Page 387 - Amechanon_vol1_2016-18
P. 387
Amechanon, Vol. I / 2016-2018, ISSN: 2459-2846
394
στην ερευνητική ομάδα «Ού-τις» με οδήγησαν στην έντονη αμφισβήτηση της
παιδαγωγικής μου στάσης (αναγνώριση της αδυναμίας να εξ-υπηρετώ «αυτονόητους»
στόχους, όπως η καλλιέργεια της Κριτικής Σκέψης) και στην ανίχνευση φιλοσοφικών
πατημάτων στο πλαίσιο των αρχών της ερευνητικής μας ομάδας.
Οι προϋποθέσεις
Οι σημειώσεις αφορούν στην καταγραφή της «παρατήρησης» της δική μου στάσης (όχι
πλέον ως μια γενική αίσθηση αλλαγής η οποία επέρχεται εξ αιτίας της μαθητείας σε ένα
συγκεκριμένο φιλοσοφικό χώρο,) ως αντικείμενο ερευνητικού ενδιαφέροντος.
395
Οι προϋποθέσεις σύμφωνα με τις οποίες είχαμε συμφωνήσει να κινηθούμε, στο
πλαίσιο του ευρύτερου ερευνητικού project «Ού-τις» στο οποίο εντάχθηκε και η
394
Σύμφωνα με την Έλενα Θεοδωροπούλου, υπεύθυνη του project, «Το project Ού-τις σκoπό έχει
να αποτελέσει σημείο συνάντησης εκπαιδευτικών που ενδιαφέρονται για την παρατήρηση, την
αναγνώριση, τη δοκιμή και την ανάδειξη των μορφών και των τρόπων μέσω των οποίων
υπάρχει ή είναι δυνατόν να υπάρξει (ή να μην υπάρξει) φιλοσοφία μέσα στο σχολείο, ιδιαίτερα
εκεί όπου οι εκπαιδευτικοί συνηθίζουν να χρησιμοποιούν προκατασκευασμένες πρακτικές και
εκπαιδευτικά υλικά, προκειμένου να εξυπηρετήσουν στόχους αλλότριους με τη φιλοσοφία ή
στόχους ψευδο-φιλοσοφικούς. Στους στόχους συγκαταλέγονται, η αναγνώριση των
φιλοσοφικών ιχνών και η ανάσυρση των φιλοσοφικών θραυσμάτων, που κινούνται άδηλα ή
μετασχηματισμένα ή παραμορφωμένα μέσα στα εκπαιδευτικά περιβάλλοντα. Αντίστροφα, η
αναγνώριση και διερεύνηση των παιδαγωγικών ιστών στους φιλοσοφικούς λόγους, τρόπους και
τόπους. Η διερεύνηση της δυνατότητας να καλλιεργηθούν κοινές ή υβριδικές ή
διασταυρωνόμενες μορφές ή τρόποι που δεν θα κάνουν οικονομία των αναγκών και των
ιδιαίτερων χαρακτηριστικών, όπως διέπουν και τα δύο πεδία, διατρέχει τις εκπαιδευτικές
δραστηριότητες που οργανώνονται με κέντρο ενδιαφέροντος τη σχολική τάξη […]»
(http://practphilab.aegean.gr/%cf%86%ce%b9%ce%bb%ce%bf%cf%83%ce%bf%cf%86%ce%b9%ce%ba%ce%
ad%cf%82-
%ce%b4%ce%b9%ce%b5%cf%80%ce%b9%cf%83%cf%84%ce%b7%ce%bc%ce%bf%ce%bd%ce%b9%ce%ba%ce%a
d%cf%82-%cf%80%cf%81%ce%b1%ce%ba%cf%84%ce%b9%ce%ba/).
395 Οι προϋποθέσεις αφορούσαν σε μία σειρά από «κόκκινες γραμμές», οι οποίες τέθηκαν στο
πλαίσιο της προετοιμασίας μας για τη διευκόλυνση των επιλογών κατά τη διαδικασία της
παρατήρησης και αφορούσαν. Συνοπτικά, αυτές ήταν:
1. Στα ερωτήματα: τα παιδιά αφήνονται ελεύθερα να θέσουν τα ερωτήματα που θέλουν και δεν
αναλαμβάνει ο εκπαιδευτικός να τα επιλέξει.
2. Στις απαντήσεις: ο/η εκπαιδευτικός δεν σπεύδει να απαντήσει ή να προεπιλέξει απαντήσεις ή
να επιμείνει στην επίτευξη ορισμένων απαντήσεων ή να προδικάζει απαντήσεις ή να εκμαιεύει
και να επιβραβεύει συγκεκριμένες απαντήσεις.
3. Στη συζήτηση: ο/η εκπαιδευτικός φροντίζει να διατηρεί τη ροή και το ρυθμό της συζήτησης
της οποίας τον τόνο θέτουν τα παιδιά – οι παρεμβάσεις του/της εκπαιδευτικού στόχο έχουν να
υποστηρίξουν αυτή τη διαδικασία (βλ. Θεοδωροπούλου, 2020, «Ανίχνευση στην τάξη: κείμενα,
συζητήσεις και φιλοσοφικά θραύσματα – η ανάδυση μιας έρευνας», Aμήχανον, 1, Ρόδος: Ε.Ε.Π.Φ.,
2019, σσ . 343 – 368.).
387