Page 352 - Amechanon_vol1_2016-18
P. 352
Amechanon, Vol. I / 2016-2018, ISSN: 2459-2846
παραγόμενη λογοτεχνική και φιλοσοφική εμπειρία κατά την ανάλυση των κειμένων.
Απώτερος σκοπός θα ήταν να πολλαπλασιαστούν τα σημεία στα οποία επικεντρώνεται
η προσοχή του/της εκπαιδευτικού εντατικοποιώντας την εμπειρία της επεξεργασίας
των κειμένων στην τάξη, μέσα από την ενεργοποίηση διαφορετικών εργαλείων που
παραπέμπουν σε διακριτές, αν και συχνά αλληλοδιεισδύουσες και
αλληλοεπικαλυπτόμενες θεωρητικές αφετηρίες και πλαίσια.
351
Ενδεικτικοί στόχοι μίας τέτοιας επεξεργασίας θα ήταν :
✓ Να φανεί εάν το ίδιο το κείμενο εμπεριέχει φιλοσοφικά στοιχεία,
διαπίστωση που είναι χρήσιμη για την ίδια την επεξεργασία του κειμένου και
την ανάδειξη της δυναμικής του.
✓ Να αναδειχθούν τα στοιχεία εκείνα τα οποία επιτρέπουν μία περαιτέρω
φιλοσοφική επεξεργασία πέραν του ίδιου του κειμένου.
✓ Να ιδωθεί η φιλοσοφική προσέγγιση στο σύνολό της ως μια φιλοσοφική
άσκηση (ή ως ευκαιρία διαμόρφωσης πολλών, διαφορετικών φιλοσοφικών
ασκήσεων)
✓ Να αναδειχθεί η ιδιόμορφη σχέση ανάμεσα σε λογοτεχνία και φιλοσοφία (ως
προς τα μέρη και ως προς το όλο). Επιπλέον, ως προς αυτόν το στόχο, μια
τέτοια προσέγγιση μπορεί να έχει δύο κίνητρα (μεμονωμένα ή
συνδυασμένα): την οξύτερη γνώση (επίγνωση) των στοιχείων που
απαρτίζουν το λογοτεχνικό κείμενο ή την εξάσκηση στην ανάδειξη του
φιλοσοφικού στοιχείου μέσα από ένα λογοτεχνικό υλικό και τα μέρη που το
απαρτίζουν. Σε κάθε περίπτωση, και σε σχέση με τα δύο κίνητρα, αυτό
προκύπτει (ή πρέπει να προκύπτει) από την εσωτερική σχέση της
λογοτεχνίας και της φιλοσοφίας που διαμορφώνεται σε πολλαπλά
352
επίπεδα .
351 Πρβλ. Theodoropoulou, Ε., «Notes from a philosophical laboratory for Kindergartners/
Theoretical Part», [Greece], στο: Vocational Professionalization by Practicing Philosophy (with
Children) / Lifelong Learning Program Leonardo da Vinci / VP3: E-booklet, σσ. 42, 60, 75, [References
and Bibliography], 1, (http://www.vppp.eu), 2010, σσ. 25-130.
352 Η προσπάθεια αυτής της ανάλυσης μπορεί να γίνει με διαφορετικούς τρόπους (βλ.
Τheodoropoulou, E., «‘Some-thing inside it’: Philosophy everywhere (?). Philosophical findings in
litterature paths», Diotime, Revue Internationale de didactique de la philosophie, n° 77, juillet 2018 &
Θεοδωροπούλου, Έ., «’Κάτι μέσα του’: σημείωμα περί φιλοσοφικών ευρημάτων σε
λογοτεχνικoύς τόπους», στο: Αργυρίου, M., Θεοδωροπούλου, Έ., Πλήρη Κείμενα 6ου Διεθνούς
Συνεδρίου / Εκπαιδευτικές Διδακτικές, 2015. Συνδέοντας διδακτικές μεθοδολογίες, δεξιότητες και
στάσεις απέναντι στην εκπαιδευτική πρακτική μέσα από τις Τέχνες, Τόμος Α-Β. Αθήνα: ΕΕΜΑΠΕ –
Εργαστήριο «Έρευνας στην Πρακτική και Εφαρμοσμένη Φιλοσοφία» (Ε.Ε.Π.Ε.Φ.), ΤΕΠΑΕΣ –
Πανεπιστήμιο Αιγαίου, 2019, σσ. 27-36: 1. Με εφαρμογή εξωτερικών (ως προς το κείμενο) αρχικά
352