Page 358 - Amechanon_vol1_2016-18
P. 358
Amechanon, Vol. I / 2016-2018, ISSN: 2459-2846
πρόκλησης και της διερεύνησης των διαφορετικών πεποιθήσεων και η ανάπτυξη
των προσωπικών πεποιθήσεων με τη χρήση κριτηρίων ως προς την διατύπωση
υπεύθυνων και ολοένα περισσότερο λελογισμένων κρίσεων, η ορθολογική
επιχειρηματολογία, από την κατάκτηση ή ανάκτηση νοήματος (διερώτηση περί
του νοήματος /κατασκευή νοήματος για τον εαυτό, τον κόσμο, την ανθρώπινη
εμπειρία) στην αυτογνωσία, από την πρόκληση της επιθυμίας της σκέψης στην
κουλτούρα της ερώτησης (σε αντιπαράθεση με την κουλτούρα της απάντησης),
η συνειδητοποίηση των επιπλοκών και των συνεπειών μιας ιδέας στον ατομικό
και συλλογικό τρόπο ύπαρξης (στο πλαίσιο μιας συμμετοχικής δημοκρατίας), η
ενεργητική ακοή και η επιχειρηματολογημένη αναγνώριση και σύγκριση των
διαφορετικών εμπειριών, προοπτικών, ερμηνειών και οπτικών γωνιών, η
αιτιολόγηση της προσωπικής γνώμης (πιστεύω και αξιών) με χρήση κριτηρίων, η
σαφήνεια στη διατύπωση αντιλήψεων και επιχειρημάτων, η αναδιατύπωση της
οπτικής γωνίας του άλλου προσώπου και του εαυτού μας, ο εντοπισμός και η
διατύπωση των λόγων που στηρίζουν την άποψη του άλλου προσώπου (έστω
και όταν έρχεται σε αντίθεση με την προσωπική μας γνώμη), η αντοχή στην
αμφισβήτηση της προσωπικής γνώμης, η οργάνωση ιδεών μέσα σε ένα
συνεκτικό σύνολο, η ικανότητα ανάπτυξης της σκέψης μέσα σε συνεργατικό
πλαίσιο (συνεργατική τάξη /κοινότητα έρευνας στην οποία δεσμεύονται όλοι/ες),
η επιλογή της ανοιχτής συζήτησης (ο/η εκπαιδευτικός μη γνωρίζοντας εξαρχής
πού θα οδηγηθεί η συζήτηση και μη έχοντας τον έλεγχο του πού θα καταλήξει),
η παραγωγή της αλήθειας ως προϊόντος συλλογικής επεξεργασίας και
αντιπαράθεσης με κριτήρια (συζήτηση/διάλογος μέσα στην τάξη, από το σύνολο
των παιδιών), η ανάπτυξη στόχων-στρατηγικών που συνδέονται με τη
λειτουργία του σκέπτεσθαι (όπως είναι η ικανότητα εντοπισμού των
αντιφάσεων, διόρθωσης της σκέψης, διατύπωσης ερωτημάτων, συγκρότησης
προβλήματος, εννοιολόγησης, διασύνδεσης μέρους-όλου, όλου-μέρους και
αιτίου-αποτελέσματος, αναγνώρισης υποκείμενων σχέσεων, υποθέσεων,
εναλλακτικών, διαμόρφωσης αναλογιών, οργάνωσης κριτηρίων,
ευαισθητοποίησης έναντι των συμφραζομένων και να αναγνωρίζουν τη
συναρτησιακή φύση της αλήθειας και του λάθους/ψεύδους, ταξινόμησης και να
κατηγοριοποίησης, κ.ο.κ.ε.),
παραπέμπουν σε μία εξαιρετικά εκτεταμένη βιβλιογραφία αποτελώντας λειτουργικές
διεπιφάνειες ανάμεσα στην παιδαγωγικο/διδακτική και τη φιλοσοφική πρόθεση
τείνοντας να τις συγχέουν πατώντας ακριβώς πάνω στην εγγενή συν-εργασία τους. Η
358