Page 386 - Amechanon_vol1_2016-18
P. 386
Amechanon, Vol. I / 2016-2018, ISSN: 2459-2846
different culture (e.g. the culture cultivated as part of studying under the Practical Philosophy
Research Lab). The notes on this specific «reflective observation» concern the recording of personal
experiences during targeted discussions with students and within a framework of binding
391
conditions as well as pointing out the difficulties that were identified both during the discussions
and (mainly) later, in any reflective approach to these discussions.
Εισαγωγή
Οι συζητήσεις με παιδιά στο δημοτικό σχολείο μπορούν να αποτελέσουν μέσο
αναστοχασμού της στάσης του/της εκπαιδευτικού, όταν σε τυπικά εκπαιδευτικά
περιβάλλοντα εντάσσονται παιδαγωγικοί τρόποι μιας διαφορετικής κουλτούρας
(όπως, για παράδειγμα, της κουλτούρας η οποία καλλιεργείται στο πλαίσιο της
μαθητείας στο Εργαστήριο Έρευνας στην Πρακτική Φιλοσοφία/Ε.Ε.Π.Φ.).
392
Οι σημειώσεις από τη συγκεκριμένη «αναστοχαστική παρατήρηση» αφορούν στην
καταγραφή προσωπικών εμπειριών κατά τη διάρκεια στοχευμένων συζητήσεων με
μαθητές και μαθήτριες στο Δημοτικό και εντός ενός πλαισίου δεσμευτικών
393
προϋποθέσεων , καθώς και στην επισήμανση δυσκολιών, οι οποίες αναγνωρίστηκαν
τόσο κατά τη διάρκεια των συζητήσεων όσο και (κυρίως) αργότερα, σε κάθε
αναστοχαστική προσέγγιση των συζητήσεων αυτών.
Παρά/και εξ αιτίας της ισχυρά εδραιωμένης παιδαγωγικής μου κουλτούρας, η μαθητεία
μου στο Εργαστήριο Έρευνας στην Πρακτική Φιλοσοφία/Ε.Ε.Π.Φ και η συμμετοχή μου
391 Θεοδωροπούλου, Έ., «…‘‘Words…words… words…’’. Σμήνη αξιών και προβληματοποιητική
περιβαλλοντική ηθική», ό.π.
392
Το κείμενο έχει μία ημερολογιακή προσέγγιση: δηλαδή, η γραφή σε πρώτο πρόσωπο
επιλέχτηκε αφενός για να τονίσει την αναστοχαστική διάσταση, αφετέρου για να δώσει έμφαση
στην εξέλιξη της αυτο-αντίληψης της ερευνήτριας κατά τη διάρκεια της αυτο-παρατήρησης
(πρβλ. Théodoropoulou, E., «La pratique du journal à partir d’un cours de philosophie de l’éducation
en ligne: un amorçage méthodologique», Pratiques de Formation / Analyses [Le journal pédagogique:
outil de conscientisation de l’expérience], N°62-63, Novembre, 2013, σσ. 211-229).
393 Θεοδωροπούλου, Ε., «’Κάτι μέσα του’: σημείωμα περί φιλοσοφικών ευρημάτων σε
λογοτεχνικoύς τόπους», στο: Αργυρίου, M., Θεοδωροπούλου, Έ., Πλήρη Κείμενα 6ου Διεθνούς
Συνεδρίου / Εκπαιδευτικές Διδακτικές 2015. Συνδέοντας διδακτικές μεθοδολογίες, δεξιότητες και
στάσεις απέναντι στην εκπαιδευτική πρακτική μέσα από τις Τέχνες,Τόμος Α-Β, Αθήνα: ΕΕΜΑΠΕ –
Εργαστήριο «Έρευνας στην Πρακτική και Εφαρμοσμένη Φιλοσοφία» (Ε.Ε.Π.Ε.Φ.), ΤΕΠΑΕΣ –
Πανεπιστήμιο Αιγαίου, 2019, σσ. 27-36, υποσημ. 11.
386