Page 324 - Amechanon_vol1_2016-18
P. 324

Amechanon, Vol. I / 2016-2018, ISSN: 2459-2846



                   Η φωτογραφία στην τάξη ως «φιλοσοφικό αντικείμενο»


                   Κατά  τη  διάρκεια  της  εξέλιξης  της  παρέμβασης,  συσσωρεύονταν  μία  σειρά  από

                   παρατηρήσεις & τάσεις, οι οποίες ενσωματώθηκαν στο κείμενο «‘En crevant la peau des
                                                                           330
                   choses’: les ‘objets philosophiques’. Prooimion à un projet» , το οποίο αναπτύσσει το
                   θεωρητικό πλαίσιο του project «Φιλοσοφικά Αντικείμενα» (ΦΑ στο εξής) και από το
                   οποίο αντλήθηκε grosso modo η παρακάτω περιγραφή και αναφορά στην έννοια του

                   φιλοσοφικού αντικειμένου, την οποία και πραγματεύεται το συγκεκριμένο ερευνητικό
                          331
                   project .

                   Αυτό αφορά στην οργάνωση μίας διαδρομής έρευνας, της οποίας το βασικό πρόβλημα

                   είναι η παράδοξη διερεύνηση της δυνατότητας προσδιορισμού ενός αντικειμένου ως

                   φιλοσοφικού, μία πρόταση δηλαδή οργάνωσης από τη μια της έννοιας του αντικειμένου
                   και από την άλλη της δυνάμει φιλοσοφικής του ποιότητας. Σε ένα μυητικό-εκπαιδευτικό
                   επίπεδο,  ο  σκοπός  του  θα  ήταν  μία  ορισμένη  ευαισθητοποίηση  των

                   συμμετεχόντων/ουσών  στην  αναγνώριση  του  φιλοσοφικού  στοιχείου,  των  πιθανών

                   εμφανίσεων  ή  εξαφανίσεών  του  (εν  είδει  διαδρομής  πειραματικής  διαμόρφωσης  &
                   εκπαίδευσης).  Στην  πραγματικότητα,  ο  σκοπός  αυτής  της  προσπάθειας  συνίσταται

                   στην ανάγκη να ανοίξει ένα μονοπάτι διαμέσου των πραγμάτων/αντικειμένων ανάμεσα
                   στα οποία έχουμε πιαστεί. Με αυτήν την έννοια, τα ΦΑ προτείνονται ως ένας τρόπος

                   ύπαρξης, μία χειρονομία έγερσης/ίδρυσης/εγκατάστασης - παρόλο ότι δεν πρόκειται για
                   αντικείμενα δεδομένα, οριστικά, που δεν αποτελούν μέρος μίας υλικής κουλτούρας, δεν

                   είναι  η  προκλητική  εκδήλωσης  μιας  έννοιας,  η  ελλειματική  υλο-ποίηση  ενός
                   εννοιολογικού  πυρήνα  και  δεν  αντιστοιχούν  σε  καμία  προκαθορισμένη,

                   παραδειγματική μορφή, ενώ δεν προτείνονται (ή δεν προτείνουν τον εαυτό τους) ως
                   την  επιβεβαίωση  μίας  αλήθειας  που  ο/η  θεατής/ακροατής/τρια/συνομιλητής/τρια  θα

                   όφειλε  να  ανακαλύψει,  ανασυγκροτήσει,  επιβεβαιώσει  μέσα  σε  ένα  συμφωνικό
                   μοίρασμα ποικίλων οπτικών γωνιών. Έτσι, επιλέγοντας, αναπτύσσοντας, κάνοντας να

                   παρουσιαστεί,  δημιουργώντας,  κατασκευάζοντας  ένα  αντι-κείμενο,  ακριβώς,


                   330
                      Τhéodoropoulou, E., «‘En crevant la peau des choses’: les ‘objets philosophiques’. Prooimion à
                                              ère
                   un  projet»,  στο:  Actes  de  la  1   Biennale  Internationale  de  Philosophie  Pratique  (επιστ.  επιμ.
                   Théodoropoulou,  E.,),  Ρόδος:  Ε.Ε.Π.Φ.,  2019,  σσ.  530-567  (βλ.  http://practphilab.aegean.gr
                   /proceedings/).

                   331
                      Το project «Φιλοσοφικά Αντικείμενα» συμπεριλαμβάνεται στην ερευνητική  κατηγορία των
                   «PhilosophAlia»   του   Εργαστηρίου   Έρευνας   στην    Πρακτική   Φιλοσοφία    (βλ.
                   http://practphilab.aegean.gr/φιλοσοφalia-philosophalia/).



                                                           324
   319   320   321   322   323   324   325   326   327   328   329