Page 317 - Amechanon_vol1_2016-18
P. 317
Amechanon, Vol. I / 2016-2018, ISSN: 2459-2846
2. Το γεγονός ότι οι δύο εισηγητές δεν γνώριζαν καθόλου τα παιδιά ούτε το
μαθησιακό περιβάλλον, δεν είχαν μάλιστα συστηματική εμπειρία διδασκαλίας
σε πρωτοβάθμια τάξη.
3. Η εποπτεία από την δασκάλα της τάξης, η οποία και εξασφάλιζε τον
παιδαγωγικό έλεγχο. Η αποδοχή αυτού του γεγονότος από τους δύο εισηγητές
δηλώθηκε εξαρχής ενώπιον όλων, ώστε να αποφευχθεί ενδεχόμενη
επιφυλακτικότητα ή αρνητικότητα, εάν η εκπαιδευτικός δεν συμφωνούσε με
την εξέλιξη της παρέμβασης – ικανοποιήθηκε έτσι η παραδοσιακή αρχή της
καθησυχαστικής εξαρχής διατύπωσης του κανόνα στην τάξη. Αυτό σημαίνει ότι
οι δύο εισηγητές παρέμειναν «επισκέπτες», αφήνοντας στην εκπαιδευτικό την
κανονική παιδαγωγική διαχείριση/διευκόλυνση. Αυτή η διατήρηση του ελέγχου
327
και της εγγύησης του καλού κλίματος (καθώς τα παιδιά είχαν προετοιμαστεί
θετικά), λειτούργησε ενισχυτικά σε στιγμές όπου φιλοσοφικά υπήρξε η ανάγκη
επιμονής. Στην παρούσα περίσταση, η ανάληψη της ευθύνης του παιδαγωγικού
«ελέγχου» (δηλαδή της ευθύνης του να προσδιοριστούν οι παιδαγωγικοί όροι
της συζήτησης), έθεσε τη διαδικασία στο όριο της απο-φιλοσοφικοποίησής της,
εάν οι χειρισμοί δεν ήταν τέτοιοι, ώστε να «αφομοιώνουν» τον έλεγχο, να τον
απασφαλίζουν ως εγγυητή και κινητήρα της εξέλιξης. Παρόλα αυτά, οι
παιδαγωγικοί όροι της συζήτησης δεν έχουν πάντα σχέση με τους «κανόνες» &
τον τρόπο με τον οποίο τίθενται.
4. Η ύπαρξη επιπλέον παρατηρητών/τριών κατά τη διάρκεια της διαδικασίας
(προπτυχιακών φοιτητριών, υποψήφιων διδ/σών, μελών του Εργαστηρίου &
άλλων εκπαιδευτικών). Τα παιδιά κλήθηκαν να σκεφτούν και να συζητήσουν σε
μία οιονεί ανοιχτή τάξη, δίχως ωστόσο να χαλαρώσει ο συζητητικός ιστός και να
αποδυναμωθεί η πρόθεση συμμετοχής στα τεκταινόμενα.
5. Η παρέμβαση εκτυλίχθηκε εφάπαξ. Δεν είχε προηγηθεί κανενός είδους
προπαρασκευαστική συνάντηση επί του φυσικού αντικειμένου της
παρέμβασης.
327
Τον στόχο αυτό ενίσχυσε και η αρχική παρουσία του διευθυντή του σχολείου για την υποδοχή
αλλά & τη θεσμοποίηση του όλου εγχειρήματος. Οι ενέργειες νομιμοποίησης και θεσμοποίησης
σε παιδαγωγικά περιβάλλοντα ενόψει συζητήσεων που προβλέπεται να αναπτυχθούν σε αυτά
είναι πάντα ένα ενδιαφέρον ζήτημα.
317