Page 401 - Amechanon_vol1_2016-18
P. 401
Amechanon, Vol. I / 2016-2018, ISSN: 2459-2846
ερώτημα το οποίο ίσως και να μην απαντήθηκε, ή να απαντήθηκε εν μέρει ή από κάποια,
αφού στο τέλος τα παιδιά ομολόγησαν με κάθε σοβαρότητα ότι «σκέφτονται».
Ο προβληματισμός μου για το κατά πόσο έχω παρέμβει με αξιολογήσεις, με φανερές ή
λιγότερο φανερές τοποθετήσεις μου, στην πορεία της συζήτησης στο πλαίσιο της αυτό-
παρατήρησής μου, αποτελεί κεντρικό σημείο του ερευνητικού ενδιαφέροντος 404 . Η
«παρατήρηση» απαιτούσε η παρουσία μου στην διαδικασία να συνειδητοποιηθεί ως ένα
διαδραστικό πεδίο σκέψης και λόγου στο οποίο η δική μου στάση να αποτελεί κύριο
μέρος της ίδιας της έρευνας. Η προσπάθειά μου, επικεντρώθηκε στην αξιοποίηση
μέσων, ώστε η σκέψη των παιδιών να τεθεί σε μια διαδικασία προβληματισμού. Οι
ερωτήσεις οι οποίες τέθηκαν από εμένα δεν είχαν ως στόχο την εύρεση απάντησης,
αλλά προσπάθησα να εξυπηρετούν την ανάγκη υποστήριξης της διαδικασίας, όταν
αυτή δεν φαινόταν να προχωρά. Άρα, για μένα, τα ερωτήματα/παρεμβάσεις
αφορούσαν στην προσπάθεια να μπουν οι μαθητές και οι μαθήτριες σε μια διαδικασία
σκέψης και αναζήτησης, μια διαδικασία έρευνας, η οποία υποκινείτο από το δικό τους
ενδιαφέρον γι’ αυτήν.
Αλλά και στο «κλείσιμο» της συζήτησης ακολουθήθηκε μια διαφορετική οπτική.
Μέλημά μου ήταν να ακολουθήσω τους προβληματισμούς και τα ενδιαφέροντα των
παιδιών και όχι να καταλήξω σε αναγκαστικά κοινά αποδεκτά συμπεράσματα. Αυτό
είναι ένα ακόμα στοιχείο που διαφοροποιεί τη συζήτηση, όπως επιχείρησα να την
αναπτύξω, από το μάθημα, όχι ως αναγκαστική έλλειψη αποτελέσματος μιας
διαδικασίας, αλλά ως μια διαδικασία σκέψης, η οποία μπορεί/ έχει το δικαίωμα να
συνεχίσει την αναζήτηση σε ατομικό ή συλλογικό επίπεδο.
Η φιλοσοφική διάσταση της συζήτησης επικεντρώθηκε στην «παρατήρηση» της δικής
μου στάσης ως προς τη διαδικασία, κατά την οποία προσπάθησα να μετασχηματίσω τη
διδακτική πρακτική που ακολουθούσα στις συνήθεις διδακτικές μου ενέργειες (έστω
και λιγότερο ή περισσότερο επηρεασμένες από τη κουλτούρα που έτσι και αλλιώς έχει
δημιουργηθεί μέσα στο Εργαστήριο Έρευνας στην Πρακτική Φιλοσοφία και στην «Ού-τις»)
και συνειδητά να θέσω τη διαδικασία υπό το πρίσμα της δικής μου φιλοσοφικής ματιάς,
στο μέτρο που αυτή υπήρχε.
404 Η παρέμβαση, δεν στόχευε στην εφαρμογή ενός «πειραματικού» προγράμματος προκειμένου
να διαπιστώσουμε τις αδυναμίες του, μέσα από συγκεκριμένες διδακτικές εφαρμογές.
401