα από σχετικές σχολικές δραστηριότητες), θα είχαν

                   τώρα  μία  επιπλέον  ευκαιρία  να  σκεφτούν,  να  εκφραστούν  και  να  συζητήσουν,  με
                   διαφορετικούς συνομιλητές και διαφορετικές συνομιλήτριες σχετικά με φωτογραφίες,

                   τις οποίες είχαν κληθεί να επιλέξουν με βάση διαφορετικούς άξονες ενδιαφέροντος. Οι
                   λόγοι  επιλογής  των  φωτογραφιών  και  η  σχετική  συζήτηση  αναμενόταν  να

                   υποστηρίξουν  την  ανάδειξη  ενύπαρκτων  φιλοσοφικών  εννοιών  αναδεικνύοντας
                   συγχρόνως την ιδιαιτερότητα τους μέσου μέσα από την οπτική των παιδιών, μέσα σε





                                                           313
   308   309   310   311   312   313   314   315   316   317   318