Page 368 - Amechanon_vol1_2016-18
P. 368
Amechanon, Vol. I / 2016-2018, ISSN: 2459-2846
Συζητώντας ένα κείμενο παιδικής λογοτεχνίας στην τάξη:
ίχνη μιας προ-ερευνητικής δραστηριότητας
Discussing a children's literature text in the classroom:
traces of a pre-research activity
Discutant un texte de littérature d’enfants:
traces d’une activité de pré-recherche
Μαίρη Βούκανου
Δασκάλα
Δρ. Πανεπιστημίου Αιγαίου
The main theme of this article is presenting elements and comments in the context of a self-
observation οn behalf of the teacher during the progress of conversation among primary school
children with an intermediate literary material. In the frame of the activities of the Laboratory of
Research in Practical Philosophy (L.R.P.Ph.), this article is about a pre-research activity in classroom,
where main emphasis is placed on less intervention of the pedagogical presence, on the part of the
teacher, in order to identify potentially well-established characteristics of the pedagogical culture
that do not enhance children’s thinking free expression.
Le thème principal de cet article consiste à la présentation des résultats à la suite d’une auto-
observation de l’enseignante au cours d’une discussion entre des élèves de l’école primaire. Il s’agit
d’une activité à un niveau de pré-recherche s’inscrivant dans le cadre du travail réalisé au sein du
Laboratoire de Recherche en Philosophie Pratique (L.R.Ph.P.) et visant à identifier, tout en mettant
l’accent sur la moindre possible intervention pédagogique de la part de l’enseignante, des
caractéristiques potentiellement bien établis de la culture pédagogique qui ne renforcent pas
l’expression libre de la pensée des enfants.
Εισαγωγικά
Σκοπός του άρθρου είναι να παρουσιαστούν στοιχεία «αυτοπαρατήρησης» (σε
συνδυασμό με την παρατήρηση της τάξης), κατά τη διάρκεια συζητήσεων με μαθήτριες
και μαθητές του δημοτικού σχολείου, με ενδιάμεσο το «οικείο» σε εκπαιδευτικούς και
μαθητές/τριες, υλικό, που είναι το λογοτεχνικό βιβλίο. Οι συζητήσεις και η
368

