Page 35 - Amechanon_vol1_2016-18
P. 35

Amechanon, Vol. I / 2016-2018, ISSN: 2459-2846



                   subjectivation individuelle (joie) et collective (démocratie); production de solutions pratiques et théoriques
                   nouvelles au problème de la justice scolaire (et sociale).

                   Ses deux derniers livres: Go, N., L’art de la joie. Essai sur la sagesse (2e éd.), Paris: Biblio essais Le Livre de Poche,
                   2012; Go, N., Pratiquer la philosophie dès l’école primaire, Paris: Hachette Education, 2010.

                   Assistant Professor - researcher at the University of Rennes, member of the scientific laboratory CREAD (EA
                   3875).  He  holds  a  PhD  in  Philosophy  (Université  Paris  10)  and  in  the  Sciences  of  Education  (Université

                   Montpellier).  He  holds  a  degree  in  Oriental  Languages  and  Civilizations  (INALCO-Paris),  and  is  a  musician
                   awarded by the Yehudi Menuhin Foundation. His researches focus mainly on the philosophy of education and
                   raise  the  broad  issue  of  emancipation  according  to  the  two  pillars  of  the  history  of  philosophy  and  the
                   contemporary challenges in education. Ηis work is predominantly directed towards the issue of the conditions
                   of practicability and are integrated in a broader political reflection. Thus, the fields of knowledge (cognitive
                   operations), power (practices of justice) and ethics (art of living, prudence) are dovetailed. They are extended
                   to an empirical level through the co-processing of innovative pedagogical practices (cooperative social practice
                   and  activation  of  Freinet  Pedagogy,  “philosophy  in  the  beginning”)  within  a  critical  perspective:  the
                   restructuring of education in its classroom form (transformation of the relations of knowledge production),
                   the conversion in the processes of individual (joy) and collective (democracy) subjectification, the production
                   of new practical and theoretical solutions to the problem of school (and social) justice. His last two books: Go,
                   N. (2012). L’art de la joie. Essai sur la sagesse (2e éd.). Paris: Biblio essais Le Livre de Poche. Go, N. (2010).
                   Pratiquer la philosophie dès l’école primaire. Paris: Hachette Education.

                   Επίκουρος Καθηγητής- ερευνητής στο Πανεπιστήμιο της Rennes, μέλος του επιστημονικού εργαστηρίου
                   CREAD  (EA  3875).  Διδάκτορας  στη  Φιλοσοφία  (Université  Paris  10)  και  στις  επιστήμες  της  Εκπαίδευσης
                   (Université  Montpellier).  Διπλωματούχος  στις  Ανατολικές  Γλώσσες  και  Πολιτισμούς  (INALCO-Paris),  και
                   μουσικός βραβευμένος από το Ίδρυμα Yehudi Menuhin. Oι ερευνητικές του εργασίες αφορούν κυρίως στη
                   φιλοσοφία της παιδείας και θέτουν το γενικό πρόβλημα της χειραφέτησης σύμφωνα με τους δύο άξονες
                   της ιστορίας της φιλοσοφίας και των σύγχρονων διακυβευμάτων στην εκπαίδευση. Στρέφονται κατεξοχήν
                   στο ερώτημα περί των συνθηκών της πρακτικής δυνατότητας και εντάσσονται σε ένα γενικότερο πολιτικό
                   στοχασμό. Κατ΄ αυτόν τον τρόπο συναρθρώνονται τα πεδία της γνώσης (γνωσιακές πράξεις), της εξουσίας
                   ( πρακτικές δικαιοσύνης) και της ηθικής (τέχνη του ζην, σωφροσύνη). Προεκτείνονται σε εμπειρικό επίπεδο
                   μέσα  από  την  συν-επεξεργασία  καινοτομικών  παιδαγωγικών  πρακτικών  (συνεταιριστική  κοινωνική
                   πρακτική και ενεργοποίηση της παιδαγωγικής Freinet, «φιλοσοφία στις απαρχές») μέσα σε μία κριτική
                   προοπτική:  αναδιοργάνωση  της  σχολικής  μορφής  της  εκπαίδευσης  (μεταμόρφωση  των  σχέσεων

                   παραγωγής γνώσεων), μετασχηματισμός των διαδικασιών ατομικής (χαρά) και συλλογικής (δημοκρατία)
                   υποκειμενοποίησης, παραγωγή νέων πρακτικών και θεωρητικών λύσεων στο πρόβλημα της σχολικής (και
                   κοινωνικής) δικαιοσύνης. Τα δύο τελευταία του βιβλία: Go, N. (2012). L’art de la joie. Essai sur la sagesse (2e
                   éd.). Paris: Biblio essais Le Livre de Poche. Go, N. (2010). Pratiquer la philosophie dès l’école primaire. Paris:
                   Hachette Education.









                                                           35
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40