Page 372 - Amechanon_vol1_2016-18
P. 372
Amechanon, Vol. I / 2016-2018, ISSN: 2459-2846
δυνατότητα να «διαβαστούν» οι ζωγραφιές, οι οποίες απλώνονταν τεράστιες σε κάθε
σελίδα και έμοιαζαν σα να ήθελαν να μιλήσουν κι αυτές μαζί με τα παιδιά. Από την άλλη,
ο ίδιος αυτός λόγος επιλογής, δηλαδή, η ιδιαίτερη και σημαντική εικονογράφηση του
βιβλίου, θα μπορούσε να θεωρηθεί ως μια στερεοτυπική τοποθέτηση του /της
εκπαιδευτικού, απέναντι στη δυναμική αυτής ακριβώς της εικονογράφησης. Και όπως
χαρακτηριστικά αναφέρει η Murris,
«…οι εικόνες που έχουν οι αναγνώστες όταν ανοίγουν ένα εικονογραφημένο
βιβλίο είναι όσες και οι ιδέες τους όταν ανοίγουν ένα κείμενο. Τα καλής ποιότητας
εικονοβιβλία είναι κάτι περισσότερο από βιβλία με ζωγραφιές, ενώ οι αφηγήσεις
είναι πολύπλοκοι αλληλοεξαρτώμενοι ιστοί σημείων που απαιτούν σχολαστική
377
ανάγνωση και φαντασία . Η φαντασία είναι η δυνατότητα να προετοιμάζεται
κανείς ευέλικτα για πιθανές καταστάσεις και να συνδυάζει τη γνώση με
ασυνήθιστους τρόπους, όπως, για παράδειγμα, με νοητικά πειράματα…» 378 .
Και ακριβώς αυτός ο «χώρος» της έκφρασης, που προαναφέραμε, έμοιαζε να
διαφοροποιείται σιγά σιγά, ακόμη περισσότερο, για έναν επιπλέον πρακτικό λόγο:
καθώς τα παιδιά έπαιρναν στα χέρια τους το βιβλίο, συνήθως ανέφεραν ότι το είχαν ήδη
διαβάσει, τους ήταν δηλαδή, γνώριμο και οικείο. Αυτό μας δημιούργησε αρχικά ένα
ιδιαίτερο ερώτημα και ανησυχία, σχετικά με τη συγκεκριμένη επιλογή βιβλίου, εάν
δηλαδή θα είχε ενδιαφέρον για τα παιδιά να ασχοληθούν με κάτι που είχαν διαβάσει
πραγματικότητας. Είναι πολλές οι θεωρητικές προσεγγίσεις όπου διαπιστώνεται η δύναμη της
εικόνας και η σημαντική της συμβολή στην ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών, τόσο σε επίπεδο
νοητικό, κοινωνικό, συναισθηματικό, αλλά και σε επίπεδο αισθητικής ανάπτυξης. Δε μπορούμε
να παραβλέψουμε τη δύναμη της εικονογράφησης στην ενίσχυση του ενδιαφέροντος των
παιδιών, στην αύξηση της παρατηρητικότητάς τους αλλά και στη γλωσσική τους εξέλιξη, αφού
πολλές ψυχολογικές έρευνες κατέγραψαν και τη διάσταση αυτή (Μουζακιώτου, Σ., «Η εικόνα ως
βασική παράμετρος του εκπαιδευτικού υλικού στην Εξ Αποστάσεως Διδασκαλία», στο: 7th
International Conference in Open & Distance Learning - November 2013, Athens, Greece -
PROCEEDINGS σσ. 194-204: https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/openedu/article/
viewFile/706/718, Ασωνίτης, Π., Η εικονογράφηση στο βιβλίο παιδικής λογοτεχνίας, Αθήνα:
Καστανιώτης, 2001).
377 Η Murris στο κείμενό της αναφέρεται ειδικότερα και στην «κάθετη» και την «οριζόντια»
φαντασία, ορίζοντας δυο είδη φαντασίας, όπου «η πρώτη σχετίζεται με την πλάγια σκέψη, η
οποία σκόπιμα αποστασιοποιείται τόσο από την κάθετη λογική (την κλασική, ορθολογική
μέθοδο για τη λύση των προβλημάτων) όσο και από την οριζόντια φαντασία (την πληθώρα των
ιδεών που παραμένουν όμως ασύνδετες με μια συνεκτική αντίληψη για την εφαρμογή τους»
(Murris, Κ., «Φιλοσοφία με εικονοβιβλία: Τα παιδιά ως σημειωτικοί εμπλεκόμενοι», στο:
Θεοδωροπούλου, Έ., (επιστ. επιμ., εισ., μτφρ.), Φιλοσοφία, Φιλοσοφία είσαι εδώ; Κάνοντας
Φιλοσοφία με τα παιδιά, Αθήνα: Γρηγόρης, σ. 278 [σσ. 275-291]).
378 Στο ίδιο, σ. 278
372