Page 368 - Amechanon_vol1_2016-18
P. 368

Amechanon, Vol. I / 2016-2018, ISSN: 2459-2846





                          Συζητώντας ένα κείμενο παιδικής λογοτεχνίας στην τάξη:

                                  ίχνη μιας προ-ερευνητικής δραστηριότητας

                                 Discussing a children's literature text in the classroom:
                                            traces of a pre-research activity

                                       Discutant un texte de littérature d’enfants:
                                         traces d’une activité de pré-recherche


                                                                                    Μαίρη Βούκανου

                                                                                              Δασκάλα

                                                                                Δρ. Πανεπιστημίου Αιγαίου


                   The  main  theme  of  this  article  is  presenting  elements  and  comments  in  the  context  of  a  self-

                   observation οn behalf of the teacher during the progress of conversation among primary school
                   children with an intermediate literary material. In the frame of the activities of the Laboratory of
                   Research in Practical Philosophy (L.R.P.Ph.), this article is about a pre-research activity in classroom,
                   where main emphasis is placed on less intervention of the pedagogical presence, on the part of the

                   teacher, in order to identify potentially well-established characteristics of the pedagogical culture
                   that do not enhance children’s thinking free expression.


                   Le  thème  principal  de  cet  article  consiste  à  la  présentation  des  résultats  à  la  suite  d’une  auto-

                   observation de l’enseignante au cours d’une discussion entre des élèves de l’école primaire. Il s’agit
                   d’une activité à un niveau de pré-recherche s’inscrivant dans le cadre du travail réalisé au sein du
                   Laboratoire de Recherche en Philosophie Pratique (L.R.Ph.P.) et visant à identifier, tout en mettant

                   l’accent  sur  la  moindre  possible  intervention  pédagogique  de  la  part  de  l’enseignante,  des
                   caractéristiques  potentiellement  bien  établis  de  la  culture  pédagogique  qui  ne  renforcent  pas
                   l’expression libre de la pensée des enfants.


                   Εισαγωγικά

                   Σκοπός  του  άρθρου  είναι  να  παρουσιαστούν  στοιχεία  «αυτοπαρατήρησης»  (σε

                   συνδυασμό με την παρατήρηση της τάξης), κατά τη διάρκεια συζητήσεων με μαθήτριες
                   και μαθητές του δημοτικού σχολείου, με ενδιάμεσο το «οικείο» σε εκπαιδευτικούς και
                   μαθητές/τριες,  υλικό,  που  είναι  το  λογοτεχνικό  βιβλίο.  Οι  συζητήσεις  και  η




                                                           368
   363   364   365   366   367   368   369   370   371   372   373