Page 51 - Amechanon_vol1_2016-18
P. 51
Amechanon, Vol. I / 2016-2018, ISSN: 2459-2846
Keywords: mimetic learning, embodied knowledge, sensory, body-based form of learning, ritual
knowledge.
Ένα μεγάλο τμήμα αυτού που αποκαλούμε πολιτισμική μάθηση συνίσταται στη μιμητική
μάθηση, η οποία με τη σειρά της βρίσκεται στο επίκεντρο πολλών διαδικασιών εκπαίδευσης και
.
εκπαίδευσης του εαυτού ως μια μορφή μάθησης μέσω των αισθήσεων, βασισμένη στο σώμα σε
αυτήν οι εικόνες, τα σχήματα και οι κινήσεις είναι αντικείμενα μάθησης. Αυτή η ενσωμάτωση έχει
μακροπρόθεσμες συνέπειες που διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο σε όλους τους τομείς της
κοινωνικής και πολιτισμικής ζωής. Συμμετέχοντας σε ζωντανές πρακτικές άλλων, οι άνθρωποι
επεκτείνουν τον εκάστοτε ζωτικό τους χώρο και δημιουργούν για τον εαυτό τους νέους τρόπους
εμπειρίας και πράξης. Η δεκτικότητα και η δραστηριότητα συναντώνται με παραγωγικό τρόπο.
Σε όλους τους τομείς της ανθρώπινης ζωής, οι τελετουργίες και οι χειρονομίες είναι σημαντικές
για τη μιμητική ανάπτυξη της σωματικής γνώσης. Η ενσώματη γνώση είναι απαραίτητη στη
θρησκεία, στην πολιτική, στην οικονομία, στην επιστήμη, στις οικογένειες και στην εκπαίδευση.
Η τελετουργική γνώση διευκολύνει εξίσου τόσο τη συνέχεια όσο και την αλλαγή, καθώς και την
εμπειρία μετάβασης και υπέρβασης.
Λέξεις-κλειδιά: μιμητική μάθηση, ενσώματη γνώση, μίμηση διαμέσου των αισθήσεων, τελετουργική
γνώση.
Dans de nombreux arts, le corps a une dimension centrale, en particulier dans les arts
vivants. L’existence même de la danse, du théâtre, de l’opéra repose sur la performativité
du corps. Mais la musique, les arts plastiques et la littérature contiennent, eux aussi, des
composants performatifs. Les arts vivants font advenir à la représentation quelque chose
qui ne peut être exprimé que par le medium du corps. Le fait que le corps soit masculin ou
féminin, jeune ou âgé, engendre des différences considérables. Le langage et les images
35
ne peuvent remplacer la performativité du corps, tout au plus pourraient-ils la compléter .
Les hommes éprouvent de la joie à exécuter des mouvements corporels dans une intention
expressive et artistique, comme on le voit lors des performances de danse et dans les
représentations théâtrales. Les spectateurs à leur tour reproduisent mimétiquement et
mentalement les mouvements corporels des danseurs ou acteurs, ce qui fait que ceux-ci
deviennent une part de leur imaginaire et agrandissent leur expérience du monde. Le corps
35 Wulf, C., & Zirfas, J., (Hrsg.), Pädagogik des Performativen, Weinheim / Basel: Beltz, 2007.
51