Page 407 - Amechanon_vol1_2016-18
P. 407

Amechanon, Vol. I / 2016-2018, ISSN: 2459-2846



                   Ξαναδιαβάζοντας τις σκέψεις μου σχετικά με την προσπάθεια ανάπτυξης συζητήσεων

                   μέσα  στην  τάξη  και  με  τον  χρόνο  να  λειτουργεί  ενισχυτικά  ως  προς  την
                   αντικειμενικότητα της κριτικής της δικής μου στάσης (η οποία αποτέλεσε άλλωστε και
                   το  κύριο  ερευνητικό  μου  ενδιαφέρον  κατά  τη  διάρκεια  της  αυτό-παρατήρησης),

                   διακρίνω  εντονότατα  ότι  το  βασικό  ανασταλτικό  στοιχείο  της  όποιας  φιλοσοφικής

                   προσέγγισης,  δεν  ήταν  άλλο  από  την  κυριαρχούσα  εκπαιδευτική  μου  κουλτούρα,  η
                   οποία,  ασυνείδητα,  κατηύθυνε  αλλά  και  νομιμοποιούσε  όλες  τις  παιδαγωγικές  μου

                   πράξεις  ως  αυτονόητες  και  ηθικά  ενδεδειγμένες.  Κατά  τη  χρονική  περίοδο  της
                   πραγματοποίησης της παρέμβασης, και αμέσως μετά, αν και κατανοούσα τη δυσκολία

                   μου  να  απαλλαγώ  από  τον  διδακτισμό  (ο  οποίος  έτσι  κι  αλλιώς  αποτελούσε
                   επιστημονικά  και  ηθικά  παρωχημένη  εκπαιδευτική  πρακτική,)  δεν  είχα

                   συνειδητοποιήσει το μέγεθος της πατερναλιστικής μου στάσης, την οποία αρχίζω να
                   ανακαλύπτω σήμερα στο βαθμό που μπορώ να την αντιληφθώ.


                   Δεύτερη Περίοδος της Ερευνητικής Παρατήρησης: το πέρασμα


                   Παρατήρηση 3

                   Η «παρατήρηση» της στάσης μου κατά τη δεύτερη περίοδο της ερευνητικής διαδικασίας
                   (καθώς μεσολάβησαν τρία χρόνια μεταξύ πρώτης και δεύτερης ερευνητικής περιόδου)

                   αφορά  σε  συζητήσεις  οι  οποίες  έγιναν  με  μαθητές  και  μαθήτριες  με  αφορμή  την
                                      412
                   ανάγνωση κειμένου  από σχολικό εγχειρίδιο.

                   Ο χρόνος της συζήτησης διήρκησε δύο διδακτικές ώρες.


                   Η συζήτηση: σημειώσεις από στιγμιότυπα

                   Ολοκληρώνω την ανάγνωση του κειμένου και σωπαίνω για λίγο... οι μαθητές και οι
                   μαθήτριες φάνηκε να απολαμβάνουν την ανάγνωση του κειμένου…


                          Δ: Ακούω σκέψεις…
                          Π1 : Μου άρεσαν πολύ οι εκφράσεις που χρησιμοποίησε η συγγραφέας … για
                          παράδειγμα…



                   412
                      Το κείμενο αποτελεί απόσπασμα από το «Το τραγούδι της φάλαινας» της Ντάιαν Σέλτνον, το
                   οποίο συμπεριλαμβάνεται στο Ανθολόγιο Λογοτεχνικών Κειμένων της Γ΄ και Δ΄ Δημοτικού, Στο
                   σχολειό του κόσμου, Αθήνα: ΟΕΔΒ.



                                                           407
   402   403   404   405   406   407   408   409   410   411   412