Page 348 - Amechanon_vol1_2016-18
P. 348
Amechanon, Vol. I / 2016-2018, ISSN: 2459-2846
αναφανεί με ένα φυσικό τρόπο, δηλαδή, εκεί όπου η ανθρώπινη σκέψη προσεγγίζει
φιλοσοφικά ερωτήματα και τρόπους, καθώς αβίαστα ξετυλίγεται. Στον εντοπισμό
λοιπόν των λεπτομερειών, βρίσκεται ένα σημαντικό κομμάτι αυτής της διερευνητικής
και ανασκευαστικής διαδικασίας, με την επιφύλαξη ότι οι λεπτομέρειες υπάρχουν ως
τέτοιες μόνο στο μάτι που δύναται να τις αντιληφθεί και να τις εντάξει ή απεντάξει από
ένα σύνολο. Ακόμα και όταν η φιλοσοφία νοείται ως πλαίσιο χειραφετητικών
μαθησιακών διεργασιών και ως τέτοια επιχειρείται να ενταχθεί σε ευρύτερους ή
ειδικότερους εκπαιδευτικούς σχεδιασμούς, χρειάζεται επιφύλαξη: όχι διότι, στο πλαίσιο
μίας ιεραρχικής αποδοχής, η φιλοσοφία υπερβαίνει de facto τις εφαρμογές της, αλλά,
διότι η κοινονοϊκή φιλοσοφία της εφαρμογής, βασίζεται στην απάλειψη της κρίσιμης
λεπτομέρειας και σε βιαστικές αναλογίες που εργαλειοποιούν τα συνδεόμενα μέρη,
αδιαφορώντας για την ιδιοσυστασία τους. Ή ας πούμε ότι η φιλοσοφία, ως ένταση της
προσοχής, η άσκησή της, ενάντια στην απίσχναση της διακριτικής προσοχής,
αντιστοιχεί σε ένα παράδοξο και ειρωνικό εγχείρημα αυτοθέσμισης, που ποτέ δεν
ολοκληρώνεται.
«It is my conviction», «that philosophy is not a discipline of which one can define a
subject and boundaries (as Gilles Deleuze attempted to do) or, as it occurs in
universities, pretend to trace a linear and hopefully progressive history. Philosophy
isn’t an essence, but an intensity that can suddenly give life to any field: art, religion,
economics, poetry, passion, love, even boredom. It resembles something more like
the wind or the clouds or a storm: like these, it suddenly produces, shakes,
transforms and even destroys the produced place, but just as unpredictably, it
passes and disappears.
AG: You offer a volatile image of philosophy.
GA: I divide the field of experience into two main categories: the essences on one
hand, and on the other hand, the intensity. As for the essence, it is possible to
designate the boundaries, to define the themes and subject, to trace the
cartography; the intensity, on the other hand, doesn’t have a unique place.
AG: Can it take place anywhere?
GA: The philosophy, the thought, is in this sense an intensity that can tend to,
animate and cross any field […] If essences and disciplines – like life, eventually –
remain inert, if they don’t reach a certain intensity, they atrophy into bureaucratic
347
practices» .
347 Philosophy As Interdisciplinary Intensity – An Interview With Giorgio Agamben (Antonio
Gnolio/Ido Govrin) February 6, 2017. Originally published in La Repubblica on May 15, 2016. Τη
348