Page 374 - Amechanon_vol1_2016-18
P. 374

Amechanon, Vol. I / 2016-2018, ISSN: 2459-2846



                   ακολουθούσαμε κατά τη διαδικασία της παρατήρησης. Οι κόκκινες γραμμές του project

                   οδηγούν σε μια προσέγγιση όπου τα παιδιά ρωτούν σύμφωνα με τα ενδιαφέροντά τους
                   και τις απορίες τους, ενώ ο/η εκπαιδευτικός υποστηρίζει το ενδιαφέρον των παιδιών με
                   κύριο  ρόλο  να μην  οδηγήσει  τη διαδικασία  σε  ένα  τελικό  συμπέρασμα,  αλλά  σε  μια

                   αδιάκοπη διαδικασία έρευνας.


                   Το  λογοτεχνικό  βιβλίο  ως  μέσο  αφήγησης  και  διευκόλυνσης  της  συζήτησης  στην

                   περίπτωσή μας, λειτούργησε ενισχυτικά στην ομάδα των παιδιών. Παρά το γεγονός ότι
                   παιδιά  και  εκπαιδευτικοί  έχουν  μάλλον  στερεοτυπικές  θέσεις  κατά  την  ανάγνωση

                   κειμένων,  δηλαδή,  οδηγούνται  παρορμητικά  σχεδόν  σε  γραμματολογικές  και
                   κειμενοκεντρικές ή πραγματολογικές επεξεργασίες κάθε φορά που έρχονται σε επαφή

                   με οποιοδήποτε κείμενο, εδώ έγινε προσπάθεια να «κρατηθούν ισορροπίες». Τέτοιου
                   είδους  επεξεργασία  θα  μπορούσε  να  είναι  η  επιθυμητή  διαδικασία  για  κάθε  άλλη

                   περίπτωση, εκτός από το σχεδιασμό και την προσέγγιση της Ού-τις. Για ακόμη μια φορά
                   λοιπόν,  οι  κόκκινες  γραμμές  υπενθύμισαν  τη  δυναμική  τους  παρουσία.  Κάθε

                   επεξεργασία σύμφωνα με οποιαδήποτε λογοτεχνική θεωρία, θα ήταν μακριά από το
                             380
                   στόχο μας .


                   Παρατηρώντας το ρόλο μας: η αυτοπαρατήρηση


                   Στο συγκεκριμένο εγχείρημα, έπρεπε ταυτόχρονα να παρατηρούμε τον εαυτό μας, ενώ

                   θα προσπαθούσαμε να «διευκολύνουμε» τη συνομιλία των παιδιών με το κείμενο. Οι

                   σημειώσεις  οι  οποίες  κρατιούνταν  μετά  την  ολοκλήρωση  της  αυτοπαρατήρησης,
                   αφορούσαν  στην  καταγραφή  της  σκέψης  μας,  πώς  λειτουργήσαμε  σε  σχέση  με  το

                   κείμενο,  πώς  παροτρύναμε  τους  μαθητές  και  τις  μαθήτριες,  ποιες  παιδαγωγικές
                   πρακτικές χρησιμοποιήσαμε, πώς «ακούγαμε» ή όχι τις σκέψεις των παιδιών, ακόμα


                   380   Πέρα  από  τη  δική  μας  οριοθέτηση  για  την  εφαρμογή  του  project,  δε  μπορούμε  να
                   παραβλέψουμε τη γενικότερη και αναμφισβήτητη συμβολή της θεωρίας της λογοτεχνίας στη
                   διδακτική πράξη, με έμφαση σε μεθόδους και διδακτικές προσεγγίσεις που αντλούνται από το
                   ειδικότερο πεδίο των θεωριών της πρόσληψης και της αναγνωστικής ανταπόκρισης. Οι θεωρίες
                   αυτές,  οι  οποίες  θέτουν  στο  κέντρο  της  λογοτεχνικής  επικοινωνίας  τον/την  αποδέκτη/τρια,
                   φαίνονται  πράγματι  να  εναρμονίζονται  απόλυτα  με  τα  ενδιαφέροντα  και  τις  ανάγκες  των
                   μαθητών και των μαθητριών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, την έμφαση στις αναγνωστικές
                   εμπειρίες, την αναγνωστική απόλαυση και γενικά την παιδαγωγική αξιοποίηση της λογοτεχνίας,
                   μέσα από την ευαισθησία της ανάγνωσης, τη βαθύτερη κατανόηση του κειμένου και την κριτική
                   προσέγγισή  του  (Φρυδάκη,  Ε.,  Η  θεωρία  της  λογοτεχνίας  στην  πράξη  της  διδασκαλίας,  Αθήνα:
                   Κριτική,  2003), γεγονός σημαντικό, που όμως δεν ταιριάζει στους δικούς μας  περιοριστικούς
                   όρους.



                                                           374
   369   370   371   372   373   374   375   376   377   378   379